شیمی یازدهم- جمع بندی نکات فصل سوم- نوید آرمات

سلام در این مطلب میخواهیم با هم به جمع بندی نکات فصل سوم شیمی یازدهم (مطابق با آزمون 31 اردیبهشت) و خلاصه نکات که برای پاسخگویی به سوالات آزمون باید به آن‌ها مسلط باشید، بپردازیم.

شیمی یازدهم- جمع بندی نکات فصل سوم- نوید آرمات

سلام

در این مطلب میخواهیم با هم به جمع بندی نکات فصل سوم شیمی یازدهم (مطابق با آزمون 31 اردیبهشت) و خلاصه نکات که برای پاسخگویی به سوالات آزمون باید به آن‌ها مسلط باشید، بپردازیم.


پوشاک و الیاف

به طور کلی الیاف را می توان به دو دسته طبیعی و ساختگی تقسیم بندی کرد که به صورت زیر هستند:

1- الیاف طبیعی: به الیافی که در طبیعت یافت می شود، گفته می شود. مانند: پشم، پنبه و ...

2- الیاف ساختگی:به الیافی گفته می شود که در طبیعت جود ندارند، بلکه از واکنش بین مواد شیمیایی تولیدمی شوند، گفته می شود. از این الیاف نیز برای تولید پارچه، پوشاک، ظروف نچسب،یکبار مصرف و پلاستیکی، فرش، پرده و ... استفاده می شود.


بسپارش

پلیمری شدن یا بسپارش واکنشی است که طی آن بعضی از مولکول های کوچک در شرایط مناسب به هم متصل می شوند و ایجاد مولکول هایی با زنجیر های بلند و جرم مولی زیاد می کنند و به واکنش دهنده ها در این واکنش مونومر (تک پار) و به فرآورده ها پلیمر (بسپار) گفته میشود.

نکته: هر ترکیب آلی که در ساختارهای خود دارای پیوند دوگانه کربن – کربن (c=c) باشد، می تواند در واکنش های پلیمری شدن شرکت کند.

به عنوان مثال گاز اتن رادر فشار بالا گرم کنیم، جامد سفید رنگی پدید می آید که جرم مولی آن اغلب ده ها هزار گرم بر مول است و در ساختار آن هزاران اتم کربن و هیدروژن وجود دارد. به این فرآورده ها جامد پلی اتن گفته می شود.


انواع پلی اتن:

پلی اتن سبک: این نوع پلی اتن چگالی کمتری دارد و شفاف است. از آن ها به دلیل انعطاف پذیری بیشتر در تولید کیسه پلاستیک استفاده می شود و پلی اتن شاخه دار محسوب میشود.

پلی اتن سنگین: این نوع پلی اتن چگالی بیشتری دارد و کدر است، از آن برای تهیه ی لوله های پلاستیکی، دبه های آب یا بطری کدر شیر که سخت تر و محکم تر هستند، استفاده می شود و بدون شاخه نیز هستند.



آمین ها آمین ها دسته ی دیگری از ترکیبات آلی هستند که از مشتقات آمونیاک میباشند. در ساختار آن ها اتم های N,H,C وجود دارد. با جایگزینی یک، دو یا سه اتم هیدروژن آمونیاک با زنجیره ی هیدروکربنی (R) آمین تولید می شود.

آمید ها  دسته ی دیگری از ترکیبات آلی هستندکه دارای گروه عاملی آمیدی هستند. عامل آمیدی از واکنش اسید آلی با آمین ها به دست می آید. 

1-آلکان های راست زنجیر چون کاملا ناقطبی هستنددر آب حل نمی شوند و الکل های تا 3 اتم کربن به هر نسبتی در آب حل می شوند.

2-در کربوکسیلیک اسید ها نیز مانند، الکل ها، با افزایش طول زنجیر کربنی بخش ناقطبی بزرگتر می شود و قطبیت مولکول کاهش می یابد.

در نتیجه انحلال پذیری آن ها در آب کمتر می شود.3-ویتامین های آ، دی، کا ناقطبی و ویتامین ث قطبی هستند.


واکنش استری شدن:

واکنش آمیدی شدن:

واکنش پلی استری شدن:

واکنش پلی آمیدی شدن:

کولار یکی از معروف ترین پلی آمید هاست. این پلیمر سبک و محکم از فولاد هم جرم خود پنج برابر مقاوم تر است و در تهیه ی تایر اتومبیل، قایق بادبانی، لباس های مخصوص موتورسواری و جلیقه های ضد گلوله استفاده می شود.

به واکنش شکسته شدن استر با آب آبکافت می گویند.

از پلی لاکتیک اسید انواع ظرف های پلاستیکی یکبار مصرف مانند وسایل آشپز خانه، سفره، سطل زباله،کیسه ی پلاستیکی و.... تولید میشوند و شیر ترش دارای لاکتیک اسید است.



دوستان عزیز می توانید برای دسترسی به نسخه کامل خلاصه نکات به همراه پاسخ فایل پی دی اف زیر را دانلود کنید!

فراموش نکنید اگر سوالی در رابطه با این مبحث داشتید می توانید به راحتی در کامنت ها سوال خود را برای ما بنویسید.


دوستان عزیزم  ما تصمیم گرفتیم برای اینکه بتونیم ارتباطمون رو با هم بیشتر کنیم و قدم به قدم کنارتون باشیم، صفحه ی اینستاگرام متا رو بسازیم 

و همراهتون باشیم. 

متا کنکور


با آرزوی موفقیت و کامیابی 


گلنوش بیرانوند، دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه شریف

نوید آرمات، دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه تهران

Menu