گفتگوی مهدی مهریزی با قهرمان پیوستگی نگار قباخلو

نظر من مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های اصلی، مشخص کردن راه و برنامه درسی دانش آموز است؛ برنامه‌ی راهبردی دانش آموز را از سردرگمی نجات می‌دهد و مباحثی که باید در دراز مدت مطالعه یا مرور کند مشخص می‌کند

گفتگوی مهدی مهریزی با قهرمان پیوستگی نگار قباخلو

نام و نام خانوادگي: نگار قباخلو                   نام شهر: گرمسار

رشته تحصيلي: تجربي                              ميانگين تراز : 6659 

حضور در کانون: دوازدهم                           تعداد آزمون: 53

منطقه کنکور : 3         رتبه منطقه: 281         رتبه کشوری: 1168

رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی- علوم پزشکی تهران

تحصيلات و شغل پدر : دیپلم- کشاورز

تحصیلات و شغل مادر : دیپلم-خانه دار

مصاحبه کننده: مهدی مهریزی

 

 مهمترین ویژگی آزمون ها از نظر شما چیست؟

بنظر من مهم ترین ویژگی آزمون های اصلی، مشخص کردن راه و برنامه درسی دانش آموز است؛ برنامه ی راهبردی دانش آموز را از سردرگمی نجات می دهد و مباحثی که باید در دراز مدت مطالعه یا مرور کند مشخص می کند. همچنین آزمون های هدفگذاری برای برنامه ریزی هرچه دقیق تر و صحیح تر در هفته دوم و آزمون های مشابه پارسال در آمادگی بیشتر دانش آموز برای آزمون اصلی موثر هستند.


نحوه ی حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی داشت؟ 

من در سال کنکور هیچ غیبتی نداشتم و با اطمینان به برنامه راهبردی، بطور پیوسته مباحث تمام آزمون ها را کامل مطالعه می کردم و می دانستم غیبت منجر به عقب ماندن از برنامه ی آزمون ها و از بین رفتن پیوستگی مطالعه می شود.


 شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟ 

من سعی می کردم آزمون ها را بطور جدی و مشابه آزمون حضوری برگزار کنم و دقیقا سر ساعت شروع و طبق زمان های پیشنهادی دفترچه پیش میرفتم. بله همیشه در پردازش اول قرار می گرفتم تا ارزیابی دقیق تر باشد.

 

 چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ 

از نظر من رقابت با دیگران می تواند باعث پیشرفت شود ولی با مقایسه خودم با آن ها مخالفم؛ من خودم را با آزمون های گذشته ی خودم مقایسه می کردم و آنچه اهمیت داشت پیشرفت نسبت به نتایج گذشته بود . در رابطه با تقلب دیگران نگران نبودم ؛ زیرا تقلب دیگران به من ضرری نمی رساند و فقط به خودشان آسیب می زند.


آیا در آزمون های هدفگذاری شرکت می کردید؟ 

بله؛ آزمون هدفگذاری سنجش استانداردی برای ارزیابی کیفیت مطالعه در هفته اول و راهنمایی برای برنامه زیر ی در هفته دوم است؛ برای مثال من با توجه به نتایج این آزمون ساعت مطالعه درس خاصی را کاهش یا افزایش می دادم.


15- در زمان هایی که خسته و یا ناامید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید؛ آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ 

من در هر شرایطی در آزمون شرکت می کردم و بابت کاهش تراز نگرانی زیادی نداشتم ؛ زیرا معتقد بودم آزمون برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و بررسی اشتباهات است و باید از این کاهش تراز به نفع خودم استفاده کنم و اشتباهاتم را برطرف کنم؛ کاهش تراز انگیزه من را برای مطالعه افزایش می داد.


آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ 

بله؛ در سال های پایه بیشتر تمرکزم روی یادگیری بود و نسبت به تست زدن کمی بی توجه بودم ولی در سال کنکور به یادگیری با تست توجه بیشتری کردم و همچنین زمان حل سواالت را هم در نظر می گرفتم. گاهی درباره روش های مطالعه رتبه های برتر مطالعه می کردم و از آنها بهره می بردم.


بیشتر از کدامیک از کتاب های کانون استفاده می کردید؟

من از میان منابع کانونی، از کتاب های جمعبندی در نیمسال اول و زرد عمومی و زرد 12 کنکور استفاده کردم. ویژگی بارز این کتاب ها ، جامع بودن تست ها بود ؛ با توجه به اینکه تست های کتابهای کمک درسی معموال موضوعی و مبحثی هستند ، استفاده از این کتاب های جامع مفیدتر بود.


وقتی مدارس غیر حضوری شد چگونه برنامه ریزی برای درس خواندن کردید؟

وقتی مدارس غیر حضوری شد، ابتدا کمی از آموزش های مجازی مدرسه (پایه یازدهم) عقب افتادم و از درس فاصله گرفتم ولی پس از مدتی به اینگونه شیوه ی تحصیل عادت کردم. ابتدا برای یادگیری مباحث جدید برنامه ریزی کردم و با پایان سال تحصیلی یازدهم، از برنامه راهبردی برای مرور دروس پایه در تابستان بهره بردم.


بیشتر از کدام قسمت از سایت کانون استفاده می کردید؟

مفید ترین قسمت های سایت کانون برای من، مصاحبه ها و قسمت کامنت ها بود. در روز آزمون نظرات بقیه دانش آموزان را درباره دروس مختلف آزمون می خواندم تا به ارزیابی خوبی درباره ی عملکردم در آزمون برسم .و از مجله سرای دانش استفاده می کردم


 روز جمعه کارنامه را چه ساعتی می گرفتید ؟

14:30 الی 15 . در کارنامه به درصد ها بیشتر توجه می کردم و همچنین تعداد غلط ها هم بسیار برایم مهم بود.


 آزمون ها را چگونه تحلیل می کردید ؟

من تمام سواالت را بررسی می کردم؛ حتی سواالتی که به آن ها پاسخ درست دادم ولی به سواالت اشتباه یا نزده توجه بیشتری می کردم و نکات کاربردی را یادداشت می کردم. همچنین گاهی اشتباهات خودم را همراه با سوال یادداشت می کردم تا آن ها را تکرار نکنم.


ساعت مطالعه خود را در طول دوره شرکت در آزمون های کانون توضیح دهید؟ 

من ابتدای تابستان با میانگین 7 ساعت مطالعه شروع و به تدریج به 10 ساعت در روز افزایش دادم و تا آخر تابستان همین مقدار را حفظ کردم . با شروع مدارس در روز های تعطیل 11 الی 12 ساعت مطالعه داشتم. در دوران جمع بندی میانگین 12 ساعت مطالعه داشتم. 


 برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ 

من معمولا در روز حداقل 3 درس اختصاصی و 2 درس عمومی می خواندم و در روز های تعطیل هر 4 درس اختصاصی را در کنار 2 درس عمومی قرار می دادم . قانون خاصی برای تقسیم بندی زمان بین دروس پایه و دوازدهم نداشتم و این مورد بستگی به سختی مبحث مورد نظر داشت.


 ساعت مطالعه تان در سال دوازدهم چقدر بود؟

در سال دوازدهم در روز های مدرسه حداقل 7 ساعت و در روز های تعطیل حداقل 11 ساعت مطالعه داشتم.


گفتگوی مهدی مهریزی با قهرمان پیوستگی نگار قباخلو

 آیا خلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود ؟ 

بله ؛ من در درس شیمی ، تئوری ها را به صورت عبارات کوتاه خلاصه می کردم و در فیزیک و ریاضی، فرمول ها و روش حل بعضی سوالات را بطور خلاصه یادداشت می کردم. سوالاتی که در آن ها اشتباه خاصی داشتم با رنگی متفاوت هایلایت و معمولا نکته ی آن ها را به خلاصه نویسی هایم اضافه می کردم . در دوران جمعبندی ، خلاصه نویسی ها و سوالات علامتدار برای مرور بسیار مفید هستند.


چگونه بین مطالعه برای امتحانات نهایی و مطالعه برای کنکور و تعادل ایجاد کردید؟

من در طول یکسال دروس دوازدهم را خوانده بودم و برای امتحانات نهایی مشکلی از این بابت نداشتم و در طول روز تمرکزم روی جمع بندی برای کنکور بود و شب چندساعتی را به مرور کلی و سریع درس مورد نظر برای امتحان اختصاص می دادم.


بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود؟ 

در اختصاصی، ریاضی و در عمومی ، عربی نقطه قوت من بودند . من برای مطالعه عربی خط به خط دروس و تمارین را هم از نظر ترجمه و هم از نظر تحلیل صرفی و قواعد بررسی می کردم و بعد به سراغ تست می رفتم؛ با این کار هم سوالات ترجمه و هم قواعد را به آسانی پاسخ می دادم ؛ زیرا نکته ای نبود که به آن برخورد نکرده باشم و فقط کمی در درک متن اشکال داشتم. در ریاضی هم بیشتر وقتم را به حل تست اختصاص می دادم و تست های متنوع با راه حل های مختلف را حل می کردم و روی حل تست پافشاری می کردم تا بالاخره بتوانم آن را حل کنم زیرا اگر همان اول کار به پاسخ نامه مراجعه می کردم ، بعدا دوباره در حل آن به مشکل می خوردم. ریاضی را ابتدا باید مفهومی یاد گرفت و بطور تشریحی بتوان حل کرد ؛ در کنار راه های تشریحی، می توان از روش های تستی هم بهره برد ولی یادگیری راه اصلی ضرورت دارد زیرا در همه جا و در همه ی سوالات جوابگو هستند.


 برای این که از حاشیه های کنکور و کرونا و ... به دور باشید، چه کار هایی انجام دادید؟

من اخبار را دنبال نمی کردم و تمام تمرکزم روی مطالعه بود. به خبر های تعویق کنکور توجهی نمی کردم زیرا تجربیات کنکوری های 99 را خوانده بودم و همه ی کسانی که موفق بودند، کسانی بودند که در هر شرایطی پیوستگی مطالعه ی خود را حفظ کردند. برایم مهم نبود کنکور چه زمانی برگزار می شود و تا آخرین روز تلاشم را کردم.


 برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید ؟ 

استفاده از تکنیک زمان های نقصانی باعث شد تا بتوانم زمان را مدیریت کنم و با خیال راحت تری به سوالات پاسخ دهم زیرا می دانستم در آخر مقداری زمان ذخیره شده دارم. در طول سال از این تکنیک فقط برای دروس عمومی استفاده می کردم ولی در دوران جمعبندی برای تمام دروس از این روش استفاده کردم و زمانم را بهتر مدیریت کردم.


 چگونه آرامش خود را در کنکور حفظ کردید؟

من از قبل کنکور خودم را آماده کرده بودم که اگر با سواالت سخت مواجه شدم به راحتی از آن ها عبور کنم و می دانستم شرایط همه همین طور است. در کنکور امسال درس ریاضی بسیار چالشی بود و با توجه به این که این درس نقطه قوت من بود، ابتدا کمی تمرکزم بهم ریخت ولی سعی کردم اجازه ندهم تاثیری روی پاسخگویی به باقی دروس بگذارد ؛ هرچند بخشی از ذهنم کامال درگیر ریاضی بود . بعد از کنکور وقتی نظرات باقی دانش آموزان را خواندم خیالم کمی راحت تر شد که اوضاع برای همه به همین منوال بوده است.

 

روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟

من همیشه طبق همان ترتیب دفترچه پاسخ می دهم . به هم زدن ترتیب دفترچه باعث سردرگمی من می شود و بنظرم بهترین ترتیب همان ترتیب اصلی است. قرار گرفتن دروس حفظی زیست و شیمی به ترتیب پس از ریاضی و فیزیک باعث می شود ذهن بیشترین بازدهی را داشته باشد.


 آیا اتفاق غیر منتظره ای در جلسه کنکور برایتان به وجود آمد؟ 

خیر ؛ اتفاق غیر منتظره ای نیفتاد و کنکور هم آزمونی مانند دیگر آزمون هاست و من با آرامش کامل با آن برخورد کردم . فقط کمی ریاضی من را غافلگیر کرد. در هر شرایطی  اعتماد به تلاش هایم باعث می شد تا از نظر روانی خودم را مدیریت کنم.


Menu