گفت‌وگو با زهرا کریمی‌زاده، رتبه 3 تجربی منطقه 3 از برازجان

دانش‌آموز باید تکنیک‌های تست‌زنی را از دوران دبستان تمرین کند، برنامه‌ریزی را یاد بگیرد و بتواند از این داشته‌ها در دبیرستان بهره ببرد.

گفت‌وگو با زهرا کریمی‌زاده، رتبه 3 تجربی منطقه 3 از برازجان

گفت‌وگو با زهرا کریمی‌زاده، رتبه 3 تجربی منطقه 3 از برازجان:

8 سال آزمون دادم و تجربه کسب کردم


زهرا کریمی‌زاده در یک نگاه

شهر: برازجان (بوشهر)

سال‌های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا چهارم دبیرستان به مدت 8 سال

رتبه‌ی قبولی: رتبه‌ی 3 تجربی منطقه 3

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی عمران، کارمند اداره‌ی ثبت اسناد

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی میکروبیولوژی، کارشناس آزمایشگاه

گفت‌وگو با زهرا کریمی‌زاده، رتبه 3 تجربی منطقه 3 از برازجان


آشنایی‌ات با آزمون‌های کانون چگونه شروع شد؟

خواهر بزرگ‌تری دارم که در آزمون‌ها شرکت می‌کرد. من هم از طریق او با آزمون‌ها آشنا شدم. خواهرم موفق شد در رشته‌ی دام‌پزشکی پذیرفته شود و نتیجه‌ی مثبتِ شرکت در آزمون‌ها را دیده بودم. من هم پس از شرکت در آزمون‌ها در آزمون تیزهوشان پذیرفته شدم و دوران راهنمایی را در مدرسه‌ی تیزهوشان که اولین سال تأسیس آن در برازجان بود پشت سر گذاشتم.


آمار نشان می‌دهد که بیش از 1000 واحد پیشرفت تراز داشتی. در دوران راهنمایی شرکت در آزمون‌های کانون چه تأثیری در پیشرفت درسی‌ات داشت؟

آزمون‌ها باعث شد تجربه‌ی زیادی کسب کنم. در دوران راهنمایی برای امتحانات آمادگی بیش‌تری داشتم. آموزه‌های زیادی را با شرکت در آزمون‌های کانون یاد گرفتم؛ مثل تکنیک‌های تست‌زنی. تجربه‌ی آزمون‌ها باعث شد در کنکور هم موفق شوم.


چه شد که رشته‌ی تجربی را انتخاب کردی؟

در دوره‌ی راهنمایی با دبیران و مشاور مدرسه‌ مشورت کردم. خانواده و تمام دبیرانم موافق بودند که علاقه‌ام را دنبال کنم و علاقه‌ی من هم رشته‌ی تجربی بود. در المپیاد سلول‌های بنیادی نیز مدال برنز را در کشور کسب کردم.


در دوران راهنمایی به کدام درس‌ها توجه بیش‌تری داشتی؟

در آن سال‌ها سعی می‌کردم همه‌ی درس‌ها را به‌خوبی یاد بگیرم؛ اما به بخش فیزیکِ کتاب علوم تجربی علاقه‌ی زیادی داشتم. تجربه‌ای که هر سال نسبت به سال قبل در مطالعه و تست‌زنی پیدا می‌کردم باعث می‌شد پیشرفت تراز زیادی داشته باشم.

گفت‌وگو با زهرا کریمی‌زاده، رتبه 3 تجربی منطقه 3 از برازجان


اکنون تصورت راجع به رشته‌ی پزشکی و دانشگاه چه تفاوتی با گذشته دارد؟

در مقطع راهنمایی فکر می‌کردم وقتی در دانشگاه در رشته‌ی مورد علاقه‌ام قبول می‌شوم همه چیز آسان می‌شود؛ اما دیدگاهم متفاوت است. می‌دانم که به برنامه‌ریزی بهتری نیاز دارم و حجم درس‌ها چند برابر شده است و باید برای آن‌ها تلاشم را بیش‌تر کنم.


چه کسی برایت برنامه‌ریزی می‌کرد؟

سعی می‌کردم برنامه‌ریزی را به‌خوبی یاد بگیرم. اوایل برنامه‌هایم خوب نبود؛ اما به‌تدریج یاد گرفتم که دوهفته‌ای برنامه‌ریزی کنم. خودم را شناختم و فهمیدم که کدام درس‌ها را در کنار هم قرار بدهم تا به هدفم برسم.


تو سال‌های زیادی در آزمون‌ها شرکت کردی. خانواده‌ات در این سال‌ها چگونه تو را حمایت می‌کردند؟

حمایت مالی‌ خانواده باعث شد منابعی را که لازم داشتم تهیه کنم. گاهی دچار افت تراز می‌شدم و در این مواقع به من انگیزه می‌دادند و همیشه حمایتم می‌کردند. در دوران راهنمایی هر گاه اشکال درسی داشتم رفع می‌کردند. در سال‌های دبیرستان دیگر مستقل شده بودم.


دوران عید را چگونه می‌گذراندی؟

سعی می‌کردم طوری برنامه‌ریزی کنم که به اندازه‌ی کافی به درس‌ها توجه کنم و در آزمون‌ها پیشرفت داشته باشم. در دوران راهنمایی سعی می‌کردم در کنار درس خواندن تفریح هم داشته باشم. 8 سال آزمون دادم و هرگز احساس خستگی نکردم. به دلیل شرکت در آزمون‌ها در هر زمانی برای درس خواندن انگیزه‌ داشتم.


آزمون دادن در دوران راهنمایی چه دستاوردهایی برایت داشت؟

در آن سال‌ها بیش‌تر به دنبال کسب تجربه و یادگیری بودم. دانش‌آموز باید تکنیک‌های تست‌زنی را از دوران دبستان تمرین کند، برنامه‌ریزی را یاد بگیرد و بتواند از این داشته‌ها در دبیرستان بهره ببرد.

گفت‌وگو با زهرا کریمی‌زاده، رتبه 3 تجربی منطقه 3 از برازجان


Menu