در تجربیات ما، گاهی رازی نهفته است که باید آن را درون خود جستوجو کنیم، آن را روی کاغذ بیاوریم، به آن فکر کنیم و از آن یاد بگیریم. آزمون، یک تجربه است؛ تجربهی یاد گرفتن؛ البته نهفقط درس ریاضی، فیزیک، ادبیات، اقتصاد، شیمی و... . آزمونها به چگونگی فکر کردن، روش تصمیمگیری و پرورش مهارتها و هیجانات ما کمک شایان و مؤثر میکند.
مهدی لطافتی، رتبهی 4 ریاضی کشور
در جلسهی آزمون سؤالاتی که برای دور دوم میگذاشتی معمولاً چه سؤالاتی بودند؟
اول سؤالاتی بود که آنها را میدانستم و حل میکردم اما به جواب نمیرسیدم؛ بنابراین زیاد درگیر آنها نمیشدم و برای دور دوم میگذاشتم. دوم سؤالاتی بود که در نگاه اول ایدهای برای آنها به نظرم نمیرسید. هنگامی که در وقت اضافه به سؤالات برمیگشتم اول به سراغ سؤالاتی میرفتم که نیمه حل کرده بودم و وقتی با آرامش حل میکردم به جواب میرسیدم. بعد به سراغ سؤالات جدید میرفتم و با آرامش روی آنها فکر میکردم.
در آزمونها شده بود که وقت کم بیاوری؟
گاهی در حد دو دقیقه وقت کم میآوردم اما خیلی کم اتفاق میافتاد. من خوب میخواندم و تسلط داشتم و معمولاً زمان کم نمیآوردم. روشم تا قبل از دوران جمعبندی به این صورت بود که زمان را طبق دفترچه رعایت میکردم اما در دوران جمعبندی تکنیک زمانهای نقصانی را هم رعایت میکردم.