تأثیر رنگ بر حافظه‌ی ما

چه باور کنید چه باور نکنید، رنگ‌ها بر حافظه‌ی انسان تأثیر زیادی می‌گذارند.

تأثیر رنگ بر حافظه‌ی ما

چه باور کنید چه باور نکنید، رنگ‌ها بر حافظه‌ی انسان تأثیر زیادی می‌گذارند. رنگ‌ها هر روز به شکل‌های مختلف روی حافظه‌ی ما تأثیر می‌گذارند و حتی برخی از کمپانی‌ها برای بازاریابی محصولاتشان عمداً از رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که بیش‌تر به یاد می‌مانند. تحقیقات نشان داده که برخی رنگ‌ها مهیج‌تر هستند و بهتر به یاد ما می‌مانند.

رنگ‌های سرد

رنگ‌های سرد مثل سبز و آبی، هیجان کم‌تری در ما به وجود می‌آورند و بیش‌تر آرامش‌دهنده هستند؛ به همین دلیل فلش‌کارت‌هایی که برای تهیه‌ی آن‌ها از کاغذهای سبز یا آبی یا سایر رنگ‌های سرد استفاده شده یا یادداشت‌هایی که روی کاغذهایی با این رنگ‌ها نوشته می‌شوند تأثیر کم‌تری روی یادگیری ما می‌گذارند و به یاد آوردن لغات و مطالب نوشته‌شده روی آن‌ها برای ما سخت‌تر است؛ اما در عوض، رنگ‌های سرد حس خلاقیت و ابتکار عمل را در انسان تحریک و تقویت می‌کنند.

رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم مثل قرمز و زرد مهیج‌ترند؛ بنابراین بیش‌تر در یاد ما می‌مانند. ذهن ما به طور ناخودآگاه به رنگ‌های گرم عکس‌العمل نشان می‌دهد؛ زیرا این رنگ‌ها توجه ما را بیش‌تر به خودشان جلب می‌کنند و حتی می‌توانند توانایی ما را برای یادآوری حقایق و اتفاقات افزایش دهند.

سیاه و سفید

دانشمندان در تحقیقات خود تأثیر تصاویر سیاه و سفید بر روی ذهن و حافظه‌ی انسان را نیز بررسی کردند و میزان اثرگذاری این تصاویر را با میزان تأثیر تصاویر رنگی مقایسه کردند. نتایج تحقیق نشان داد که انسان‌ها ذاتاً به تصاویر رنگی عکس‌العمل بیش‌تری نشان می‌دهند و این تصاویر بهتر از تصاویر سیاه و سفید در یاد آن‌ها می‌ماند. علاوه بر این مشخص شد که تصاویر رنگی واقعی مثل عکس‌ها از تصاویر رنگی مصنوعی ساخته‌شده توسط خود انسان تأثیرگذارتر هستند.

Menu