با کمک بازخوردهای آموزشی مسیر را پیدا کنید

شناخت نقاط قوت و مهارت‌ها و همچنین آگاهی از نقاط ضعف و ایرادات، نیازمند بازخورد درست و به‌موقع است.

با کمک بازخوردهای آموزشی مسیر را پیدا کنید

بازخورد آموزشی، قدم اول در شناخت توانمندی‌های آموزشی است. شناخت نقاط قوت و مهارت‌ها و همچنین آگاهی از نقاط ضعف و ایرادات، نیازمند بازخورد درست و به‌موقع است.

بازخورد آموزشی، گام اول در تنظیم برنامه‌ی درست و تعیین اهداف است؛ موضوعی که برای دانش‌آموزان مهم و حیاتی است و باید به آن توجه کنند.

بازخوردهای آموزشی در قالب امتحانات و آزمون‌های منظم اتفاق می‌افتند و در فواصل زمانی معین، به دانش‌آموزان ارائه می‌شوند تا بتوانند بر اساس آن، ادامه‌ی مسیر آموزشی خود را پیدا کنند.

مشکل مهمی که اغلب اوقات اتفاق می‌افتد این است که دانش‌آموزان از بازخوردهایی که می‌گیرند، استفاده‌ی مناسبی نمی‌کنند و دچار نوعی سردرگمی و ابهام می‌شوند. بازخورد گرفته‌اند؛ اما نمی‌دانند در ادامه، چه کاری انجام دهند، چگونه از آن استفاده كنند و چطور اهداف و برنامه‌های خود را در ادامه بر اساس آن تنظیم کنند.

اما راهکار مناسب چیست؟

بررسی، تحلیل دقیق و گفت‌وگو با معلمان و کارشناسان آموزش راهگشا خواهد بود. فرایند بررسی و تحلیل بازخوردها را می‌توان در سه مرحله خلاصه کرد:

مرحله‌ی اول: دریافت بازخوردها که در قالب نتایج امتحانات و آزمون‌ها صورت می‌پذیرد.

مرحله‌ی دوم:  بررسی و تحلیل بازخوردهای دریافت‌شده که باید پردازش درستی برای آن‌ها صورت گیرد و در ادامه، تصمیم‌گیری درست و برنامه‌ریزی مشخصی برای اقدامات لازم انجام شود. این مرحله امکان بهبود فعالیت‌های آموزشی را فراهم می‌‌کند.

مرحله‌ی سوم: حالا نوبت پیاده‌سازی اقداماتی است که در مرحله‌ی قبلی برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده بود. این اقدامات حاصل بازخوردهایی هستند که در مرحله‌ی اول به دست آمده بودند. درنهایت، این مراحل مطابق این روند باید تداوم داشته باشند: 1. دریافت بازخورد، 2. تحلیل بازخورد، 3. تنظیم اقدامات بر اساس تحلیل انجام‌شده.

www.edutopia.org 

Menu