مقایسه‌ی دانش‌آموزان امریکایی با همتایان آسیایی

دانش‌آموزان ایالات متحده کماکان از بسیاری از همتایان آسیایی خود در آزمون‌بین‌المللی ریاضیات و علوم عقب مانده می‌مانند.

مقایسه‌ی دانش‌آموزان امریکایی با همتایان آسیایی

مقایسه‌ی دانش‌آموزان امریکایی با همتایان آسیایی

دانش‌آموزان ایالات متحده کماکان از بسیاری از همتایان آسیایی خود در آزمون‌بین‌المللی ریاضیات و علوم عقب مانده می‌مانند.


مترجم: عطیه جنانی


بر اساس نتایج آزمون جامع بین‌المللی در علوم و ریاضیات (تیمز) که به تازگی منتشر شده؛ در چهار سال گذشته، دانش‌آموزان مقطع هشتم در سراسر ایالات متحده، در ریاضیات و علوم پیشرفت کرده‌اند، اما پیشرفتی در دانش‌آموزان مقطع چهارم، در علوم و ریاضیات مشاهده نشده و هر دو گروه همچنان در پشت سرهمتایان آسیایی خود قرار دارند.

تیمز در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۶۰۰ هزار دانش‌آموز را در سراسر جهان که تحت صدها نظام آموزشی مختلف آموزش دیده بودند، مورد ارزیابی قرار داد. نتایج بررسی‌های به‌دست آمده در ایالات متحده‌، دوباره تب این بحث را بین سیاست‌مداران، فرهیختگان و بازرگانان شعله‌ور کرده است که چرا دانش‌آموزان امریکایی در ریاضیات و علوم با سرعت کم‌تری نسبت به دانش‌آموزان دیگر کشورها پیشرفت می‌کنند.

برای مثال، دانش‌آموزان مقطع چهارم در ایالات متحده، به‌طور میانگین ۵۳۹ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز را در ریاضیات کسب کرده‌اند که این نتیجه، دو امتیاز از میانگین به د‌ست آمده در سال ۲۰۱۱ پایین‌تر است.

به نسبت نتایج دوره‌ی اول تیمز در ۱۹۹۵ ، امتیازات هر دو گروه تحصیلی در ریاضیات و علوم ارتقا یافته است. به گفته‌ی مت لارسون، رئیس شورای ملی دبیران ریاضی، نتایج امید‌بخش است و تغییراتی که طی این چهار سال رخ داده، فراتر از انتظار است.

لارسون: می‌گوید: «هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داریم و نتایج به‌دست آمده کم‌تر از انتظارمان نبوده است، اما مسیر مثبتی را طی می‌کنیم و این نشان می‌دهد که تلاش‌های 25 سال گذشته، تغییراتی ایجاد کرده است.»

میانگین امتیازات دانش‌آموزان مقطع هشتم ایالات متحده، از ۵۰۹ امتیاز در سال ۲۰۱۱ به ۵۱۸ امتیاز در سال ۲۰۱۵ ارتقا یافته است و تصویری از پیشرفت را نشان می‌دهد که با نتایج ارزیابی به دست آمده درباره‌ی وضعیت آموزش ملی مغایرت دارد. بر اساس نتایج حاصل از این ارزیابی، دانش‌آموزان مقطع هشتم از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ پسرفت داشته‌اند.

پگی کار، نماینده‌ی مرکز ملی آمار تحصیلی می‌گوید: «دلیل تناقضی که در نتایج ثبت شده از این دو ارزیابی وجود دارد مشخص نیست، اما سؤال‌های آزمون آموزش ملی از سؤال‌های تیمز پیچیده‌‌تر است.»

میانگین نتایج به دست آمده از دانش‌آموزان مقطع چهارم ایالات متحده در درس ریاضی نشان می‌دهد که این دانش‌آموزان از ۱۰ تن از همتایان خود در کشورهای دیگر، مانند سنگاپور، هنگ کنگ، کره‌جنوبی، تایوان، ژاپن، روسیه، ایرلند شمالی و ایرلند، نروژ و بخشی از بلژیک عقب افتاده‌اند.

برای مثال، در مقایسه با ایالات متحده که تنها ۱۴ درصد از دانش‌آموزانش در ریاضیات موفق به کسب رتبه‌ی برتر شده‌اند، ۵۰ درصد دانش‌آموزان سنگاپوری امتیازی را به دست آورده‌اند که می‌توان آن‌ها را دانش‌آموزان برتر قلمداد کرد.  

میانگین امتیازات دانش‌آموزان امریکایی در مقطع چهارم نسبت به 9 تن از همتایان خود، غیر‌قابل تشخیص بود، اما در عین حال بالاتر از ۳۴ تن از همتایان خود قرار گرفتند. در زمینه‌ی علوم نیز این دانش‌آموزان نتایج قابل قبولی را کسب کردند.

به گفته دیوید اوانز، مدیر اجرایی انجمن ملی دبیران علوم، آهنگ کند پیشرفت دانش‌آموزان نگران کننده است، ولی با توجه به این که امریکایی‌ها در مقایسه با دروسی چون خواندن و نوشتن، ریاضیات و علوم را دشوار و پیچیده قلمدار می‌کنند، ،این امر اصلاً دور از انتظار و غافلگیرکننده نیست.

به گفته اوانز، طی دو دهه‌ای که آزمون برگزار می‌شود، مدارسی که برای ارتقای حد استاندارد امتیازات ارزیابی خود تحت فشار هستند؛ زمان اختصاص داده شده به درس علوم را کاهش داده‌اند و بیش‌تر بر خواندن و ریاضیات متمرکز شده‌اند. اما در روند تدریس علوم در ایالات متحده تغییر چندانی روی نداده است.

اوانز می‌گوید: «باتوجه به متدهای جدید پذیرفته شده در زمینه‌ی تدریس علوم،  با افزایش ایالت هایی که دانش‌آموزان را به سمت حل مسائل و یادگیری علوم سوق می‌دهند، امیدواریم که در سال‌های پیش رو تغییراتی ایجاد شود و دستاورد‌هایی کسب کنیم. گمان می‌کنم در ابتدای مسیری هستیم که می‌تواند تغییر عمده‌ای در روش تدریس علوم ما ایجاد کند.»

نتایج ارزیابی پیشرفته‌‌ی تیمز که منتشر شده است، در اصل مطالعه‌ی انجام شده بر روی دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان را تشریح می‌کند که دروس ریاضیات و فیزیک پیشرفته را آموزش می‌بینند. دستاوردهای دانش‌آموزان از سال ۱۹۹۵ هیچ تغییری نکرده است. البته ایالات متحده تنها در سال ۱۹۹۵ در آزمون تیمز پیشرفته شرکت کرد.

بر اساس نتایج تیمز، شکاف جنسیتی دانش‌آموزان مقطع هشتم و چهارم در علوم و ریاضیات، کم شده یا از بین رفته است. اما هنوز شکاف جنسیتی کمی بین دانش‌آموزان در دروس پیشرفته وجود دارد، به این صورت که دانش‌آموزان پسر در درس فیزیک ۴۶ امتیاز و در درس ریاضی ۳۰ امتیاز بیش‌تر نسبت به دانش‌آموزان دختر کسب کرده‌اند.


Menu