خانم اجازه! - 1 آذر 1395

من کلاس ششم هستم. درس‌هایی را که خیلی علاقه ندارم نمی‌توانم بخوانم. به نظر شما چه‌کار کنم؟

خانم اجازه! - 1 آذر 1395

من کلاس ششم هستم. درس‌هایی را که خیلی علاقه ندارم نمی‌توانم بخوانم. به نظر شما چه‌کار کنم؟

لیلا خداوردیان:

در برخی موارد شناخت نادرست از نحوه‌ی مطالعه‌ی یک‌ درس شما را نسبت به آن دلزده می‌کند. به طور مثال اگر یک تمرین ریاضی را ده بار هم روخوانی کنید، برای بار بعد، تمرین مشابه آن را نمی‌توانید به‌درستی پاسخ دهید؛ زیرا برای یادگیری ریاضی باید دست به قلم شوید؛ ولی در درس‌های حفظی مانند فارسی و مطالعات اجتماعی روند کمی متفاوت است. در درس مطالعات اجتماعی باید مطلب را با تمرکز روخوانی کنید؛ سپس آن را در ذهن خود مرور کنید و بررسی کنید که چه‌قدر از مطالب را به یاد دارید. در مورد درسی که احساس می‌کنید دوست ندارید به دنبال علت باشید. در زمان خستگی به سراغ مطالعه می‌روید؟ در کلاس درس خوب به آموزشی که داده می‌شود توجه نمی‌کنید؟ تکالیف منزل را به‌درستی انجام نمی‌دهید یا احساس می‌کنید نتیجه‌ی مطلوب را از تلاش‌های‌تان نمی‌گیرید؟ وقتی علت را پیدا کردید می‌توانید با پدر و مادر یا پشتیبان خود در این‌باره صحبت کنید و از آن‌ها راهکارهای لازم را یاد بگیرید.


آیا می‌توانم برای آزمون بعدی، در درس ریاضی، مباحثی که بیش‌ترین سؤالات را دارند مطالعه کنم و بقیه‌ی مباحث را به دلیل اهمیت کم‌تر مطالعه نکنم؟

مریم سعیدی‌پور:

هر مبحثی اهمیت خود را دارد؛ اما برای یادگیری مباحث مختلف باید زمان متفاوتی در نظر بگیرید. بعضی مباحث نیاز به تکرار و تمرین بیش‌تری برای یادگیری دارند؛ پس باید وقت بیش‌تری به آن‌ها اختصاص دهید و می‌توانید بعضی مباحث را در زمان کم‌تری بخوانید و یاد بگیرید. یادتان باشد به تمام مطالب درسی به اندازه و کافی توجه کنید و هیچ مبحثی را کنار نگذارید. خصوصاً در درس ریاضی که مطالب به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل‌اند و بی‌توجهی به یک بخش، موجب نقص در یادگیری بقیه‌ی بخش‌ها می‌شود. فراموش نکنید که شاید همان تعداد سؤالات کم یک مبحث در آزمون همان سؤالات ساده و متوسطی باشند که با کم‌توجهی ممکن است نمره‌ی آن‌ها را به‌سادگی از دست بدهید.


کلاس پنجم دبستان هستم. در جلسه‌ی آزمون هول می‌شوم و سؤالاتی را که بلد هستم غلط می‌زنم.

مینا سلیمانی:

بهترین کار ریشه‌یابی هول شدن شماست. عجله کردن، نگران نتیجه‌ی آزمون بودن، توجه به اطرافیان و حواس‌پرتی همگی موجب از دست دادن زمان و مضطرب شدن در جلسه‌ی آزمون می‌شود. اگر علت هول شدن شما عجله کردن برای حفظ زمان است باید بدانید که زمان آزمون به صورت استاندارد در نظر گرفته شده است؛ پس با مدیریت درست، دلیلی برای نگرانی نیست. اگر نگران نتیجه هستید باید بدانید که در جلسه‌ی آزمون قدم به قدم نتیجه‌ی خود را رقم می‌زنید؛ پس هر لحظه‌اش ارزشمند است و نباید حتی با فکر کردن به نتیجه‌ی آزمون یک دقیقه‌ی آن را هدر دهید.

Menu