روش مطالعه‌ی درس زیست

برای مطالعه‌ی صحیح این درس باید روشی را برای خودتان پیدا کنید و نتیجه‌ی آن را بسنجید که اگر نتیجه‌ی قابل توجهی به شما نداد هرچه زودتر روش مطالعه‌ی این درس مهم را تغیردهید.

روش مطالعه‌ی درس زیست

برای مطالعه‌ی صحیح این درس باید روشی را برای خودتان پیدا کنید و نتیجه‌ی آن را بسنجید که اگر نتیجه‌ی قابل توجهی به شما نداد هرچه زودتر روش مطالعه‌ی این درس مهم را تغیردهید. برای مطالعه‌ی صحیح این درس باید سه نکته‌ی مهم یعنی مفهومی، ارتباطی و ترکیبی را به خوبی در نظر بگیرید.

درس زیست درسی نیست که بتوان تنها با حفظ مطالب آن نتیجه‌ی قابل توجهی به دست آورد، بلکه این درس را باید مفهومی خواند و بین مطالب آن به خوبی در ذهن ارتباط ایجاد کرد. این درس را باید خط به خط و کلمه به کلمه بررسی و مطالعه کرد. توجه کنید که در درس زیست‌شناسی تمامی شکل‌ها و فعالیت‌ها اهمیت دارند. باید نکات مهم را یادداشت کنید. بهتر است این نکات در همان کتاب درسی یادداشت شود. این درس فقط و فقط با مرور و حل تست بسیار است که در ذهن تثبیت می‌شود.

اگر بخش مورد نظر را مطالعه کردید حالا نوبت آن است که ببینید اگر از این مبحث در فصل دیگری از کتاب مطلبی وجود دارد حتما آن راهم مطالعه کنید و این ارتباطات کوچک را پیدا کنید. پس از مرور این نکات حالا بهتر است به سراغ ترکیبی خواندن مطالب مرتبط. وقتی مطالب را در کنار هم ترکیب کنید دیگر شما سه کتاب زیست‌شناسی ندارید، بلکه در ذهنتان یک کتاب منسجم زیست دارید.

برای حل تست در وهله‌ی اول بهتر است چند تست آموزشی حل کنید و نکات مهم این تست‌ها را به کتاب درسی خود اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا با نحوه‌ی طرح سوالات در این بخش آشنا شوید. در مرحله‌ی دوم شما تست کار می‌کنید که مطالب برایتان مرور شود. باید همزمان با مرور درس‌ها، تست‌ها را هم مرور کنید. از این تست‌ها باید برای یادگیری هر چه بهتر استفاده کرد، مثلا باید گزینه‌های غلط را بررسی کرد تا این اشتباه را در آزمون‌های برنامه‌ای یا آزمون سراسری مرتکب نشوید.

حتما به این نکته توجه کنید که تنها با مطالعه‌ی زیاد و حفظ مطالب این درس موفق نخواهید شد، بلکه با مرور زیاد و حل تست‌های شناسنامه‌دار و ترکیبی موفق خواهید شد.

Menu