نقش کسب‌وکارهای جدید در انتخاب رشته‌ی کنکور

حتماً نام استیو جابز و بیل گیتس را شنیده‌اید. این‌ها و بسیاری دیگر مانند ایشان بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان کسب‌‌و‌کارهای جدید هستند.

نقش کسب‌وکارهای جدید در انتخاب رشته‌ی کنکور

حتماً نام استیو جابز و بیل گیتس را شنیده‌اید. این‌ها و بسیاری دیگر مانند ایشان بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان کسب‌‌و‌کارهای جدید هستند. در طول تاریخ بشر، همیشه کسب‌وکار و شیوه‌ی معیشت مردم متحول شده است و به همین دلیل ما از عصر شکار، عصر دامداری، عصر کشاورزی، عصر صنعت و در دهه‌های اخیر از عصر اطلاعات نام می‌بریم. مطالعات آینده‌نگر به ما می‌گوید به‌زودی وارد عصر مفاهیم خواهیم شد.

اهمیت علوم انسانی چنان قابل توجه است که هرساله تعداد معتنابهی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی و علوم تجربی با اشتیاق برای تحصیل در انسانیات به این رشته‌ها روی می‌آورند. ما با یادگیری علوم مهندسی، ساختمان‌ها و تجهیزاتمان را بهتر می‌سازیم، با یادگیری علوم پزشکی بدن سالم و بهداشت را انتظار داریم، اما با یادگیری علوم انسانی می‌توانیم سرنوشت بهتری برای جوامع بشری در سطح شهر، استان، کشور، منطقه و جامعه‌ی جهانی رقم بزنیم.

یکی از بهترین رشته‌های علوم انسانی، که طرفداران زیادی از سایر رشته‌ها دارد، حوزه‌ی مدیریت کسب‌وکار است. درواقع شرکت‌ها و کشورهایی که مجهز به دانش مدیریت هستند، بدون تردید از شرکت‌ها و کشورهایی که در این زمینه ضعف دارند پیشی می‌گیرند. حوزه‌ِی کسب‌وکار در نیم‌قرن اخیر با پدیده‌های جدیدی روبه‌رو شده است که عمدتاً مبتنی بر تجربیات دره‌ی سیلیکون در ایالات متحده است. دره‌ی سیلیکون منطقه‌ای در کالیفرنیا است که اغلب شرکت‌های مهم مانند گوگل، اچ‌پی و... در آن‌جا قرار دارند.

در دو دهه‌ی گذشته، در کشور ما نیز اقدامات جدیدی برای تحول در حوزه‌ی کسب‌وکار انجام شده است. تأسیس مراکز کارآفرینی، مراکز نوآوری، مراکز رشد واحدهای فناور، پارک‌های علم و فناوری، شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار و مراکز استقرار کسب‌وکارهای کوچک توانسته‌اند دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید جوان را برای تأسیس بیش از 4000 شرکت فناور- نوآور با رشد سریع راهنمایی کنند. این شرکت‌ها توانسته‌اند بسیاری از نیازهای فناورانه و نوآورانه کشورمان را تأمین کنند و مازاد تولید و نیز تجربیات خود را با سایر کشورها در میان بگذارند.

دیجی‌کالا، اسنپ، تپسی، دیوار، شیپور و بسیاری از اسامی دیگر که به‌آسانی در موتورهای جست‌وجو قابل مشاهده هستند، بخشی از این شرکت‌های جدید هستند که در دوران کوتاهی به ارزش‌آفرینی بسیار بالایی دست یافته‌اند. راه دوری نرویم! کانون فرهنگی آموزش یکی از مؤسسات نوآور در 25 سال اخیر است که توانسته ارزش‌های بسیاری را در حوزه‌ی آموزش، مدرسه‌سازی، کتاب و کتابخانه و کمک به دانشگاه‌ها ایجاد کند.

اگرچه دانش اصلی حوزه‌ی کسب‌وکار را در مدارس کسب‌وکار و دانشکده‌های مدیریت یا کارآفرینی تدریس می‌کنند اما می‌توانید با انتخاب هر کدام از رشته‌های دانشگاهی و با جهت‌گیری در مسیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی به عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکارهای جدید مطرح شوید. واقعیت این است که ردیف‌های شغلی قدیمی پر شده است و نه‌تنها نیاز به کارمند جدید وجود ندارد، بلکه بسیاری از مشاغل قدیمی با ورود تکنولوژی‌های جدیدِ فناوری اطلاعات، ریزفناوری، زیست‌فناوری، هوافضا، مکاترونیک و... در حال از بین رفتن هستند و جامعه‌ی ما نیاز به انسان‌های نواندیش، نوآور و خودباوری دارد که بتوانند کسب‌وکارهای جدید راه‌اندازی کنند تا همگان از ارزش‌های جدیدی که ایجاد می‌شود بهره‌مند شوند.

Menu