گفتگو با نیما سلطان زاده یامچی؛تابستان‌ها برای من سکوی پرش است

قطعا تابستان امسال تلاش و سخت کوشی خود را بالا میبرم . تا بالاترین بازده را پایان تابستان از مطالعات خود شاهد باشم . تمرکزم امسال نگاه به آینده است و قبل از تابستان امسال به تسلط کافی در دهم و یازدهم

گفتگو با نیما سلطان زاده یامچی؛تابستان‌ها برای من سکوی پرش است

نام و نام خانوادگی: نیما سلطان زاده یامچی

پایه: یازدهم تجربی

نام شهر – استان: مرند- آذربایجان شرقی 

نام مدرسه: علامه جعفری

میانگین تراز: ۷252

سال های حضور در کانون: ۶ سال( از ششم دبستان تا یازدهم)

تعداد کل آزمون ها: 221 آزمون


 مصاحبه گر-مهسا امیرحسینی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ 

از طریق یکی از معلم های دوره ی دبستان با کانون آشنا شدم.


چرا از تابستان در آزمون های کانون شرکت کردید؟ مهم‌ترين دستاورد و ثمره پيوستگي خود را چه مي‌دانيد؟

تابستان ها برای من سکوی پرش هستند. از سال اول حضورم در کانون برای مرور سال قبل و آمادگی برای سال بعد ازتابستان شروع می‌کردم. تا بتوانم در سال تحصیلی جدید پیشرفتم را تسریع کنم . با توجه به حساسیت بالای امسال هم ، از تابستان شروع کردم تا علاوه بر مرور دهم و یازدهم ، بر دوازدهم تسلط پیدا کنم. من همین پیوستگی در آزمون های تابستان را مهمترین دلیل موفقیتم می‌دانم . 


تراز اولین آزمون شما در تابستان چند بود؟ در پایان تابستان به چند رسید؟ 

تراز اولین آزمون تابستان ۷۳۵۹ بود و در آخر تابستان به ۷۶۸۶ رسید.


دفتر برنامه ریزی را در تابستان تکمیل می کردید؟

بله - تکمیل دفتر برنامه ریزی به مطالعاتم انسجام بخشید و با کمک آن توانستم ساعت مطالعه ام را بالاتر ببرم .و یک نقشه ی کلی از برنامه های کوتاه مدتم در ذهنم داشته باشم. 


در تابستان تمرکز شما روی قسمت نگاه به گذشته بود یا نگاه به آینده؟چرا؟

تابستان سال دهم ، تمرکز خود را برای جمع بندی دهم گذاشتم در عین حال مطابق برنامه ی راهبردی تا نیمه ی یازدهم مطالعه کردم و به تسلط رسیدم اما برای تابستان امسال باتوجه به اینکه در فروردین و اردیبهشت دهم و یازدهم را مرور و جمع بندی کرده ام ، بیشتر تمرکزم را روی دوازدهم می‌گذارم و هدفم تسلط کامل بر دوازدهم تا پایان تابستان است.


چه تغییر  مثبتی در تابستان  امسال نسبت به تابستان سال قبل می‌خواهید در خود ایجاد کنید؟

قطعا تابستان امسال تلاش و سخت کوشی خود را بالا می‌برم . تا بالاترین بازده را پایان تابستان از مطالعات خود شاهد باشم ‌. تمرکزم امسال نگاه به آینده است و قبل از تابستان امسال به تسلط کافی در دهم و یازدهم رسیده ام . به نظر من تابستان امسال بزرگترین فرصت برای جهش است که به هیچ وجه نباید از دست داد.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ چه کمکی به شما می کنند؟

مادرم همیشه پشتیبان من بوده و در تمام مراحل تحصیل و زندگی به من انگیزه داده است . و همیشه پیگیر وضعیت درسی من است. و سعی می‌کند بهترین شرایط و امکانات را برای موفقیت من فراهم کند.


از چه سالی جدی تر درس خواندید و چه سالی برای قبولی در تیزهوشان برنامه ریزی کردید  

از کودکی درس را جدی می‌گرفتم و اولویت اولم بود . ولی با ورود به متوسطه ی دوم سعی کردم با برنامه ریزی بیشتری درس بخوانم تا به رشته مورد علاقه ام که پزشکی است برسم. درمورد تیزهوشان نیز برای آزمون تکمیل ظرفیت که در پایه ی هفتم برگزار شد برنامه ریزی کردم و از سال هشتم وارد تیزهوشان شدم.


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟

بله همیشه شرکت می‌کنم. این آزمون ها به دلیل آمادگی برای آزمون اصلی و مرور هفتگی برای من بسیار حائز اهمیت است.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

به غیر از کارنامه اصلی ، بیشتر از کارنامه اشتباهات استفاده می‌کنم . برای من سوال هایی که اشتباه جواب داده ام بسیار مهم هستند ، چون این اشتباهات نشان دهنده ی یادگیری ناقص بعضی مطالب است و سعی می‌کنم یادگیری ناقصم را کامل کنم . از کارنامه ی مبحثی نیز استفاده می‌کنم تا سریعتر نقاط ضعفم را شناسایی کنم.

       

نظر شما در زمینه ی روش بازیابی در مطالعه چیست ؟آیا شما از این روش زمان مطالعه استفاده می کنید؟

روش بازیابی و یا جمع بندی آزمون محور بهترین روش برای مرور و جمع بندی هستند که برای جمع بندی پایه از همین روش ها استفاده کردم و توانستم در دو ماه پایه را جمع بندی کنم . روش بازیابی باعث می‌شود تمام کتاب یا جزوه ی خود را دوباره مطالعه نکنیم و با تست های استاندارد ، مروری بر مطالبی داشته باشیم که در ذهنمان کم رنگ شده است . و در عین حال مطالب فراموش شده را شناسایی کنیم و فقط همان مطالب را دوباره مطالعه کنیم.


 مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟ 

همیشه طوری برنامه ریزی می‌کنم که چند مبحث از برنامه ی راهبردی جلوتر باشم . تا اگر مشکلی پیش آمد نگرانی از لحاظ عقب ماندگی و افت درسی نداشته باشم . یک خوبی که جلو بودن از برنامه ی راهبردی برای من دارد این است که زمان بسیار زیادی برای تست زنی و مرور مطالب گذشته دراختیار دارم و این فهم مطالب را عمیق تر می‌کند . هر چند جلو افتادن از برنامه ی راهبردی زمان و تلاش زیادی می‌خواهد.


تا حالا شده به دلیل عدم مطابقت برنامه آزمون با مدرسه از برنامه ی آزمون عقب بیافتید؟ چه‌راهکاری در پیش گرفتید؟

خیر همیشه سعی می‌کنم با پیش خوانی از مدرسه و حتی برنامه ی راهبردی جلوتر باشم و حاشیه ی امنی برای خودم ایجاد کنم . 


 کدام درس ها نقطه قوت شماست روش مطالعه این درس ها چگونه است؟در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کنید؟ 

مطالعه ام را به گونه ای تنظیم می‌کنم که دروس اختصاصی را به بالاترین سطحش برسانم . اما بارزترین نقاط قوتم دروس ریاضی و شیمی است . به گونه ای که در مدرسه در این دروس نمره ی ۲۰ می‌گیرم . و در آزمون ها درصد درس ریاضی بالای ۹۰ و درس شیمی بالای ۸۵ درصد است . روش مطالعه ام در درس ریاضی به این صورت است که ابتدا درسنامه ای کامل می‌خوانم سپس تست های تیپ بندی شده از درجه آسان تا دشوار تر را حل می‌کنم و تست های نکته‌دار و اشتباهاتم را برای مرور یا جمع بندی علامت می‌زنم . برای تست‌های دشوارتر حساسیت زیادی به زمان ندارم . برای شیمی نیز ابتدا بر کتاب درسی تسلط کامل پیدا می‌کنم و سپس در فاصله‌‌ی زمانی معین مثلا ۲ روزه یک یا چند پیمانه ۳۰ سوالی تست حل می‌کنم . فاصله ی زمانی میان نوبت های تست زنی مطالب را زود تر به حافظه بلندمدت منتقل می‌کند.


روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟ 

قبلا به خصوص در دوران مدرسه ۵ ساعت مطالعه داشتم . اما با کمک دفتربرنامه ریزی به طور مرتب این مدت را افزایش دادم و به بالای ۱۰ ساعت رساندم . در دوران تابستان ۶۰ تا ۷۰ درصد این زمان را به تست زنی اختصاص خواهم داد. 


در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره ی کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟ 

درصد همه‌ی دروس برایم مهم است . ولی اول به سراغ درسی می‌روم که در آزمون قبل نسبت به سایر دروس پایین تر بود. سعی می‌کنم تحلیل همه‌ی سوالات را ببینم تا برای سوال‌هایی که درست جواب داده ام روش کوتاه تر و جدیدی یاد بگیرم . مبحثی که درآن سوالات زیادی را اشتباه زده ام دوباره دقیق تر می‌خوانم تا یادگیری کامل داشته باشم . هدف این است که هیچ وقت هیچ اشتباهی را دو بار تکرارنکنم.


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن ها با این افت چگونه است؟ 

بله مادرم همیشه پیگیر وضعیت درسی من هستند و کارنامه ام را می‌بینند . اگر افت داشته باشم با هم عیب یابی می‌کنیم و به من انگیزه می‌دهد تا با اشتباهاتی که دارم دلسرد نشوم.


کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کنید؟  این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

وقتی مبحثی را برای اولین بار می‌خوانم از کتاب‌های آبی استفاده می‌کنم که سوالات آموزشی و خوبی دارد . وبعد از آبی تمام تست های سه سطحی را برای تسلط کامل حل می‌کنم . تا احساس نکنم که آمادگی کامل دارم سراغ سه سطحی نمی‌روم. در سال دوازدهم حتما از کتاب های زرد نیز استفاده خواهم کرد.


با توجه به اینکه امسال سال سرنوشت سازی برای شما می باشد، آیا در این مسیر تهیه کتاب های مختلف از منابع مختلف اهمیت دارد یا فقط یک منبع استفاده کنیم بهتر نتیجه می گیریم:

مسلما اگر زمان کافی وجود داشته باشد دو یا حداکثر سه منبع برای هر درس می تواند بسیار کمک کننده باشد به شرطی که با برنامه و منظم منابع را پیش برد . اما اگر زمان به اندازه ی کافی نباشد مطالعه ی درست و کامل یک منبع معتبر می تواند بسیار مفید تر از مطالعه ی نصف و نیمه ی چند منبع باشد.


تفکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

پشتکار و هدفمندی مهمترین ویژگی‌های من هستند . اگر افت داشتم باشم یا چند مرتبه احساس نا امیدی کردم . وقتی به هدفم فکر می‌کنم. دوباره انگیزه می‌گیرم و قویتر از قبل ادامه می‌دهم 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟

بله در زمان استراحت سعی می کنم از فضای مجازی زیاد استفاده نکنم .همچنین مطالعه داستان زندگی افراد موفق از سرگرمی های دیگری است که انگیزه ام را بالاتر می برد

 آیا به مطالعه علاقه مندید؟ قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می خواندند؟ چه کتاب‌هایی ؟ نام کتاب؟

مادرم قبل از دبستان حروف الفبا را به من یاد داده بود به طوری که در ۶ سالگی کتاب داستان می‌خواندم ، این اتفاق باعث شد از همان کودکی به مطالعه علاقه مند شوم .


از سایت کانون و مجله آزمون استفاده می کردید؟ کدام بخش ها برای شماجالب تر بود؟

بله ، فضای سایت کانون به گونه ای است که به راحتی می‌توان به محتواهای آموزشی و مشاوره ای دست یافت و استفاده کرد . قسمت مصاحبه با رتبه های برتر نیز برایم بسیار جذاب است و مطالعه می‌کنم.


 به نظر شما مهم ترین ویژگی آزمون‌های کانون چیست؟

آزمون‌های کانون از هرنظر بسیار کامل ومفید هستند . پیوستگی آزمون‌ها در طول سال و دوران های طلایی مثل نوروز و تابستان از ویژگی‌های مهم کانون است . سطح مناسب سوالات و تحلیل‌های کامل و جامع از ویژگی‌های مهم کانون است . که مطالعات ما را منسجم تر و هدفمند تر می‌کند.


تحلیل آزمون را چگونه انجام می دهید؟ 

سعی می‌کنم در روز جمعه یا حداکثر شنبه تحلیل آزمون را به پایان برسانم . همه‌ی سوالات را تحلیل می‌کنم و نکات سوال‌های اشتباه یا سفید را یادداشت می‌کنم و آن مبحث را دوباره مرور می‌کنم. و برای سوال‌هایی که درست زده ام نیز روش جدید یاد می‌گیرم . 

امسال که سال سر نوشت سازی برای شما است ، در کدام درس‌ها با تغییر روش مطالعه، تغییر رادیکال ایجاد کردید؟ 

در درس زیست شناسی درصد۶۰ را کسب می کردم . اما با تغییر روش مطالعه به بالای ۸۰ رساندم . به طوری که ابتدا کتاب درسی را خط به خط می‌خوانم و نکات شکل ها را به طور کامل از تحلیل تست ها یا درسنامه ها یادداشت می‌کنم . تعداد تست ها را نیز نسبت به قبل افزایش دادم و نکات ریز همه ی تست ها را در بخش مربوطه ی کتاب یا جزوه شخصی یادداشت می‌کنم . شاید این روش مطالعه کمی وقت گیر باشد . اما تاثیر مثبت زیادی در زیست برای من داشت.

فکر می کردید با شما یک روز به عنوان یکی از دانش آموزان برترکانون مصاحبه صورت گیرد؟ 

بله برایم جالب بود

دوست دارید در این مسیر ازچه کسی بیشتر قدردانی کنید:

علاوه بر مادر و دایی عزیزم که مشوق من هستند. از استاد محترم آقای خرازی  تشکر می‌کنم که برای کمک به بنده در این مسیر  زحمات فراوان کشیده اند.

Menu