چگونه مطالب درسی را فراموش نکنیم؟

یادگیری، یادآوری و فراموش کردن با هم اتفاق می‌افتد و به شیوه‌هایی جالب خود را نشان می‌دهند.

چگونه مطالب درسی را  فراموش نکنیم؟

یادگیری، یادآوری و فراموش کردن با هم اتفاق می‌افتد و به شیوه‌هایی جالب خود را نشان می‌دهند. یادگیری بادوام و مستحکم نیازمند انجام دو کار است. نخست آنکه همزمان با کدگذاری آموخته‌های جدید، مستحکم‌سازی آنها و انتقالشان از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت باید آنها را تثبیت کرده و در گوشه‌ای از مغز به خوبی مهارشان کنیم. دومین کار مورد نیاز، ارتباط دادن این آموخته‌ها با سرنخ‌های مختلفی است که در زمان مورد نیاز ما را در به یادآوری آنها کمک کنند. داشتن سرنخ‌های موثر برای یادآوری، موضوعی است که معمولا به آن توجهی نمی‌شود. این اقدام، فراتر از به خاطر سپردن اطلاعات است. باید به یاد داشته باشیم که توانایی یادآوری در زمان نیاز به همان اندازه اهمیت دارد.

دلیل اینکه ما نمی‌توانیم حتی پس از یادگیری انواع گره‌ها، یک طناب را گره بزنیم آن است که تمرین کافی نداشته و آموخته‌های خود را به کار نگرفته‌ایم. فرض کنید که روزی در یک پارک ساحلی ملوانی را ملاقات می‌کنید که شیوه گره زدن را آموزش می‌دهد. او 8 یا 10 گره را با کاربردهایشان به نمایش می‌گذارد و شما هم مجذوب این اطلاعات جدید می‌شوید. پس با یک طناب کوتاه و کاغذی که دیده‌ها و شنیده‌هایتان را رویش یادداشت کرده‌اید به خانه می‌روید تا تمرین کنید. اما زندگی بسیار پرمشغله است و فرصت انجام این کار را پیدا نمی‌کنید. بنابراین، آموخته‌هایتان فراموش می‌شود. داستان می‌تواند در همین جا و بدون شکل‌گیری هیچ نوع یادگیری به پایان برسد. اما بهار سال بعد یک قایق ماهیگیری کوچک خریداری می‌کنید و قصد دارید تا لنگری را برای مهار آن مستقر کنید. در این لحظه سخنان ملوان را به خاطر می‌آورید که با استفاده از یک گره می‌توانست یک حلقه کوچک در انتهای یک طناب ایجاد کند. به این صورت تلاش می‌کنید تا شنیده‌هایتان را به یاد آورده و مرحله یادآوری و تمرین آموخته‌ها را انجام دهید. شما کاغذ یادداشت خود را پیدا کرده و به یاد می‌آورید که چگونه یک «گره کمر» را شکل دهید. پس از آن چند بار دیگر هم این گره را برای کارهای مختلف استفاده می‌کنید و متوجه می‌شوید که چگونه بسیاری از کارهای شما آسانتر می‌شود. با این تمرین‌های چندباره، گره مذکور به طور کامل به یاد آورده شده و در حافظه بلندمدتتان تثبیت می‌شود.

این موضوع در موارد دیگر هم مشاهده می‌شود. دانش، مهارت‌ها و تجربیاتی که پررنگ بوده، اهمیت زیادی به آنها داده شود و هر از گاهی تمرین شوند، همواره با ما خواهند بود؛ در غیر اینصورت آنها را فراموش خواهیم کرد.


منبع:

Brown, Peter;  Roediger, Henry; McDaniel, Mark. make it stick:The Science of Successful Learning. London: The Belknap Press Of Harvard University Press, 2014. pp. 75-76.

Menu