رتبه‌ی 31 کنکور 94 : چگونه در دوران جمع‌بندی پیشرفت کردم؟

در مقاله‌ی زیر، محمدجواد طبی کبیر، رتبه‌ی 31 منطقه‌ی 3 کنکور ریاضی 94، به این موضوع پرداخته است که در دوران جمع‌بندی چگونه پیشرفت کرده...

رتبه‌ی 31 کنکور 94 : چگونه در دوران جمع‌بندی پیشرفت کردم؟

در مقاله‌ی زیر، محمدجواد طبی کبیر، رتبه‌ی 31 منطقه‌ی 3 کنکور ریاضی 94، به این موضوع پرداخته است که در دوران جمع‌بندی چگونه پیشرفت کرده است. او که هم‌اکنون دانشجوی رشته‌ی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف است، قبلا نیز طی مقاله‌ای تجربیاتش را در این زمینه که چگونه از تراز 4600 به 7500 رسید در اختیار شما در سایت کانون قرار داده بود.

و اما صحبت‌های او:

همان‌طور که می‌دانید دوران جمع بندی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران در تعیین سرنوشت دانش‌آموزان است و بارها در دانشگاه با افرادی آشنا شده‌ام که در دوران جمع‌بندی، پیشرفت یا پسرفت داشته‌اند اما نکته‌ی مشترک همه‌ی آن‌ها در حرف‌هایشان این بود که اگر پیشرفت کرده‌اند با هوشمندی و اعتماد به نفس و اعتماد به سخنان مشاوران کانون بوده و یا اگر پسرفت کرده‌اند (هر چند کم) به این دلیل بوده است که فکر می‌کرده‌اند باید کار خاص و عجیب، غریبی انجام دهند. در حالی‌که این‌طور نیست و می‌توان با کمی هوشمندی و نصیحت‌پذیری از این مرحله نیز با موفقیت گذشت.

من نیز با توجه به تجربه‌ی شخصی خودم در این دوران لازم می‌دانم با بیان آن‌ها کمکی به دانش‌آموزان کنم شاید کمی به دغدغه‌ها و نااطمینانی‌های آن‌ها کمک کرده باشم.

من در ابتدای دوران جمع‌بندی، پس از دوران انتقالی، کار خود را با یکی دو آزمون به روش 3 روز یک‌بار آغاز کردم با این هدف که وضعیت خود را در زمان بازیابی، مدیریت سرآزمون و تکنیک زمان‌های نقصانی و غیره بیابم سپس با توجه به زمان جمع‌بندی که مخصوص خودم بود به مکتوب کردن برنامه‌ی آزمون دادن خودم پرداختم و روزها و ساعت‌ها و نوع کنکورهای انتخابی خود را به طور دقیق مکتوب کردم و با خود عهد کردم که مثل همیشه به برنامه‌ای که نوشتم پایبند باشم و حرف‌ها و نظرات گیج‌کننده‌ی دیگران روی من تاثیر نگذارد.

هم‌چنین تصمیم داشتم درس عربی و دین و زندگی را از بین عمومی‌ها و هم‌چنین درس شیمی را از بین اختصاصی‌ها به طور کامل در این دوران مطالعه کنم به همین خاطر این دروس را نیز در برنامه‌‌ی مکتوب خود جای دادم که تقریبا 2 الی 3 ساعت در روز را به این دروس اختصاص دادم. جالب است بدانید درصدهای کنکورم در این درس خیلی خوب شد. عربی و دینی را 95% و شیمی را با آن همه سختی و غافل‌گیری 63% زدم. اما این به این منظور نیست که باید همه‌ی دروس را کامل خواند زیرا از نظر من این کار اشتباه است و باعث اتلاف زمان زیادی می‌شود.

زمان آزمون دادن و بررسی‌ آن برای من 2روز یک‌بار بود و 12 کنکور خارج و داخل را در این دوران کار کردم و در یک و نیم روز باقی‌مانده به بررسی دقیق آزمون می‌پرداختم. ابتدا سوالات درست زده را بررسی می‌کردم و در سایر سوال‌ها به اولویت‌بندی پرداختم و با توجه به اهمیت و وضعیت خودم در آن درس به رفع اشکال می‌پرداختم. به جرات می‌توانم عنوان کنم که توانایی اولویت‌بندی در دروس، یکی از مهم‌ترین کلیدهای موفقیت من بود.

یکی دیگر از کارهای من در این دوران نیز کار کردن کنکورهای هنر و زبان در وقت‌ها و زمان‌هایی بود که وقت اضافی داشتم و در این زمینه کتاب زرد عمومی کمک فراوانی به من کرد.

در آخر هم توانستم روند رتبه و تراز خودم را در آزمون‌های جمع‌بندی بهبود بخشم و رتبه‌های خود را از 82 منطقه در آزمون اول جمع‌بندی به رتبه‌ی 31 (بهترین نتیجه) در کنکور برسانم.

امیدوارم تمام شما دوستان کنکوری‌های عزیز در این دوران با آرامش و اعتماد به نفس به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید.

یادتان باشد در این دوران با هوشمندی و فکر عمل کنید اما رویاپردازی نکنید.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

Menu