معلمان از آزمون PISA چه درس‌هایی می‌‌توانند بیاموزند؟

معلمان و مدارس، و پژوهشگران در بیش از 65 کشور باعث شده آزمون‌های پیزا دارای الگوها و درس‌هایی مفید برای افراد درگیر در آموزش و پرورش باشند....

معلمان از آزمون PISA چه درس‌هایی می‌‌توانند بیاموزند؟

به دلیل این که در بسیاری از کشورها بودجه‌ها همواره در حال کمتر شدن است، برای معلمان دشوار است در فعالیت‌هایی که منجر به توسعه شغلی آنها می‌شود، مشارکت کنند. معلم و هیات امنای مدرسه باید زمان فاصله گرفتن از کلاس‌ها و هزینه‌ای که یک معلم برای کلاس‌های آن روز دریافت می‌کند را مد نظر قرار دهند و هر جا که لازم است حق‌العمل‌ها و هزینه‌های مسافرت را در نظر بگیرند. علاوه بر این، زمانی که صرف یافتن یک معلم جایگزین می‌شود، نگرانی‌هایی ایجاد می‌شود که وقتی معلم اصلی باز ‌گردد و سعی کند دانش‌آموزان خود را به مسیر قبلی باز گرداند، چه اتفاقی می‌افتد. بنابراین، قابل درک است که چرا معلمان و هیات امنای مدرسه می‌خواهند زمانی را که معلمان از وظایف مربوط به تدریسشان فاصله می‌گیرند، به حداقل برسانند.

چنین شرایطی به این معنی است که معلمان اکثر زمان را در مدرسه خود صرف می‌کنند و اغلب چیزی از کار دیگری خارج از حوزه تدریس نمی‌آموزند و در این زمینه‌ها تجربه‌ای ندارند. در واقع، پیمایش TALIS در سال 2013 نشان داد که به طور متوسط تنها 13 درصد از معلمان در کشورهای مورد بررسی، در دیدارهایی از کسب و کارها یا سایر سازمان‌های غیرآموزشی و محلی مشارکت کرده بودند و تنها در 14 درصد از موارد در دوره‌های آموزش ضمن خدمت در محلی غیر از مدرسه، مثل یک کسب و کار یا سایر سازمان‌های عمومی، شرکت کرده بودند. امروزه بسیاری از معلمان وابسته به منابع رایگانی، مانند گزارش پیزا، هستند که می‌توانند از طریق اینترنت و از خانه یا مدرسه به آن‌ها دسترسی داشته باشند. در چنین شرایطی، گزارش پیزا درباره تدریس ریاضیات با این هدف تدوین شده است  که توصیه‌هایی عملی یا راهنمایی‌های کاربردی پیشنهاد ‌کند و به این طریق، به معلمان در برنامه‌ریزی فعالیت‌های درسی و توسعه شغلیشان کمک می‌کند.

گزارش‌های پیزا بیش از نتایج، نمودارها و ارقام و اعداد آن برای معلمان امکان کسب تجربه و آموزش دارد. در واقع، 15 سال تجربه سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در همکاری با سیاست‌گذاران، معلمان و مدارس، و پژوهشگران در بیش از 65 کشور باعث شده آزمون‌های پیزا دارای الگوها و درس‌هایی مفید برای افراد درگیر در آموزش و پرورش باشند. در این متن  تعدادی از مهم‌ترین درس‌هایی بیان می‌شود که از تدوین آزمون‌‌ پیزا و برگزاری آن در مدارس کشورهای مختلف می‌توان برداشت کرد.

  • ارزیابی‌های متوازنی  تدوین کنید.

مطمئن شوید که تدریس و ارزیابی شما در جایگاه معلم متوازن باشد، به طوری که دانش‌آموزان شما بتوانند تمام مهارت‌هایی را که برای آینده‌شان نیاز دارند پرروش دهند. از ارزیابی‌هایی چند وجهی، شامل تست‌های شفاهی، حل مسئله مشارکتی، و پروژه‌های بلند مدت در کنار روش‌های سنتی ارزیابی مثل آزمون‌های کتبی استفاده کنید. آزمون‌های متوازن فهم ما از عملکرد دانش‌آموزان را در گستره وسیعی از مسائل و عوامل دخیل در یادگیری آن‌ها افزایش می‌دهد. برای مقایسه و سنجش عملکرد کلاس خود با دانش‌آموزان کلاس‌ها، مدارس، مناطق، شهرها، و کشورهای دیگر از آزمون‌های استانداردشده استفاده کنید. از سوالات آزمون پیزا که به طور رایگان در اختیار همه قرار گرفته است به این منظور استفاده کنید.

  • روی مهارت‌ها و توانایی‌های دانش‌آموزان متمرکز شوید.

آزمون پیزا بر شایستگی‌های دانش‌آموزان 15 ساله که ممکن است در آینده به آن‌ها نیاز داشته باشند تمرکز کرده است و سعی دارد سنجش درستی از آنچه که از آموخته‌های مدرسه‌شان می‌توانند انجام دهند به عمل آورد.  درست است که معلمان با برنامه‌های درسی رسمی و استاندارد محدود شده‌اند، ولی هر از گاهی باید از خودشان بپرسند: «چه چیزی برای شهروندان مهم است که بدانند و بتوانند در موقعیت‌های که مستلزم استفاده از ریاضی است انجام دهند؟» چنین نگاهی، حتی در محدوده برنامه‌های درسی، باعث می‌شود  درباره موضوعاتی که می‌خواهید به دانش‌آموزان ارائه دهید و نحوه ارائه آن‌ها بهتر تصمیم بگیرید. به این ترتیب، دانش‌آموزان برای یادگیری در آینده و زندگی در خارج از مدرسه آمادگی بیشتری پیدا می‌کنند. در این میان، تاکید معلمان باید بر روی مهارت‌ها و توانمندی‌‌هایی باشد که هم آگاهی مفهومی (آنچه می‌دانند) و آگاهی کاربردی (آنچه از دانسته‌هایشان می‌توانند انجام دهند) در برگیرد. سوالات آزمون پیزا می‌تواند ایده‌هایی درباره توجه به هر دو این جنبه‌ها دراختیار معلمان بگذارد.

  • منصف باشید.

همه معلمان می‌دانند که انصاف شرط اصلی اخلاق معلمی است، با این حال نتایج آمزون پیزا نشان می‌دهد که نوع تدریس یا ارزیابی یک معلم ممکن است، بدون اینکه خود او بفهمد، به نفع گروهی از دانش‌آموزان کلاس باشد. توصیه ما به معلمان این است که روش تدریس و ارزیابی خود را فراگیر و منصفانه، بدون لحاظ جنسیت، پیش‌زمینه‌های اقتصادی-اجتماعی یا توانایی دانش‌آموزان تنظیم کنند. توضیح مفاهیم از منظرهای متفاوت، ارزیابی دانش‌آموزان به روش‌های متفاوت و در نظر گرفتن پیش‌زمینه دانش‌آموزان در تدریس یا ارزیابی راه‌های ساده‌ای هستند که ممکن است به «رعایت انصاف» در کلاس کمک زیادی کند.

  • با دیگران همکاری کنید.

آزمون پیزا بدون کمک و همراهی پژوهشگران، دولتمردان، و متخصصان آموزشی از سراسر دنیا به نتیجه نمی‌رسید. همکاری اصل مهمی در پیشبرد طرح‌ها و موفقیت در آموزش دانش‌آموزان است. بر همین سیاق، معلمان هم در خلا فعالیت نمی‌کنند. یک معلم هر روز با معلمان و همکاران دیگری روبرو می‌شود که از تجربه و تخصص متفاوتی برخوردار هستند. در یک محیط حمایتی مدرسه، فقط شما مسئول موفقیت دانش‌آموزانتان نیستید. با همکاری در تصمیم‌گیری در مدرسه، تبادل اطلاعات با معلمان دیگر، و همکاری با آن‌ها تاثیر تلاش‌هایتان در مدرسه بیشتر خواهد شد.

  • نوآوری، نوآوری، و نوآوری

اجازه ندهید که قید و بندهای برنامه‌های درسی یا آزمون‌های استاندارد خلاقیت شما و دانش‌آموزانتان را محدود کند.  در این شرایط هم امکان نوآوری در ابزارها و روش‌های تعلیم و تربیت وجود دارد. اگر نگران اثربخشی روش‌های جدید هستید، درباره استراتژی‌های موفقی که معلمان دیگر به کار گرفته‌اند مطالعه کنید و آن‌ها را به کار برید. حتی می‌توانید در شبکه‌های نوآوری مشارکت کنید و از ایده‌ها و روش‌های جدیدی که مطرح می‌شود الهام بگیرید. وقتی از ریسک‌ها و فواید روش‌های جدید مطمئن شوید آنها را در عمل به کار گیرید و به همکارانتان معرفی کنید تا خود عاملی برای گسترش استراتژی‌ها و منابع جدید در آموزش شوید.


منبع:

ORGANIZATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT.,.TEN QUESTIONS FOR MATHEMATICS TEACHERS... AND HOW PISA CAN HELP ANSWER THEM. 1st ed. [S.l.]: ORGANIZATION FOR ECONOMIC, 2016. P. 85 -90.

Menu