دو راهکار برای مدیریت زمان

نوع مدیریت زمان در فعالیت‌های طولانی‌مدت، معیار مهم و تعیین‌کننده‌ای برای کمیت و کیفیت موفقیت است.

دو راهکار برای مدیریت زمان

نوع مدیریت زمان در فعالیت‌های طولانی‌مدت، معیار مهم و تعیین‌کننده‌ای برای کمیت و کیفیت موفقیت است. شاید اگر نوعی قابلیت ذخیره‌سازی ملموس برای زمان قائل بودیم، تعریف ما از مدیریت زمان شکل دیگری به خود می‌گرفت؛ اما سیّالیت زمان آن را از شکل داده‌های متنی درون پوشه‌ای در کامپیوتر خارج می‌کند و برای ذخیره‌سازی آن باید دنبال راهکارهایی مهارت‌گونه رفت. دو راهکار در این نوشتار به شما کمک می‌کند که نگاهی دوباره به اهمیت مدیریت زمان و روش‌های اجرایی برای موفقیت بیندازید.

اولین‌ها، مهم‌ترین‌ها

شناخت اولویت‌ها روش بسیار مهمی در برنامه‌های درسی شما دانش‌آموزان برای مدیریت درست زمان است و تسلط بر آن بازدهی فعالیت‌های برنامه‌ای شما را چند برابر می‌کند. در مبحث اولویت‌گذاریِ فعالیت‌ها، با دو رویکرد برنامه‌ای و پیشرفتی مواجهیم. اولویت‌گذاری برنامه‌ای فعالیت‌ها با هدف پوشش‌دادن اهداف برنامه انجام می‌شود تا از این طریق در انتهای زمان‌بندی اجرای برنامه، درصد بیشتری از اهداف نهایی به واقعیت تبدیل شده باشد. اولویت‌گذاری پیشرفتی، با هدف خلق نقاط قوت جدید انجام می‌شود. این دو ویژگی در مسیر پیشرفت فردی همگرا می‌شوند. تعدادی از فعالیت‌های روزانه‌ی شما در برنامه‌ی کلی و در مسیر هدف نهایی نقش محوری دارند. برای نمونه، موفقیت در یک آزمونِ مجموعه‌ای، از عملکرد موفق در تعداد خاصی از درس‌های مهم ناشی می‌شود و موفقیت در این درس‌ها، از مطالعه‌ی منظم و پرانرژی مطالب آن سرچشمه می‌گیرد. در اینجا با اولویت مواجهیم. برای شناخت اولویت‌ها باید دو عامل را ارزیابی کنید: سهم فعالیت در دورنمای هدف کلی و سهم فعالیت در پیشرفت فردی خودتان. با این روش همیشه می‌توانید اولویت‌های برنامه‌ای را شناسایی کرده و آن‌ها را اجرا کنید.

جادوی ثبت پیوسته

شاید محاسبه‌ی زمان لازم برای حل‌کردن تعدادی از تمرین‌های درسی یا مطالعه‌ی محتوای آزمون برای شما کار دشواری باشد. زمان‌بندی مبتنی بر فعالیت‌هایی است که پیش‌بینی‌کردن آن از قبل دشوار است و این به معنی گسترش‌ مدت‌زمانی است که از ابتدا برنامه‌ریزی شده بود. این دلیلی برای اجتناب‌کردن از مدیریت زمان نیست و بهبود مهارت پیش‌بینیِ زمانی فعالیت‌ها، به‌آرامی شما را به فردی قوی در مدیریت زمان تبدیل می‌کند.

نوشتن مدت‌زمان هر فعالیت با درنظرگرفتن تعداد تکرار آن در طول ماه و هفته، راهکاری مؤثر برای ارزیابی مدت‌زمان هر فعالیت است. در گام بعدیِ این راهکار باید این فعالیت را با پیش‌بینی دقیق زمانی تکرار کنید و درنهایت باید بتوانید پیش‌بینی‌ها و مدت‌زمانی را‌ که صرف فعالیت‌ها کرده‌اید، با هم مقایسه کنید و آن را بنویسید. مدیریت‌کردن وقت‌های تلف‌شده یکی از اجزای اصلی مدیریت زمان است. اطلاع‌ از میزان دقیق زمان تلف‌شده‌ی روزانه که با نوشتن آن به دست می‌آید، بهترین روش برای کاهش‌دادن اوقات تلف‌شده است. معمولاً دانش‌آموزان از جمع‌زدن زمان‌هایی که صرف فعالیت‌های غیرضروری روزانه شده است، به نتایج شگفت‌انگیزی می‌رسند که انگیزه‌ی خوبی برای کاهش‌دادن آن‌ها ایجاد می‌کند.

منبع: www.pbs.org

Menu