تصمیم و تدبیر در لحظات حساس (7)

به نظرم غلط زدن باعث می‌شود نکات بیش‌تری یاد بگیریم و از تکرار آن جلوگیری کنیم. من از اشتباه جواب دادن نمی‌ترسیدم بلکه راهکاری بود که مبحث را کامل‌تر یاد بگیرم. درواقع اشتباه کردن بخشی از فرایند یادگی

تصمیم و تدبیر در لحظات حساس (7)

در تجربیات ما، گاهی رازی نهفته است که باید آن را درون خود جست‌وجو کنیم، آن را روی کاغذ بیاوریم، به آن فکر کنیم و از آن یاد بگیریم. آزمون، یک تجربه است؛ تجربه‌ی یاد گرفتن؛ البته نه‌فقط درس ریاضی، فیزیک، ادبیات، اقتصاد، شیمی و... . آزمون‌ها به چگونگی فکر کردن، روش تصمیم‌گیری و پرورش مهارت‌ها و هیجانات ما کمک شایان و مؤثر می‌کند.

سارا همتی، رتبه‌ی 1 تجربی کشور

اگر با سؤالات سخت و چالش‌برانگیز مواجه می‌شدی عکس‌العملت چه بود؟

در مورد سؤالات سخت و وقت‌گیر معمولاً سعی می‌کردم در مورد حل آن‌ها‌ فکر کنم. وقتی به نتیجه نمی‌رسیدم دور آن خط می‌کشیدم و بعد از پایان آزمون دوباره به آن برمی‌گشتم. اغلب سعی می‌کردم صورت سؤال را خوب بخوانم؛ چون گاهی به دلیل بی‌دقتی در خواندن صورت سؤال نمی‌توانستم پاسخ درست را پیدا کنم. معمولاً از 200 سؤال، 15 سؤال را جواب نمی‌دادم و برمی‌گشتم مجدداً فکر می‌کردم.

پاسخ‌های اشتباه چه‌قدر ذهنت را مشغول می‌کرد؟ آیا به دنبال راهکاری برای آن بودی؟

در آزمون‌های کانون به طور میانگین 8 سؤال را اشتباه می‌زدم. ابتدا غلط‌هایم را دسته‌بندی می‌کردم و اکثراً به دلیل سرعت تست‌زنی و بی‌دقتی بود. بعد از آزمون در مسیر، سؤالات را بررسی می‌کردم و اشتباهاتم را متوجه می‌شدم. به خانه که می‌رسیدم ناهار می‌خوردم و استراحت می‌کردم. نتایج که اعلام می‌شد آزمون را به طور کامل بررسی می‌کردم و کلاً حدود دو ساعت را به ارزیابی آزمون اختصاص می‌دادم.

آیا از غلط زدن نمی‌ترسیدی؟

به نظرم غلط زدن باعث می‌شود نکات بیش‌تری یاد بگیریم و از تکرار آن جلوگیری کنیم. من از اشتباه جواب دادن نمی‌ترسیدم بلکه راهکاری بود که مبحث را کامل‌تر یاد بگیرم. درواقع اشتباه کردن بخشی از فرایند یادگیری است.

Menu