قهرمان پیشرفت: فراز سیدفروتن، از رتبه‌ی 4106 تا رتبه‌ی 177

پدر و مادرم خیلی از من حمایت کردند. در ایام نوروز خانه خلوت بود و محیط مناسبی برای مطالعه‌ام فراهم بود. چند ماه قبل هم برنامه‌ی مسافرت را طوری تنظیم کرده بودند که در بازه‌ی مناسبی باشد.

قهرمان پیشرفت: فراز سیدفروتن، از رتبه‌ی 4106 تا رتبه‌ی 177

قهرمان پیشرفت: فراز سیدفروتن از اصفهان

از رتبه‌ی ۴۱۰۶ سال ۹۷ تا رتبه‌ی ۱۷۷ سال ۹۸


فراز سیدفروتن در یک نگاه

شهر: اصفهان 

سال‌های حضور در کانون: چهارم دبیرستان و یک سال فارغ‌التحصیل به‌مدت ۲ سال 

رتبه‌ی سال ۹۷: ۴۱۰۶ تجربی 

رتبه‌ی سال ۹۸: ۱۷۷ تجربی 

میانگین تراز 3 آزمون اول: 7312

میانگین تراز 3 آزمون آخر: 7700

میانگین تراز کل: 7437

میانگین تراز سال قبل: 6684

رشته‌ی قبولی: دندان‌پزشکی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی ایران 

شغل پدر: پزشک 

شغل مادر: پزشک

قهرمان پیشرفت: فراز سیدفروتن، از رتبه‌ی 4106 تا رتبه‌ی 177


چه شد که سال ۹۸ دوباره تصمیم گرفتید در کنکور شرکت کنید؟

تصمیم ساده‌ای نبود. باید به خودم اعتماد می‌کردم و یک سال دیگر پشت کنکور می‌ماندم. باید یک سال دیگر تقریباً یکنواختی سال کنکور را تحمل می‌کردم و به کارم ادامه می‌دادم. بعد از اینکه نتایج کنکور ۹۷ اعلام شد، دو هفته در بحران بودم. با توجه به شناختی که از خودم داشتم، تصمیم گرفتم سال دیگر در کنکور سراسری شرکت کنم و همچنان با قدرت ادامه بدهم. برای چنین تصمیمی نیاز داشتم افرادی الهام‌بخشم باشند. این افراد ممکن بود دوست یا خانواده یا معلم و مشاور یا پشتیبان کانون داشته باشد. پدر و مادرم واقعاً نقش بسیار زیادی داشتند و همیشه قوت قلبم بودند.

در این دو سالی که در کانون بودید، از چه ترازی شروع کردید و چقدر پیشرفت داشتید؟

در سال اول که از تابستان شروع کردم، ترازم 5900 بود. در انتهای سال دوم، در آزمون‌های جمع‌بندی به ۸۰۰۰ رسید. این پیشرفت تراز را فقط نتیجه‌ی دو کار می‌دانم: اول برنامه‌ریزی درست و دوم تحلیل آزمون‌ها.

تحلیل آزمون و دریافت بازخورد را به‌طور کامل انجام می‌دادید؟

بله. با توجه به تحلیل آزمون‌ها بازخوردی که دریافت می‌کردم باعث می‌شد اشتباهات و نقاط قوتم را دریابم و سعی می‌کردم نقاط قوتم را حفظ کنم و اشتباهاتم را به حداقل برسانم.

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی برنامه‌ی راهبردی آزمون چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌اش همپوشانی است؛ یعنی اگر نتوانید مطلبی را درست بخوانید می‌توانید در آزمون‌های بعدی آن را جبران کنید.

کدام درس‌ها نقطه‌قوت شما بود؟

به‌طورکلی در درس‌های اختصاصی قوی بودم؛ مخصوصاً فیزیک و زیست‌شناسی.

چه روش مؤثری برای خواندن این درس‌ها داشتید؟

درس زیست‌شناسی بیشتر حفظی است. اولویت باید کتاب درسی باشد و بعد، مطالب را با تست‌زدن دوره کرد. این روش در پیشرفت درسی‌ام تأثیر بسزایی داشت. درس فیزیک را هم با تمرین و تکرار قوی کردم.

از چه کتاب‌هایی استفاده می‌کردید؟

از کتاب‌های سه‌سطحی فیزیک و زیست و شیمی استفاده می‌کردم. با استفاده از داده‌های آماری این کتاب‌ها می‌توانستم به سخت‌بودن یا متوسط‌بودن سؤالات پی ببرم و درجه‌ی سختی سؤال را سلیقه‌ای طراح تعیین نمی‌کند. یکی دیگر از مزیت‌های کتاب‌های سه‌سطحی این است که سؤالات سطح بالایی دارد که برای تسلط بر مطالب درسی جمع‌آوری شده است.

دفتر برنامه‌ریزی هم داشتید؟

عملکردم را در انتهای هر دو هفته یا هر هفته، در دفتر برنامه‌ریزی‌ام یادداشت می‌کردم.

مهم‌ترین ویژگی شخصیت آموزشی شما چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌ام پایبندبودن به برنامه است. طبق برنامه‌ی راهبردی پیش می‌رفتم. همچنین به برنامه‌ریزی‌ام پایبند بودم.

خانواده در این دو سال چگونه همراهی‌تان کردند؟

پدر و مادرم به برنامه‌ام و ویژگی‌های آموزشی من اعتماد داشتند. این مهم‌ترین ویژگی آن‌ها بود. در کنار آن امکانات لازم را برایم فراهم کردند.

در این دو سال در چه درسی خیلی تغییر کردید؟

نمره‌ام در درس شیمی در سال 97 حدود 25 شد که آن را در سال 98 به 86 رساندم.

سال اول چه اشتباهاتی کردید که سال دوم اصلاحشان کردید؟

سال اول متعقد بودم که درس شیمی مهم نیست و برایش کم تست می‌زدم؛ ولی در سال دوم، تست‌زدن را بیشتر کردم و تقریباً دو تا سه برابر بیشتر از سال اول تست کار کردم. سال اول نمره‌ام در زیست‌شناسی 61درصد بود. در سال دوم موفق شدم آن را به 98 برسانم. درس فیزیک هم در سال اول 55درصد و سال دوم 90درصد شد. درس ریاضی را در سال اول 70درصد جواب دادم؛ ولی متاستفانه سال دوم 65 شد. در درس‌های عمومی هم پیشرفت خوبی کردم.

از سایت کانون و کارنامه‌های آن استفاده می‌کردید؟

غیر از کارنامه‌های پروژه‌ای و سؤال‌محور که بازه‌ی مخصوص به خودش را داشت، همیشه از کارنامه‌های دیگر برای تحلیل آزمون استفاده می‌کردم. مهم‌ترین و مفیدترین کارنامه برایم کارنامه‌ی اشتباهات و هدف‌گذاری بود. این دو کارنامه در بازخوردی که از آزمون می‌گرفتم خیلی تأثیرگذار بود. کارنامه‌ی هدف‌گذاری در آزمون بعدی و روند پیشرفتم تأثیر می‌گذاشت. کارنامه‌ی اشتباهات در کاهش و رفع اشتباهات خیلی مؤثر بود.

در دوران نوروز جمع‌بندی مطالعاتی و روش کارتان به چه صورت بود؟

اغلب در این بازه تست کار می‌کردم. از قبل تست‌هایی را که مشکل داشتم، نشان‌دار کرده بودم و توانستم در این دوران، جمع‌بندی درستی کنم. با این کار، در دو هفته‌ی آخر مانده به کنکور، خیلی راحت بودم.

در ایام نوروز چالشی با دید‌وبازدیدها نداشتید؟

پدر و مادرم خیلی از من حمایت کردند. در ایام نوروز خانه خلوت بود و محیط مناسبی برای مطالعه‌ام فراهم بود. چند ماه قبل هم برنامه‌ی مسافرت را طوری تنظیم کرده بودند که در بازه‌ی مناسبی باشد و در عین حال که استراحت می‌کنم، آسیبی به درس‌هایم نزند.

ساعت مطالعاتی‌تان در روز‌های عادی و ایام نوروز به چه صورت بود؟

به تعادل در ساعت مطالعه خیلی تأکید داشتم. سعی می‌کردم به‌طور میانگین بازه‌ی مطالعاتی‌ام را حدود 10 ساعت در نظر بگیرم. در طول ایام نوروز هم به همین شکل پیش رفتم.

تعادل در درس‌ها را هم رعایت می‌کردید؟

با توجه به برنامه‌ی‌ خودم و برنامه‌ی راهبردی، زمان را بین درس‌ها تقسیم می‌کردم. در تعادل مطالعاتی، بیشتر پایبند به برنامه‌ بودم و سعی می‌کردم بیشتر یا کمتر از حد موردنظرم نشود.

قهرمان پیشرفت: فراز سیدفروتن، از رتبه‌ی 4106 تا رتبه‌ی 177


دو سال حضور در کانون چه دستاوردهایی برایتان داشت؟

شخصیت برنامه‌ریز پیدا کردم. قبل از آمدن به کانون، به‌هم‌ریختگی کلی در زندگی‌ام داشتم؛ ولی در محیط کانون و حتی در دانشگاه منظم و بابرنامه‌ شده‌ام.

از مجله‌ی آزمون استفاده می‌کردید؟

بله. در سال دوم، مصاحبه با رتبه‌های برتر و قهرمانان پیشرفت برایم جذاب بود و به من امید می‌داد.

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دادید؟

ابتدا سؤال‌هایی را که اشتباه پاسخ داده بودم یا نزده بودم، پیدا می‌کردم. مبحث آن سؤالات را پیدا می‌کردم و سعی می‌کردم آن‌ها را حل یا رفع اشکال کنم. قسمت‌هایی را که مشکل داشتم، یادداشت می‌کردم تا برای دوران جمع‌بندی یا همپوشانی آزمون، آن‌ها را برطرف کنم. همچنین بر اساس نمره‌هایم در کارنامه‌ی آزمون و کارنامه‌ی هدف‌گذاری، برای آزمون بعد برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری ده‌دهی می‌کردم. مبحث‌هایی را که در آن‌ها نمره‌های کم داشتم، یادداشت می‌کردم تا در دوران جمع‌بندی، آن‌ها را بیشتر بخوانم.

پشتیبان‌ویژه هم داشتید؟

پشتیبان‌ویژه‌ام آقای امیررضا رضایی، دانشجوی دندان‌پزشکی دانشگاه تهران بود. وجود فردی که قبل از ما این مسیر را رفته است و اصول کار را می‌داند، اطمینان‌بخش است.

شما هم دوست دارید پشتیبان‌ویژه شوید؟

بله.

هفته‌ی قبل از کنکور حال‌وهوایتان چگونه بود؟

هفته‌ی قبل از کنکور تنش‌زاست. یک سال تلاش کرده‌ایم و حالا قرار است در یک روز نتیجه‌ی تلاش خود را ببینیم. سعی کردم با پیش‌بینی مشکلاتی که ممکن بود قبل یا بعد از کنکور اتفاق بیفتد، استرسم را کاهش دهم و از بروز مشکلات جلوگیری کنم. مثلاً مسیر خانه تا محل برگزاری آزمون را بررسی کردم تا دیر به جلسه‌ی آزمون نرسم.

چه توصیه‌ای برای دانش‌آموزان کنکوری دارید؟

برنامه‌ای را که می‌نویسند حتماً به آن عمل کنند. کار را به فردا موکول نکنند. به‌عقب‌انداختن برنامه، نقطه‌ی شروع شکست است. به‌نظرم مهم‌ترین ویژگی دانش‌آموز کنکوری باید پایبندی به برنامه باشد.

چه شد که دندان‌پزشکی را انتخاب کردید؟ با کسی مشورت کردید؟

پدر و مادرم پزشک هستند و حتی از قبل در دوران بچگی با رشته‌های علوم پزشکی خصوصاً دندان‌پزشکی و داروسازی آشنا بودم. برای انتخاب‌رشته با پزشکان و دندان‌پزشکان آشنا و دوستانم که در سال 97 دانشجو شده بودند و حتی با سایر رشته‌ها مثل مهندسی، صحبت و مشورت کردم. از سایت کانون هم استفاده کردم. فیلم‌هایی داشت که در آن‌ها متخصصان هر رشته درباره‌ی رشته‌های گوناگون صحبت کرده بودند.

قهرمان پیشرفت: فراز سیدفروتن، از رتبه‌ی 4106 تا رتبه‌ی 177


Menu