قهرمان پیشرفت: فاطمه یکه‌فلاح، از رتبه 4400 تا رتبه 548

زیربنای هر موفقیتی آرامش است که قطعاً نمی‌توان از تأثیر خانواده چشم‌پوشی کرد. دو خواهر بزرگ‌تر دارم که روحیه‌دادن و پیگیری‌هایشان در سال کنکور برایم بسیار مؤثر بود.

قهرمان پیشرفت: فاطمه یکه‌فلاح، از رتبه 4400 تا رتبه 548

قهرمان پیشرفت: فاطمه یکه‌فلاح از هشتگرد

از رتبه‌ی ۴۴۰۰ سال 96 تا رتبه‌ی ۵۴۸  سال ۹۸


فاطمه یکه‌فلاح در یک نگاه

شهر: هشتگرد (استان البرز) 

سال‌های حضور در کانون: دو سال فارغ‌التحصیل 

رتبه کنکور سال 96 : 4400 تجربی 

رتبه‌ی سال ۹۷: ۲۸۷۳ تجربی 

رتبه‌ی سال ۹۸: ۵۴۸ تجربی 

میانگین تراز 3آزمون اول: 6301

میانگین تراز 3 آزمون آخر: 6475

میانگین تراز کل: 6476

میانگین تراز سال قبل: 6280

رشته‌ی قبولی: پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی 

تحصیلات و شغل پدر: اول دبیرستان، بازنشسته‌ی کارخانه 

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی علوم تربیتی، خانه‌دار

قهرمان پیشرفت: فاطمه یکه‌فلاح، از رتبه 4400 تا رتبه 548


سال اول با چه موانعی روبه‌رو بودید که نتوانستید نتیجه‌ی مطلوب بگیرید؟

در دوره‌ی دبیرستان پایه‌ی درسی نسبتاً خوبی داشتم و به این موضوع دقت نمی‌کردم که لزوماً معدل بالا ضامن موفقیت در کنکور نیست. تابستان آن سال را نسبتاً خوب و بابرنامه سپری کردم و نیم‌سال اول هم همین کیفیت را حفظ کردم؛ ولی از نیم‌سال دوم، خصوصاً بعد از عید، بی‌برنامگی ‌موجب شد اواخر سال به این نتیجه برسم که در کنکور آن سال به هدفم نمی‌رسم. نتیجه اصلاً شوکه‌ام نکرد؛ ولی اطرافیان چون توقع زیادی از من داشتند، خیلی بیشتر از خودم متعجب بودند. آن سال در آزمون‌های کانون شرکت نمی‌کردم و طبیعتاً جمع‌بندی خوبی هم نداشتم. این علت دیگر عدم‌موفقیت من در کنکور ۹۶ بود.

از چه زمانی تصمیم گرفتید که درس‌خواندن را دوباره شروع کنید؟

در همان روزهای اعلام نتایج، تصمیم جدی گرفتم یک بار دیگر کنکور بدهم و این بار کم و کاستی‌ها را جبران کنم. از همان تابستان شروع کردم. اولین تصمیمی که گرفتم شرکت در آزمون‌های کانون بود. از مهرماه به کانون آمدم و اولین ترازم ۶۴۰۰ شد. شروع خوبی بود؛ چون فکر می‌کردم در اولین آزمون نباید انتظار تراز بالای ۶۰۰۰ داشته باشم.

برنامه‌تان برای سال دومی که کنکور دادید، چه بود؟

در نیم‌سال اول، میانگین‌ترازم حدود ۶۳۰۰ بود و فکر می‌کردم تمام روش‌های مطالعاتی و برنامه‌هایم درست است. در نیم‌سال دوم چون بعضی از مطالب تکراری بودند، توقع داشتم ترازم افزایش پیدا کند؛ ولی ترازم روی میانگین ۶۴۰۰ مانده بود. تصمیم گرفتم برای اولین آزمون جمع‌بندی عید، خیلی بهتر و بیشتر مطالعه کنم و تعداد تست‌هایم را افزایش دهم تا ترازم بهتر شود. در اسفندماه ده روز مریض شدم و این اتفاق تا حدود زیادی روحیه و اعتمادبه‌نفسم را از من گرفت. در آزمون غیبت نکردم؛ ولی افت تراز نگرانم کرد. جمع‌بندی نامناسب دوباره کار دستم داد و روحیه و اعتمادبه‌نفسم را ضعیف کرد. در دو ماه پایانی، تلاشم را کردم تا کاستی‌ها جبران شود؛ ولی به‌دلیل اهمیت کمی که به درس‌های عمومی داده بودم و نمره‌های نوسانی در برخی درس‌ها باز هم نتیجه نگرفتم. این بار برایم باورنکردنی بود که رتبه‌ی ۲۶۰۰ شوم. تصمیم برای ماندن برایم خیلی سخت بود و بار روانی زیادی را به همراه داشت.

به چه دلیل تصمیم گرفتید برای بار سوم این مسیر را طی کنید؟

پارسال انتخاب‌رشته کردم؛ ولی فقط چیزهایی را که می‌خواستم انتخاب کردم. تصمیم نهایی‌ام این بود که به‌جز پزشکی، به رشته‌ی دیگری فکر نکنم. از پشیمان‌شدن در آینده می‌ترسیدم. وقتی تصمیم گرفتم‌ برای بار سوم کنکور بدهم، شروع برایم بسیار سخت بود و باعث شد از آبان‌ماه شروع کنم.

برنامه‌تان برای سال سوم چه بود؟

تصمیم گرفتم از بهمن‌ماه در آزمون‌ها شرکت کنم؛ اما به این نتیجه رسیدم که این کار باعث می‌شود انگیزه‌ام برای خواندن و تلاش‌کردن کم ‌بشود. برای کنکور باید اهداف کوتاه‌مدت هم ‌داشت تا رسیدن به آن‌ها انگیزه‌ی پیشروی را زنده نگه دارد. این اهداف کوتاه‌مدت برای من همان آزمون‌های دوهفته‌ای بود.

آیا در درسی روش مطالعاتی خود را تغییر دادید؟

دو سال از درس شیمی ضربه خورده بودم؛ درسی که حتی در المپیاد تا مرحله‌ی استانی رفته بودم؛ اما چون روش مطالعاتی اشتباهی داشتم و سطحی می‌خواندم، به نمره و تراز مدنظرم نمی‌رسیدم. از طرفی، چون درس آخر دفترچه بود، معمولاً انرژی کافی برای پاسخ به سؤالاتی که بلد بودم، نداشتم. در این زمینه، روش زمان‌های نقصانی کانون کمک شایانی به من کرد و از ۳۸درصد کنکور ۹۷ به ۸۷درصد در کنکور ۹۸ رسید.

از نظر شما منابع مطالعاتی خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

منابع کنکوری بسیار گسترده‌ است؛ ولی زمان‌گذاشتن برای تست‌هایی که سطحشان فراتر از کنکور است، گاهی باعث کمبود وقت و جداشدن از مبحث اصلی کتاب می‌شود. سعی کردم در حد سؤالات کنکور کار کنم و تعداد تست و مرور را افزایش دهم. برای درس‌های عمومی از کتاب زرد عمومی استفاده کردم. موفقیت در هر کاری به زمینه‌سازی نیاز دارد. زمینه‌ی موفقیت در کنکور، تسلط بر سؤالات کنکور سراسری سال‌های گذشته است.

کار خاصی کرده‌ا‌ید که آن را به دیگران پیشنهاد بدهید؟

برای کنکور ۹۸ دفترچه‌ای داشتم که نکات خاص و مهم را می‌نوشتم تا در دوره‌ی جمع‌بندی از آن‌ها استفاده کنم. تحلیل آزمون‌ها و خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری و نداشتن وسواس مطالعاتی از کارهایی است که پیشنهاد می‌کنم انجام بدهند.

اطرافیان چقدر در موفقیت شما تأثیرگذار بودند؟

زیربنای هر موفقیتی آرامش است که قطعاً نمی‌توان از تأثیر خانواده چشم‌پوشی کرد. دو خواهر بزرگ‌تر دارم که روحیه‌دادن و پیگیری‌هایشان در سال کنکور برایم بسیار مؤثر بود.

چه دستاوردهایی از کانون داشتید؟

مهم‌ترین دستاوردم در کانون برنامه‌ریزی بود که بر اساس برنامه‌ی راهبردی انجام می‌دادم.

حرف پایانی...

یا به‌اندازه‌ی آرزوهایتان تلاش کنید یا به‌اندازه‌ی تلاشتان آرزو کنید.

قهرمان پیشرفت: فاطمه یکه‌فلاح، از رتبه 4400 تا رتبه 548

قهرمان پیشرفت: فاطمه یکه‌فلاح، از رتبه 4400 تا رتبه 548


Menu