هدایت الهی-نکات مهم و تست درس1دینی2-لیلا علمی

هدایت الهی-نکات مهم و تست درس1دینی2-لیلا علمی برای مشاهده به لینک بالا مراجعه کنید.

هدایت الهی-نکات مهم و تست درس1دینی2-لیلا علمی

دوستان یازدهمی سلام

امروز نکات کلیدی درس اول دین و زندگی یازدهم (هدایت الهی) رو با هم مرور میکنیم. در انتها چند تست هم برای تثبیت مطلب  تمرین میکنیم.

این مطلب برای آمادگی شما در آزمون 23 مهر تهیه شده. 

ضمنا فایل ضمیمه که متن کامل این مطلب با کیفیت بیشتر در اون اومده رو میتونید در انتهای مطلب دریافت کنید.


هدایت الهی-نکات مهم و تست درس1دینی2-لیلا علمی


انسان از نظر داشتن یک دسته نیازهای طبیعی و غریزی با حیوانات مشترک است. اما نیاز های او منحصر به این نیاز ها نمی شود، وقتی که از سطح زندگی روزمره فراتر رود، خود را با نیاز های مهم تری روبه رو می بیند، که بر آمده از سرمایه های ویژه ای است«مثل قدرت تعقل، اختیار، سرشت خدا آشنا و... که در سال قبل خواندیم» که خدا به او عطا کرده است.




3-کشف راه درست زندگی: راه زندگی یا چگونه زیستن که در ارتباط با دو نیاز قبلی است دغدغه ی دیگر انسان های فکور و خردمند است. این دغدغه از این نظر جدی است که انسان فقط یک بار زندگی‌ در این دنیا را تجربه می کند و می‌خواهد از بین راه های پیشنهادی، راهی را انتخاب کند که به آن مطمئن است تا بتواند با بهره گیری از سرمایه های خدادادی به هدف خلقت برسد.

نکته: سوره ی عصر نیز بیانگر اهمیت این هدف است.




نکات تکمیلی: 

پاسخی که به این سوال های بنیادین داده می شود باید دارای دو ویژگی مهم باشد:

1- کاملا درست و قابل اعتماد باشد چرا که در غیر این صورت نیاز به تجربه و آزمون دارد در حالی که عمر انسان محدود است.

۲- همه جانبه باشد و به نیازهای مختلف انسان به صورت هماهنگ پاسخ دهد چرا که ابعاد مختلف انسان ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.



 نکته: با کنار هم قرار گرفتن عقل و وحی می‌توان به پاسخ سوالات اساسی دست پیدا کرد و با قدرت اختیار بهترین راه را انتخاب کرد.
 

نکته ی مرگ: احساسات و سلیقه های شخصی نمی توانند پاسخگوی نیازهای برتر باشند چرا که این نیاز ها فراطبیعی هستند و ابزارهای مادی همچون علایق و سلیقه ها نمی توانند پاسخ مناسبی برای این نیاز ها داشته باشند.



پنج تست برای تثبیت مطلب

اول خودتون سعی کنید به تست ها پاسخ بدید بعد پاسخ تشریحی ش رو با دقت بخونید.



پاسخ تشریحی تست اول: 

 این دل مشغولی ها مقدس است و بر آمده از «معلول» نیاز های برتر است و نشان دهنده ی بیداری و هوشیاری انسان و ترس او از زیانی است که یک زندگی بی هدف را تهدید می کند. 

 گزینه پاسخ، گزینه 3 است.



پاسخ تشریحی تست دوم: 

ای هشام خداوند رسولانش را به سوی بندگان نفرستاد جز برای آن که بندگان در پیام الهی تفکر کنند … و آن کس که عقلش کامل تر است، رتبه اش در دنیا و آخرت بالاتر است. 

پاسخ تست، گزینه 1 است.    



پاسخ تشریحی تست سوم: 

در ارتباط بودن ابعاد معنوی انسان بیانگر لزوم همه جانبه بودن پاسخ هاست. محدود بودن فرصت زندگی و نبود امکان برای آزمایش تمام راه های پیشنهادی مربوط به قابل اعتماد بودن است. 

پاسخ تست، گزینه 4 است.



پاسخ تشریحی تست چهارم:

سوالاتی همچون «خوشبختی انسان در آخرت در گرو انجام چه کارهایی است، آینده ی او در جهان بعد از مرگ چگونه است و...» بیانگر درک آینده ی خویش است 

نکته ی مرگ: دقت شود که ما در قسمت کشف راه درست زندگی خواندیم که انسان باید از بین تمام راه های پیشنهادی راهی که به آن مطمئن است را انتخاب کند تا به هدف خلقت برسد.

 پاسخ تست، گزینه 2 است.



پاسخ تشریحی تست پنجم:
 احتیاج دائمی انسان به داشتن برنامه ای که بتواند پاسخگوی نیازهای او باشد و سعادت بشر را تضمین کند، سبب شده است که در طول تاریخ همواره شاهد ارائه برنامه های متفاوت و گاه متضاد از جانب مکاتب بشری باشیم.  
 
گزینه ۲ صحیح است.




اگه نتونستید به تست ها پاسخ درست بدید ، پاسخنامه تشریحی رو به دقت بخونید و اشتباهاتتون رو برای خودتون یادداشت کنید.


موفق باشید.




هم چنین برای دسترسی به دفترچه درسنامه یازدهم انسانی میتونید به لینک زیر مراجعه کنید.

دفترچه درسنامه آزمون 23 مهر - یازدهم و دوازدهم انسانی




Menu