کاظم قلم‌چی: انتخاب رشته با روشی آسان و دقیق

از بازه‌ی بالاتر، حداکثر 40 درصد رشته‌‌ها را انتخاب کنید. این‌ها انتخاب‌های خوش‌بینانه و ایده‌آل شماست. اگر 150 رشته انتخاب می‌کنید، حداکثر 60 رشته می‌تواند خوش‌بینانه باشد.

کاظم قلم‌چی: انتخاب رشته با روشی آسان و دقیق

1. ابتدا بازه‌ي خودتان را پيدا كنيد 

در قسمت پایین، جدول بازه‌ها را مي‌بينيد و اين بازه‌ها با حروف لاتين از ++A تا –D مرتب شده‌اند. پس از دريافت كارنامه‌ي سراسري یا بر اساس تراز آزمون‌های کانون، جايگاه خود را انتخاب كنيد. اين جدول بر اساس رتبه‌ي شما در كنكور سراسري مرتب شده است. 

2. جست‌وجوي اطلاعات تفصيلي

پس از آن‌كه بازه‌ي خودتان را پيدا كرديد، به سراغ رشته‌هایمورد علاقه‌ی خود که از قبل مشخص کرده‌اید بروید. اطلاعات كامل وتفصيلي درباره‌ی هر رشته در مجله‌های انتخاب رشته آمده است.. 

3. حداكثر 40 درصد، رشته‌ها‌ي خوش‌بينانه 

از بازه‌ي بالاتر، حداكثر 40 درصد رشته‌‌ها را انتخاب كنيد. اين‌ها انتخاب‌هاي خوش‌بينانه و ايده‌آل شماست. اگر 150 رشته انتخابمی‌کنید، حداکثر 60 رشته می‌تواند خوش‌بینانه باشد.

4. حداقل 40 درصد، رشته‌ها‌ي مطمئن 

در بازه‌ي خودتان، بیش از 40 درصد رشته‌ها را انتخاب كنيد. اين‌ها انتخاب‌هاي واقع‌بينانه و مطمئن شماست. در بازه‌ي خودتان رشته‌هايي را كه اصلاً مورد علاقه‌تان نيست با مداد خط بكشيد. (با مداد به اين علت كه ممكن است بعداً نظرتان تغيير كند.)  اگر 150 رشته انتخاب می‌کنید، حداقل 60 رشته می‌تواند واقع‌بینانه باشد.

5. 20 درصد، رشته‌ها‌ي كف قابل قبول

از يك بازه‌ي پايين‌تر، 20 درصد رشته‌ها را انتخاب كنيد. اين‌ها انتخاب‌هاي كف قابل قبول شماست. به انتخابِ رشته‌های کف قابلقبول فکر کنید. شما تصمیم مهمی باید بگیرید.

6. رنگ آبی 

حالا رشته‌های انتخابی خود را بر اساس ترجیحتان رنگ‌بندیکنید. در ميان رشته‌هاي انتخابي، آن‌هایی را كه بيش‌تر از حد ترجيح مي‌دهيد و در اولويت اول شما قرار دارند، با رنگ آبی مشخص كنيد. 

7. رنگ زرد 

ساير رشته‌هايي را كه ترجيح مي‌دهيد (يعني آن‌هایی كه در اولويت دوم شما قرار دارند) با رنگ زرد مشخص كنيد.

8. رنگ نارنجي

رشته‌هايي را كه كم‌تر از همه به آن‌ها علاقه داريد با رنگ نارنجي مشخص كنيد. اين رشته‌ها «كف قابل قبول» شماست (پايين‌ترين اولويت شما)؛ اما بايد مطمئن باشيد اگر قبول شديد، ثبت نام هم خواهيد كرد.

9. رشته‌ها را مرتب كنيد.

اين سه گروه رشته را در سه صفحه‌ي جداگانه بنويسيد.

10. هر صفحه را به ترتيب ترجيح مرتب كنيد.

براي اين كار مي‌توانيد به رشته‌هاي هر صفحه، امتيازهاي A، B، C و D بدهيد. به اين ترتيب، كار اولويت‌بندي ساده‌تر مي‌شود.بايد ترجيح خودتان را در نظر بگيريد و رشته‌هاي هر صفحه را به ترتيب ترجيح شخصي‌تان آن‌‌قدر جابه‌جا كنيد كه هر رشته را از تمام رشته‌هاي بعدي، بيش‌تر ترجيح دهيد.هدفتان بايد اين باشد كه اگر در رشته‌اي قبول شديد، افسوس نخوريد كه چرا آن رشته را در بالا نوشته‌ايد و رشته‌ي ديگري را كه ترجيح مي‌داده‌ايد در پايين‌ نوشته‌ايد. 

11. رشته‌هاي‌تان را جمع‌آوری كنيد.

مجموعه رشته‌هايي را كه در سه صفحه نوشته‌ايد پشت سر هم بنويسيد. اكنون آخرين جابه‌جايي‌ها را انجام دهيد تا مطمئن شويد هر رشته را از تمام رشته‌هاي بعد از آن، بيش‌تر ترجيح مي‌دهيد. حتماً از مشورت اعضاي خانواده و آشنايان دلسوز و آگاه خود بهره بگيريد. از برگه‌ي نهايي خود كپي تهيه كنيد و نزد خود نگه داريد.

12. براي آخرين بار كنترل كنيد.

براي انتخاب رشته‌ي اينترنتي تمام ضوابط اعلام‌شده‌ي سازمان سنجش را رعايت كنيد و تمام كنترل‌هاي لازم را انجام دهيد و مطمئن شويد در ورود اطلاعات اشتباهي مرتكب نشده‌ايد.

جدول تعیین بازه گروه آزمایشی ریاضی

جدول تعیین بازه گروه آزمایشی ریاضی

جدول تعیین بازه گروه آزمایشی تجربی

جدول تعیین بازه گروه آزمایشی تجربی

جدول تعیین بازه گروه آزمایشی انسانی

جدول تعیین بازه گروه آزمایشی انسانی


روی لینک زیر کلیک کنید و با 11 رشته‌ی پرمخاطب آشنا شوید:

انتخاب رشته به روش ساده و مطمئن با مجله‌ی انتخاب رشته

Menu