پنج دستاورد مهم بازخوردهای آموزشی برای دانش‌آموزان

بازخوردهای آموزشی حاصل از آزمون‌ها و امتحان‌ها، مانند راهنمای دقیقی، مسیر راه آموزش را نشان می‌دهد و حرکت به‌سمت پیشرفت بیشتر را میسر می‌سازد.

پنج دستاورد مهم بازخوردهای آموزشی برای دانش‌آموزان

بازخوردهای آموزشی حاصل از آزمون‌ها و امتحان‌ها، مانند راهنمای دقیقی، مسیر راه آموزش را نشان می‌دهد و حرکت به‌سمت پیشرفت بیشتر را میسر می‌سازد.

دستاوردها و مزیت‌های مهمی که بازخورد آموزشی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد، در پنج گروه اصلی طبقه‌بندی می‌شوند.

1. اصلاح روند حرکتی: هیچ رویکرد واحد و یکسانی برای تحلیل بازخورد وجود ندارد که در همه‌ی زمینه‌ها کارساز باشد. بازخوردها، متناسب با وضعیت آموزشی و عملکرد دانش‌آموز به دست می‌آیند و مطابق با آن، رویکردهای متفاوتی در تحلیل بازخورد وجود دارد تا درنهایت به پیشرفت درسی منجر شوند. بازخوردها نمایانگر مهارت‌ها و نقاط ضعف هستند و توجه درست به آن‌ها و تحلیل دقیقشان، همراه با تنظیم برنامه‌ی مطالعاتی بر اساس آن، به اصلاح روند حرکتی در حیطه‌ی آموزش منجر می‌شود.

2. مدیریت و کنترل احساس: یکی از دستاوردهای مهم در تحلیل بازخورد، مدیریت و کنترل احساسات است. دریافت منظم بازخورد و تحلیل درست آن، به خودشناسی آموزشی و خودآگاهی منجر می‌شود. شناخت منطقی و دقیق از مهارت‌ها و نقاط ضعف، به کاهش استرس و احساسات منفی کمک بسیاری می‌کند.

3. اولویت‌بندی آموخته‌ها: بازخوردها در صورتی که به‌درستی تحلیل و ارزیابی شوند، آینه‌ی شفافی از مهارت‌ها و ایرادات خواهند بود. با شناخت آن‌ها، دانش‌آموز می‌تواند آموخته‌های خود را به‌درستی دسته‌بندی کند و بر اساس تسلطش بر درس‌ها، آن‌ها را اولویت‌بندی کند.

4. ارزیابی استاندارد: بازخورد به‌موقع و در فواصل زمانی مشخص، گزارش دقیقی از وضعیت کنونی دانش‌آموز را ارائه می‌کند و فرصت کافی برای تقویت مهارت‌ها و رفع ایرادات را فراهم می‌سازد. این نوعی ارزیابی استاندارد است.

5. بهبود کیفیت برنامه‌ریزی: آگاهی و شناخت از توانمندی‌ها و نقاط ضعف، به خودآگاهی در حوزه‌ی آموزش منجر می‌شود و این آگاهی در اصلاح برنامه‌ی مطالعاتی کنونی و تنظیم برنامه‌ی جدید برای ادامه‌ی مسیر، بسیار کمک‌کننده و راهگشاست. رفع ایرادات برنامه‌ریزی به‌صورت مرحله‌به‌مرحله، درنهایت به بهبود کیفیت برنامه‌ریزی منجر می‌شود.

منبع: der.monash.edu

Menu