گفت‌وگو با علیرضا گندمی، رتبه‌ی 2 مکانیک خودرو از البرز

من سطح علمی‌ام در سال دوم هنرستان پایین بود و آخر سال چند تجدید داشتم و معدلم 13 شد. می‌خواستم درس را کنار بگذارم و در یک تعمیرگاه مشغول به کار شوم.

گفت‌وگو با علیرضا گندمی، رتبه‌ی 2 مکانیک خودرو از البرز

لطفاً خودت را معرفی کن.

من علیرضا گندمی هستم و در کنکور 95 رتبه‌ی 2 مکانیک خودرو را کسب کردم.

شغل پدر و مادرت چیست؟

پدرم کشاورز و مادرم خانه‌دار است.

ما در این مصاحبه برادر شما را هم در کنار خود داریم. از او هم می‌خواهم که خود را معرفی کند.

محمدرضا: من محمدرضا گندمی هستم که توانستم در کنکور 93 رتبه‌ی 1 ساخت و تولید را به دست آورم و اکنون پشتیبان ویژه در تهران هستم.

آیا می‌دانستی که علیرضا چنین رتبه‌ای را به دست می‌آورد؟

محمدرضا: من دوست داشتم پشتیبان ویژه‌ی او شوم اما این امکان به وجود نیامد. به هر حال تمام تلاشم را کردم که او رتبه‌ی تک‌رقمی شود و بر اساس ترازهایش می‌دانستم که توانایی کسب چنین رتبه‌ای را دارد.

علیرضا! برای انتخاب رشته از چه کسی کمک گرفتی؟

من سال دوم دبیرستان رشته‌ی ریاضی را انتخاب کرده بودم اما متوجه شدم علاقه‌ای به آن ندارم. یکی از پسرعموهایم این رشته را خوانده بود و از طریق او با این رشته آشنا شدم و علاقه پیدا کردم. با مشورت با پدرم تصمیم گرفتم رشته‌ی مورد علاقه‌ام را ادامه دهم.

انگیزه‌ی اصلی‌ات برای رفتن به هنرستان چه بود؟

وقتی برادرم در کنکور رتبه‌ی تک‌رقمی آورد من هم از همان اول به این موفقیت فکر می‌کردم و هنرستان را انتخاب کردم. من سطح علمی‌ام در سال دوم هنرستان پایین بود و آخر سال چند تجدید داشتم و معدلم 13 شد. می‌خواستم درس را کنار بگذارم و در یک تعمیرگاه مشغول به کار شوم. وقتی همراه برادرم در جشن نخبگان کانون شرکت کردم صحبت‌های آقای قلم‌چی و برترها انگیزه‌ی زیادی به من داد که من هم یک سال تلاش کنم و ظرفیت خودم را بسنجم. بعد از جشن نخبگان درس خواندن را شروع کردم و در اولین آزمون رتبه‌ی 3 شدم. بعد از آن در تمام آزمون‌ها رتبه‌ام 1 بود.


چگونه از معدل 13 به رتبه‌ی 2 کنکور رسیدی؟

من هر روز به کتابخانه می‌رفتم و میانگین ساعت مطالعه‌ام روزانه 10 ساعت بود. تا این‌که معدلم را به 18 رساندم. اوایل درس خواندن برایم سخت بود و هر چه می‌خواندم چیز زیادی نمی‌فهمیدم. وقتی در آزمون‌ها شرکت کردم به مرور یاد گرفتم چگونه و چه چیزی را بخوانم. من به رتبه‌های خوبی که در آزمون می‌آوردم توجه نمی‌کردم و از هفته‌ی بعد دوباره تلاشم را از سر می‌گرفتم. به نظر من رمز موفقیت ضریب هوشی نیست بلکه اراده است.

این‌که به جای رفتن به تعمیرگاه، درس خواندن را ادامه دادی آیا تصمیم درستی گرفتی و از این‌که زودتر وارد بازار کار نشدی پشیمان نیستی؟

به نظرم درس خواندن در موفقیت در حرفه تأثیر زیادی دارد و اولویتم را درس خواندن قرار دادم.


Menu