تعطیلاتی شاد با برگه‌های برنامه‌ریزی خلاقانه

پیشنهاد خوبی برای شما پدر و مادرهای آگاه و توانمند داریم.

تعطیلاتی شاد با برگه‌های برنامه‌ریزی خلاقانه

در این روزهایی که تعطیلات طولانی‌تری را نسبت به گذشته دارید، اغلب اولیا به دنبال این هستند که در کنار ادامه‌‌دادن روند آموزش به کودکان، کاری کنند که آن‌ها از حضور در خانه لذت ببرند و در کنار هم بازی‌های آموزشی خلاقانه کنند. درواقع تلفیق دو هدف آموزش و ایجاد نشاط در کودکان کاری است که تنها با چاشنی خلاقیت امکان‌پذیر است.

پیشنهاد خوبی برای شما پدر و مادرهای آگاه و توانمند داریم. هر جمعه با کمک و هم‌فکری خانواده، نقشه‌ی راه و برگه‌ی ارزیابی خلاقانه طراحی کنید. در برگه‌ای اهداف هفتگی خانواده را بنویسید. ممکن است این اهداف شامل ورزش، کاردستی هدفمند، نقاشی، بازی‌های گروهی، یادگیری مهارت جدید در ریاضی، خواندن و نوشتن و زبان انگلیسی و مطالعه‌ی کتاب به‌همراه نوشتن یا توضیح خلاصه‌ی آن باشد. به این اهداف می‌توانید انجام کارهای شخصی، دادن مسئولیت‌های کوچک برای کمک به خانواده، حفظ شعر یا تمرین موسیقی را هم اضافه کنید.

این برگه‌ی برنامه‌ریزی کاملاً شخصی است و باید با توجه به مهارت‌ها، توانایی‌ها و اهداف کودک تنظیم شود. در طراحی این برگه از کاغذهای رنگی و خلاقانه استفاده کنید و جایی برای ثبت سطح تلاش یا امتیازدادن تعیین کنید. می‌توانید برای مجموع امتیازهای کودکتان هدیه تعیین کنید و از این طریق انگیزه‌ی او را افزایش دهید. باید برایش توضیح دهید که هرچند در انجام بعضی از کارها در کنارش هستید، بعضی را بهتر است به‌تنهایی انجام دهد. در ضمن باید روزهای اجرای هر بخش را هم تقریباً برایش مشخص کنید تا سردرگم نشود و دقیقاً مثل روزهای مدرسه بداند که در هر روز از هفته چه برنامه‌ای دارد.

حتی وظایف شخصی را در برگه‌ی برنامه‌ریزی خلاقانه‌ی هفتگی یادداشت کنید. کودک در این سن باید بیاموزد که استفاده‌ی درست از ساعات شبانه‌روز و داشتن برنامه فقط مخصوص زمانی نیست که به مدرسه می‌رود. در تعطیلات هم باید با برنامه بود. فقط نوع کارهایی که در روزهای تعطیل انجام می‌شود، کمی متفاوت است. مثلاً در دوران مدرسه، ساعات مطالعه و حل تمرینْ بیشتر و مسئولیت‌هایی که به کودک سپرده می‌شود، کمتر است؛ اما در روزهای تعطیل نیازی نیست پدر و مادر کارهای شخصی مثل مرتب‌کردن اتاق و کمد لباس‌ها را بر عهده بگیرند. کودک باید مسئولیت‌پذیربودن و نظم را هم در کنار درس‌هایش بیاموزد.

اولیا باید در برنامه‌‌ریزی به انجام کارهای گروهی هم توجه ویژه‌ کنند؛ چراکه دورشدن کودک از گروه هم‌سالانش ممکن است او را به فردگرایی بکشاند. در برگه‌ی برنامه‌ریزی هفتگی خلاقانه به این فکر کنید که می‌توانید چه کارهای گروهی و سرگرم‌کننده‌ای در کنار خانواده انجام دهید تا روحیه‌ی کار گروهی و اعتمادبه‌نفس را در فرزندتان زنده نگه دارید.

آموزش همچنان اولویت اصلی است. این روزها آموزش و تربیت و سلامت و ورزش در کنار هم قرار می‌گیرند و اولیا بیش از همیشه پرچمدار گذار از دوران کرونا خواهند بود. وقتی کودک می‌بیند که پدر و مادرش در نوشتن برگه‌ی برنامه‌ریزی استمرار و پشتکار دارند، برنامه برایش جذابیت خواهد داشت و اولیا هم مطمئن می‌شوند که به اهدافشان در این روزها خواهند رسید.

با برنامه‌ریزی، قطعاً تعطیلات آموزشی شادی برای فرزندتان خواهید ساخت. شما توانمند هستید و کودکان توانمندی پرورش خواهید داد.

منبع: www.oxfordlearning.com

Menu