آمدم، ماندم، زیرا... (2)

تعدادی از دوستانم به کانون می‌رفتند و از طریق آن‌ها با سؤالات کانون آشنا شدم و از سؤالات چالشی آن خوشم آمد.

آمدم، ماندم، زیرا... (2)

محمد مولوی‌سرند، رتبه‌ی 7 ریاضی کشور در کنکور 99 با میانگین‌تراز 7470 از فردوس

دوهفته‌یک‌بار

تعدادی از دوستانم به کانون می‌رفتند و از طریق آن‌ها با سؤالات کانون آشنا شدم و از سؤالات چالشی آن خوشم آمد. از نیم‌سال دوم سال دهم تا کنکور به‌صورت پیوسته در آزمون‌های برنامه‌ای کانون شرکت کردم. وقتی آزمون می‌دادم، احساس می‌کردم بر درس‌ها مسلط‌تر شده‌ام و امتحانات مدرسه نیز برایم راحت‌تر شده بود. برای همین تصمیم گرفتم سال‌های بعد هم در آزمون‌های کانون شرکت کنم. آزمون‌ها را از تراز 6300 شروع کردم. قبل از این آزمون منبع مناسبی برای تست‌زدن نداشتم و بعد از تهیه‌ی منابع مناسب و تمرین تست‌های آن باعث شد ترازم کم‌کم بیشتر شود. چیزی که خیلی برایم مؤثر بود، بررسی سؤالاتی بود که در آزمون غلط زده بودم یا نزده باقی گذاشته بودم. همچنین سؤالاتی که در لحظه‌ی اول نتوانسته بودم آن‌ها را حل کنم. بین آزمون‌های دوهفته‌ای، آزمون‌ها را دو تا سه بار بررسی می‌کردم و هنگام آزمون‌های جامع بار دیگر سؤالات مشخص‌شده را بررسی می‌کردم. همچنین سؤالات کتاب‌های تست را چند بار بررسی می‌کردم و آن‌ها را تحلیل می‌کردم که آیا می‌شود از راه‌های دیگر هم آن‌ها را حل کرد یا خیر. همچنین برای جمع‌بندی کنکور جزوه‌ی هوشمند را تهیه کردم. یکی از راه‌های دیگر که خیلی به افزایش تراز و رسیدن به تسلط بیشتر به من کمک کرد، بررسی آزمون‌ها با بودجه‌بندی مشابه به‌خصوص در درس‌های عمومی بود که زمان‌بندی‌کردن درس‌ها را برایم آسان کرد. مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های برنامه‌ای کانون، پیوسته‌بودن آزمون‌ها و دوهفته‌بودن فاصله‌ی بین آن‌هاست. اینکه تقریباً در تمام سال حتی در عید آزمون می‌دادیم باعث می‌شد از درس دور نباشیم و دوهفته‌ای‌بودن هم نه زمان کمی بود که نتوانیم به مباحث برسیم، نه زمان زیادی که چند روز اول را درس نخوانیم. تعداد آزمون‌های زیاد با مباحث کمتر باعث می‌شود بهتر مرور شود. هر آزمون سؤالات تازه و چالشی دارد که باید در وقتی کم به آن پاسخ دهیم. همچنین نمی‌‌توان آزمون‌دادن با دیگران در زمان مشخص را با آزمون‌دادن در خانه مقایسه کرد.

شهریار سلیمانی، رتبه‌ی 6 تجربی کشور در کنکور 99 با میانگین‌تراز 7923 از گرگان

آزمون‌ها پوشش‌دهنده‌ی کامل همه‌ی کتاب‌ها

تشویق دوستانم سبب شد تا در کانون ثبت‌نام ‌کنم. از سال یازدهم تقریباً به‌صورت پیوسته به‌مدت 2 سال در آزمون‌های کانون شرکت کردم و می‌خواستم با برنامۀ کانون پیش بروم. به‌نظرم مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های کانون پوشش کامل کتاب‌ها و طراحی سؤالات از قسمت‌های مختلف کتاب‌های درسی است. تقریباً از تراز 7100 شروع کردم و با تغییر روش‌ها و اصلاح آن‌ها توانستم پیشرفت کنم. به ياد دارم که در یکی از آزمون‌ها که سطح بالایی داشت، در دور اول نتوانستم تعداد زیادی از سؤالات را حل کنم؛ اما در دور دوم برگشتم و بیشتر آن‌ها را جواب دادم و در آخر، رتبه‌ی خوبی کسب کردم. منظم هستم و در بین برنامه‌ی مدرسه و کانون، برنامه‌ی کانون برایم اولویت داشت و سعی مي‌کردم طوری مطالعه کنم که برنامه‌ی مدرسه هم پوشش داده شود. برنامه‌ی راهبردی را با توجه به نقاط قوت و ضعفم، شخصی‌سازی می‌کردم.

مهرداد میلانلو، رتبه‌ی 8 ریاضی کشور در کنکور 99 با میانگین‌تراز 7791 از لاهیجان

نیاز به محرک برای درس‌خواندن پیوسته

علت اصلی شرکتم در آزمون‌های کانون، نیازم به برنامه‌ریزی و محرکی برای درس‌خواندن پیوسته بود. علل دیگری هم دخیل بود؛ مانند علاقه به کسب مهارت در آزمون‌دادن و آزمودن خود و کسب رتبه در بین دانش‌آموزان سطح کشور. مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های کانون را برنامه‌ی آن می‌دانم. به‌نظرم بدون عامل و دغدغه‌‌ای فکری مانند آزمون، انگیزه و تلاش برای درس‌خواندن کاهش پیدا می‌کند. تداوم آزمون‌دادن‌های دوهفته‌یک‌بار، نظم خوبی به دانش‌آموز می‌دهد و می‌تواند به‌مرور، هفته‌به‌هفته برنامه‌ریزی خود را ارتقا بخشد. من از مهرماه سال دهم در آزمون‌ها شرکت کردم؛ چراکه انگیزه‌ام برای درس‌خواندن بدون آزمون‌دادن، افت می‌کرد و کارایی‌اش هم به همان میزان کم می‌شد. در سال دهم به دلایل مختلف چند بار غیبت کردم. در سال یازدهم تا اواسط آبان‌ماه به آزمون‌دادن ادامه دادم تا اینکه تصمیم گرفتم در المپیاد ریاضی شرکت کنم و تجربه‌ی جدیدی کسب کنم. حدوداً تا پایان سال یازدهم نتوانستم در آزمون‌های کانون شرکت کنم. سال دوازدهم کاملاً جدی و پیوسته آزمون دادم و به‌جز یک آزمون در تابستان، در هیچ‌کدام غیبت نکردم. با تراز حدود 7500 و رتبه‌ی 3 کشور شروع کردم. چون آن زمان تازه سال کنکور شروع شده بود، با انرژی زیادی درس می‌خواندم. هم‌کلاسی‌هایم رقبای سرسختی برایم محسوب می‌شدند و همین عامل سبب شد کم‌وبیش بتوانم در درس‌خواندن و آزمون‌دادن به ثبات برسم.

کسری ملیحی، رتبه‌ی 6 ریاضی کشور در کنکور 99 با میانگین‌تراز 8102 از ساری

تمرین مهارت‌ها

آزمون‌های پیوسته و منظم و جامعه‌ی آماری بالا باعث شد در آزمون‌های کانون شرکت کنم. در پایه‌های ششم، دهم، یازدهم و دوازدهم در آزمون‌ها شرکت می‌کردم و علت حضور مداوم خودم را پیوستگی در درس‌خواندن می‌دانم. اولین آزمون را از تراز ۶۲۰۰ شروع کردم و در ادامه به میانگین‌تراز ۸۱۰۲ رسیدم. دلیل پیشرفتم آشنایی با نحوه‌ی آزمون‌دادن و تمرین سرعت‌عمل بود. در آزمون‌های ابتدایی با کمبود زمان مواجه می‌شدم. در سال دوازدهم فقط یک غیبت داشتم و علت غیبتم برنامه‌ریزی برای آزمون جمع‌بندی پایه بود. در آزمون ۱۵آذر کمی حوزه نامنظم شده بود و باعث شد تمرکزم را از دست بدهم و برای همین عصبانی شدم و زودتر از موعد جلسه را ترک کردم و نتیجه‌ی آزمون هم خیلی خوب نشد. بعد از آن آزمون فهمیدم که باید در جلسه فقط حواسم به خود آزمون باشد و اتفاقات پیرامون تمرکزم را به هم نزند.

Menu