گفت و گوی ابراهیم پیروزنیا با قهرمان پیوستگی: محمد محسن زاده

من از تابستان یازدهم وارد کانون شدم و در سال‌های یازدهم و دوازدهم از آزمون‌های کانون استفاده کردم. با کانون از طریق تبلیغات و بقیه دوستان آشنا شدم و برای استفاده از یک برنامه منظم درسی و سنجش خود در آ

گفت و گوی ابراهیم پیروزنیا با قهرمان پیوستگی: محمد محسن زاده

نام و نام خانوادگی : محمد محسن زاده                        نام شهر : بهشهر              

رشته تحصیلی : تجربی                                            میانگین تراز : 6780

حضور در کانون:   يازدهم و دوازدهم                            تعداد آزمون: 70

منطقه کنکور : 2                  رتبه منطقه : 536              رتبه کشوری: 1209

رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی - شیراز

تحصیلات پدر : فوق لیسانس                                   شغل پدر : کارمند

تحصیلات مادر : لیسانس                                      شغل مادر : خانه دار

مصاحبه کننده: ابراهیم پیروزنیا


از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه هایی در ازمون های کانون شرکت کردید ، دلیل آن چه بود؟

من از تابستان یازدهم وارد کانون شدم و در سال های یازدهم و دوازدهم از آزمون های کانون استفاده کردم. با کانون از طریق تبلیغات و بقیه دوستان آشنا شدم و برای استفاده از یک برنامه منظم درسی و سنجش خود در آزمون ها شرکت کردم  

 

نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی داشت و در سال دوازدهم چند غیبت داشتید ؟

فرق مهم ازمون های پایه و سال دوازدهم در جامع تر و کامل تر بودن آزمون های دوازدهم است . در سال دوازدهم حجم مطالب آزمون و همچنین تعداد سوالات و زمان آزمون زیاد تر میشود و تجربه نزدیک تری از کنکور به دانش آموز ارائه میدهد . من در سال دوازدهم در یک آزمون غیبت داشتم و سعی داشتم تا حد امکان در تمامی آزمون ها شرکت کنم تا به شرایط آزمون و نحوه پاسخ دادن به درس ها و کنترل زمان آشنا شوم.

 

 اولین ترازی که در آزمون کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسید ؟

در اولین آزمون تراز 6000 کسب کردم و در ماه ها و سال بعد به تراز های 7000 تا 7200 هم رسیدم . دلیل اصلی پیشرفت در مرحله اول داشتن پشتکار و شناخت نقاط ضعف خود است تا با درست کردن انها به افزایش درصد و تراز کمک کند البته فرایند افزایش تراز طولانی مدت است و یک شبه بدست نمی آید . این ایده که برای یک آزمون بخونیم و تراز بالا بیاوریم ولی به آزمون بعدی اهمیت ندهیم کاملا اشتباه است و باید با برنامه ریزی درست جوری عمل کنیم که تمام انرژی خود را فقط روی یک آزمون هدر ندهیم  و یک هدف دراز مدت داشته باشیم .

 

چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید ؟ 

در مرحله اول تراز کل یک دید مناسب نسبت به وضعیت ما میدهد سپس باید ببنیم در چه درس های ضعیف تر و یا بهتر از حد انتظار خود عمل کردیم و با بررسی روش مطالعه در هفته قبل آن روش را ادامه دهیم و یا آن را تغییر دهیم . من در روز آزمون فقط غلط های خود را تحلیل میکردم و سعی میکردم با دیدن فیلم حل سوالات کاملا به آن ها مسلط شوم و سپس در هفته بعد در صورت داشتن وقت به سوال های شک دار مراجعه میکردم ..

 

 وضعیت درسی شما قبل از شرکت در کانون چگونه بود و چقدر تغییر کرد ؟

من در سال دهم کاملا از درس فاصله داشتم و هیچ هدف و برنامه ای برای کنکور نداشتم اما از سال یازدهم و بخصوص دوازدهم در یک مسیر مشخص قرار گرفتم و باعث پیشرفت بسیار من در درس ها شد .

 

چقدر برنامه مدرسه و آزمون ها با هم فرق داشت و چگونه آنها را با هم هماهنگ کردید ؟ 

 در سال دوازدهم و ترم دوم سال یازدهم بدلیل شیوع کرونا مدرسه ها تعطیل شد و این به وقت آزاد دانش آموز ها اضافه شد تا بتونن راحت تر و با کنترل بیشتری برنامه خود را درست کنند و در صورت نیاز راحت تر آن را   تغییر دهند از انجایی که آزمون های کانون ،آزمون های اصلی من بودند من برنامه خود را  بر اساس کانون تنظیم میکردم و آن را  در اولویت قرار میدادم و مدرسه در اولویت دوم قرار داشت اینگونه راحت تر میتوانستم به برنامه آزمون برسم .

 

 بر اساس چه نیاز ها و ویژگی هایی از کتاب های کانون استفاده میکردید ؟ 

به نظر من بهترین کتاب های کانون کتاب هایی هستند که بصورت آزمونی تالیف شده اند مثل شبیه ساز کنکور و یا آزمون های دوران عید و تابستان که میتوانند به عنوان یه منبع خوب برای جمع بندی و یا به عنوان کمک برای یادآوری دروس سال قبل استفاده شوند .

 

در دوران امتحانات چگونه درس می خواندید ؟ 

 در دوران امتحانات همچنان اولویت اول را بر روی کنکور و آزمون ها میزاشتم و سپس چند ساعت قبل از خواب درس های امتحان را دوره میکردم

 

شما در تابستان به کدام دروس اهمیت بیشتری می دادید و مطالعه شما در تابستان تا چه حد در موفقیت شما اثر گذار بود ؟

من سعی میکردم که در تابستان تا حد امکان درس ها را پیشخوانی کنم و درس های آسان و یا درس هایی که در آنها قوی هستم را تمام کنم تا در طول سال نگران آن ها نباشم . به همین روش درس های زبان ، عربی و فیزیک را در تابستان با دقت میخواندم و به آنها اهمیت میدادم .

تابستان زمانی است که دانش آموزان وقت آزاد بیشتری دارند و کسانی که به رتبه های خوب فکر میکنند باید از این تایم استفاده کنند تا خود را چند مرحله از رقیبان دیگر جلو بیاندازند . داشتن یک برنامه خوب در تابستان میتواند تا حد  بسیار زیادی از استرس در طول سال بکاهد .

 

 در هر درس روش مطالعه شما چه بود؟

برای ادبیات از آخر کتاب لغت ها را تمرین میکردم و برای آرایه و املا و قرابت از کتاب های کمک درسی استفاده میکردم.

برای عربی لغت ها و گفت و گو های کتاب و همچنین تمرینات کتاب را بدقت میخواندم و سپس از کتب کمک درسی برای تست استفاده میکردم 

برای دینی مهم ترین منبع کتاب درسی است و سپس باید از کتاب های تست استفاده شود 

درس زبان درس جالبی است و راه های زیادی برای مطالعه دارد من از کتاب های فراتر از حد کتاب درسی استفاده میکردم تا هم برای سخت ترین سوالات آماده شوم و هم در آینده از آنها در شغل خود استفاده کنم

برای درس ریاضی یاد گرفتن راه حل های تستی بسیار مهم است که با کمک کتب کمک درسی امکان پذیر میشود

برای زیست مهم ترین منبع همیشه کتاب درسی است و باید ابتدا چندیدن بار خوانده شود سپس برای یادگیری بیشتر از کتاب های تست و درسنامه کمک درسی استفاده شود 

درس فیزیک هم همانند ریاضی نیازمند راه حل های تستی و سریع است که به کتب کمک درسی نیاز دارد

در درس شیمی از کتاب درسی برای حفظیات و از کتب کمک درسی برای مسئله ها استفاده میکردم

 

 از سایت کانون چه استفاده هایی میکردید ؟ 

مهم ترین فایده آن دیدن کارنامه و تراز است علاوه بر آن سایت کانون دارای مصاحبه های بسیار زیادی از بقیه دانش آموزان است که در طول سال به دانش آموزان کمک بسیاری میکند 

علاوه بر آن کانون دارای فیلم های آموزشی و فیلم های حل سوالات آزمون است که برای تحلیل آزمون ها ضروری میباشند

گفت و گوی ابراهیم پیروزنیا با قهرمان پیوستگی: محمد محسن زاده

آیا کلکسیون روش ها را میدید ؟ بهترین چیزی که از آن یاد گرفتید چی بود ؟

بله کلکسیون روش ها را هر چند وقت یبار مطالعه میکردم و بنظرم مهم ترین چیزی که یاد گرفتم این بود که هرکس شیوه و روش منحصر به فرد خود را دارد ولی با این حال میتوان با کمک گرفتن از روش دیگران و مقایسه چندین روش به یک روش مناسب خود رسید .

 

 روز جمعه کارنامه را در چه ساعتی میگرفتی و به کدام قسمت ها بیشتر توجه میکردید ؟ 

جمعه ها کارنامه را بلافاصله بعد از آپلود شدن در سایت میگرفتم و در نگاه اول به تراز کل و رتبه توجه میکردم . سپس درصد هر یک از دروس را دیده و نسبت به انتظارات خود مقایسه میکردم و در آخر به تراز جداگانه هر درس و دهک آن درس توجه میکردم تا خود را با بقیه دانش آموزان مقایسه کنم .

 

از کدام ابزار های اطلاع رسانی کانون استفاده میکردید ؟ 

من از سایت کانون به عنوان منبع اصلی اطلاع رسانی استفاده میکردم و بنظرم این سایت تمام نیاز های فرد را برطرف میکند .

 

هفته اول و دوم برنامه تان چگونه بود و در کدام پردازش آزمون شرکت میکردید ؟ 

در هفته اول بر روی درسنامه و کتاب های درسی تمرکز میکردم و سعی میکردم که درس را بطور دقیق متوجه شوم سپس در هفته دوم به سراغ تست میرفتم و در صورت وجود اشکال دوباره به کتاب درسی برمیگشتم و اگر بیش از حد اشکال داشتم دوباره درسنامه را میخواندم .

شرکت در پردازش اول بهترین و مفید ترین روش ازمون دادن است اما با این حال زمان هایی پیش می آید که نمیتوان در پردازش اول شرکت کرد اما نگرانی وجود ندارد زیرا بخش مهم آزمون دادن و تحلیل آن است و زمان آن تاثیر زیادی بر روی آن نمیگذارد .

 

آیا دفتر برنامه ریزی داشتید ؟ دفتر برنامه ریزی چه کمکی به شما کرد ؟ 

بله دفتر برنامه ریزی نقش مهمی دارد . با کمک دفتر برنامه میزی میتوان کارهایی که در طول هفته باید انجام دهیم را برنامه ریزی کرد و این کار به کم شدن استرس کمک بسیاری میکند . بسیاری از دانش آموزان بدلیل اینکه نمی دانند باید امروز و یا فردا چه درسی و در چه ساعتی بخوانند به استرس و نگرانی های اضافه دچار میشوند که دفتر برنامه ریزی آن را حل میکند  

 

ساعت مطالعه خود را در طول دوره بنویسید ؟

در سال دهم ساعت مطالعه من بسیار پایین بود اما از سال یازدهم شروع به اضافه کردن ساعت مطالعه کردم . در یازدهم روزی حدود 4 تا 5 ساعت مطالعه میکردم و با شروع سال دوازدهم این عدد به 8 ساعت رسید . با این حال گاهی اوقات بدلیل خستگی و یا زده شدن از درس ساعت مطالعه کم میشود که اگر دانش آموز بتواند آن را کنترل کند و دوباره به حالت عادی برگردد هیچ مشکلی ایجاد نمیکند . در دوران جمع بندی ساعت مطالعه من همچنان 8 ساعت بود ولی در صورت امکان تا 10 ساعت هم می رسید . 

 

چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی داشتید ؟ 

همانطور که میدانید دروس اختصاصی ارزش بیشتری از دروس عمومی دارند . من 70 درصد از ساعت مطالعه خود را به دروس اختصاصی و بقیه را به دروس عمومی میدادم . نکته دیگر این است که دروس عمومی راحت تر و سبک تر از دروس اختصاصی هستند به همین علت بهتر است که بین دروس اختصاصی از دروس عمومی استفاده شود که از خستگی و زده شدن از درس جلوگیری کند . همچنین در تست زدن نیز باید همین روال ادامه داشته باشد و تعداد تست های اختصاصی بسیار بیشتر از دروس عمومی باشد .

 

در کدام درس ها روش مطالعه خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟ 

ادبیات درسی است که به دلیل گستردگی زیاد بسیاری از دانش آموزان با آن مشکل دارند . من در ابتدا ادبیات را بصورت درس به درس میخواندم اما فهمیدم که موضوعی خواندن ادبیات بسیار بهتر است و به یادگرفتن و حفظ کردن نکته ها کمک بیشتری میکند .

در درس زیست من ابتدا از درسنامه های کتب کمک درسی شروع میکردم که باعث میشد در بعضی سوالات به مشکل برخورد کنم چون که متن اصلی کتاب را بلد نبودم پس روش را تغییر دادم و ابتدا کتاب درسی را خط به خط خوانده و تحلیل میکردم سپس به سراغ درسنامه رفته و سپس تست بدون زمان حل میکردم و نکته های مهم را از پاسخنامه پیدا کرده و در برگه های خود یادداشت میکردم و در دوران جمع بندی آن ها را مرور میکردم .

 

مهم ترین ویژگی دفتر برنامه ریزی از نظر شما چیست ؟

امکان مقایسه ساعت های مطالعه خود در طول روز و هفته با روز ها و هفته های قبل . این کار باعث میشود که دانش آموز بفهمد که چقد پیشرفت کرده است و در صورت کم شدن ساعت مطالعه دلیل آن را پیدا کند و هرچه زودتر آن را برطرف کند .

 

قوی ترین درس شما چیست و برای درس های قوی از کدام کتاب ها استفاده میکردید ؟

قوی ترین درس من در عمومی ها زبان است . من زبان را سال ها قبل از کلاس های آموزشی موسسه های مختلف یاد گرفتم و خواندن مطالب ، دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی های انگلیسی بیشتر از هر چیز دیگری در یادگیری زبان نقش دارند . همانطور که یک کودک به صورت شنیداری زبان را از پدر و مادر خود یاد میگرد ما هم میتوانیم یک زبان خارجی را با گوش دادن و دیدن یاد بگیریم و بنظرم این روش از روش های دیگر جذاب تر و مفید تر است و خستگی ندارد .

فیزیک درس دیگری بود که نقطه قوت من بود . علاقه من به فیزیک از قبل در من وجود داشت و یجورایی مطالب و سوال های فیزیک برای من  جالب بودند و بیشتر از آنکه بصورت درس خواندن باشد به یک گونه تفریح تبدیل شده بود  . برای درس فیزیک از کتاب تست های کمک درسی با سوالات استاندارد و در سطح کنکور استفاده میکردم و همیشه بدنبال روش های تستی و سرعتی بودم تا از زمان به بهترین شکل استفاده کنم .

 

برای اینکه از حاشیه های کنکور دور باشید چه کارهایی انجام دادید ؟ 

درس خواندن برای کنکور نیازمند وقت و دقت زیادی است که متاسفانه باعث میشود بسیاری از تفریحات در این سال ها از دانش آموزان گرفته شود ولی اینکه در آخر به هدف خود برسیم ارزش این را دارد که برای مدتی از این تفریحات چشم پوشی کرد . 

 

 یک مشکل مهم در دوران کرونا وجود تقلب است شما چگونه با این موضوع کنار می آمدید ؟ 

واضح است که در دوران کرونا به علت مجازی بودن تقلب در آزمون ها زیاد شده است و این باعث پایین آمدن تراز و بد شدن رتبه ها میشود . بهترین کار در این شرایط این است که دانش آموز روی خودش تمرکز کند و بجای مقایسه خود با دیگران ، عملکردش را در هر آزمون با انتظارات و آزمون های قبلی خود مقایسه کند زیرا در آخر این کنکور است که مهم است .

 

پدر و مادر شما چقد پیگیر مسائل آموزشی شما بودند ؟ 

والدین نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان دارند و به علت تجربه بیشتر میتوانند راه های درست و غلط را تشخیص دهند . در طی سال های کنکور هم پدر و هم مادر من با دقت بسیار زیادی آزمون ها و نتایج من را دنبال میکردند و به من کمک میکردند تا این دوران را پشت سر بگذارم . 

 

از اشتباهاتت چگونه یاد میگیری ؟ 

بدون اشتباه کردن نمیتوان به راه درست رسید . هرکسی در دوران تحصیل خود اشتباهات زیادی انجام میدهد . من سعی میکردم که پس از فهمیدن دلیل یک اشتباه تا حد امکان از دوباره انجام دادن آن دوری کنم و روش های دیگر را  جایگزین آن کنم تا به راه حل درست برسم . البته تکرار نکردن بعضی از اشتباهات بسیار سخت است چونکه به یک کار روزمره در زندگی ما تبدیل شده اند در این حالت بهتر است که با دادن کمی زمان و به صورت آهسته آهسته سعی کرد تا هرروز تاثیر آن اشتباه را کمرنگ تر کرد تا جایی که بالاخره بتوان آن را  کنار گذاشت . 

 

در جلسه کنکور چگونه زمان را مدیریت کردید ؟ 

برای درس های عمومی از روش 15 دقیقه استفاده کردم تا بتوانم در ابتدا به همه سوالات اسان پاسخ دهم و سپس 15 دقیقه آخر را  به سوال های نزده اختصاص دادم . 

در درس های اختصاصی نیز برای هر درسی 30 دقیقه زمان گرفتم تا در ابتدا به سوالات آسان تر جواب بدهم و سپس زمان باقی مانده را به ترتیب اولویت تراز درس ها یعنی بصورت زیست – شیمی – فیزیک – ریاضی تقسیم کردم .

با کمک استفاده از روش زمان های نقصانی توانستم که زمان را مدریت کنم و در جلسه کنکور نگران کم آوردن وقت نبودم . ولی باید دقت شود که استفاده از این روش ها نیازمند تمرین است و باید در آزمون های طی سال از آن ها استفاده شود تا در جلسه کنکور به طور درست اجرا شوند .

 

چگونه آرامش خود را در روز کنکور حفظ کردید ؟ 

روز کنکور استرس بسیار زیادی دارد و این استرس ممکن است نتیجه کنکور را تغییر دهد . در کنکور 1400 ، کنکور هنر دو روز قبل از کنکور تجربی برگزار میشد  و من از قبل در کنکور هنر ثبت نام کردم. شرکت کردن در جلسه کنکور هنر باعث شد که با قوانین جلسه آشنا شوم و استرس من در همان روز برطرف شود . اینگونه در روز کنکور تجربی استرس من تا حد زیادی کاهش یافته بود و باعث شد که با آرامش بسیار بیشتری ازمون دهم .

 

 روش پاسخگویی شما به سوالات در روز کنکور بر چه اساس بود؟

برای پیدا کردن ترتیب درست درس ها باید در طی آزمون های سال تحصیلی روش های مختلف را امتحان کردم . بهتر است که در ابتدا از درس هایی که نقطه قوت ما هستند شروع کنیم تا بر استرس غلبه کنیم و در آخر آزمون باید اولیوت را به سوال های نزده درس هایی بدهیم که ضریب بیشتری دارند زیرا این سوالات میتوانند نوع رشته و یا شهر قبولی ما را تغییر دهند .

 

ایا اتفاق غیر منتظره ای در جلسه کنکور رخ داد و یا درسی بود که شما را غافلگیر کرده باشد ؟

در کنکور سال 1400 درس ریاضی به عنوان سخت ترین درس بود و سوالات آن در طی چند سال اخیر بی سابقه بوده است . خوشبختانه قبل از کنکور تجربی کنکور های ریاضی و انسانی برگزار میشود و از آنجایی که سختی درس ها در این سه کنکور بسیار به هم شباهت دارند میتوان از آن ها برای پیش بینی سختی کنکور تجربی استفاده کرد . من با بررسی این دو کنکور فهمیدم که سوالات ریاضی قرار است بسیار سخت باشد به همین علت این درس را آخرین درس در طی جلسه کنکور جواب دادم و تصمیم گرفتم که فقط به سوال های اسان جواب دهم و اصلا وارد سوال های سخت و وقتگیر نشوم که این روش کمک بسیاری کرد و علاوه بر اینکه از هدر رفتن وقت آزمون جلوگیری کرد باعث شد که درصد خوبی در آزمون آن سال به دست بیاروم.

 

در مورد رتبه ، رشته و دانشگاه قبولی خود توضیح دهید ؟ 

من رتبه 536 منطقه 2 را کسب کردم که از آن راضی هستم . در بعضی کنکور ها به علت متفاوت بودن درجه سختی سوال ها پیش بینی کردن رتبه کنکور بسیار سخت است که کنکور 1400 هم از همان ها بود .

رشته پزشکی برای من اولویت اول بود و همیشه به دنبال کسب رتبه خوب برای قبول شدن در این رشته بودم و در آخر در رشته پزشکی دانشگاه شیراز قبول شدم . دانشگاه شیراز شهرت بسیار زیادی دارد و همیشه جزء دانشگاه های برتر در زمینه پزشکی در ایران بوده است و خوشحالم که در آخر به هدف خود رسیدم . 

در آخر از پدر و مادرم و همچنین تمامی استادانی که در طی این سال ها یه من کمک کردند تشکر میکنم و میدانم که بدون کمک آن ها نمیتوانسنم به این مرحله برسم .

 

Menu