یادداشت‌های یک معلم دبستانی

این مقاله را همایون‌خانم سمیعی زنور یک معلم دبستانی نوشته‌اند. زیبایی کتاب در این مقاله به خوبی به تصویر کشیده شده است.

یادداشت‌های یک معلم دبستانی

با هم می‌رویم نمایشگاه کتاب

این مقاله را همایون‌خانم سمیعی زنور یک معلم دبستانی نوشته‌اند. زیبایی کتاب در این مقاله به خوبی به تصویر کشیده شده است.


29 سال است که با دانش‌آموزان دبستانی ارتباط نزدیکی دارم و هر بار که از مدرسه به خانه می‌آیم هم‌چون ماجراجویی که از یک سرزمین کشف‌نشده برمی‌گردد، سرشار از سؤال و حیرت می‌شوم. هر دانش‌آموزی یک معما و شگفتی است و هر بار کلاس درس را با این خواهش شروع می‌کنم: یک کف مرتب برای خودتان بزنید.

من معلم 38 دانش‌آموز پنجم دبستان هستم و بدیهی است که هر چه تعداد دانش‌آموز کلاس بیش‌تر باشد مشارکت فردی و امکان گفت‌وگو با تک تک آن‌ها کم‌تر می‌شود؛ بنابراین نیاز داریم که از تورهای آموزشی در فضاهای خارج از مدرسه و کلاس درس استفاده‌ی بیش‌تری ببریم. نمایشگاه کتاب یکی از این فضاهاست؛ فضای گشت‌وگذار در غرفه‌های کتاب و کتاب‌هایی که با هم ورق می‌زنیم، تجربه می‌کنیم و از سفر گروهی خود نهایت بهره و لذت را می‌بریم؛ بنابراین با دانش‌آموزان کلاس قرار گذاشته‌ام امسال هم با هم به نمایشگاه برویم.

اگر می‌خواهید فرزندتان سالم و سرحال باشد با کتاب خواندن تغذیه‌اش کنید. با او بازی کنید و بدانید که بازی کتاب خواندن برای فرزند شما بهترین تغذیه است. بازی کتاب‌خوانی توانمندی‌های واژگانی و بیانی او را تقویت می‌کند و مهارت‌های ارتباطی‌اش را افزایش می‌دهد. با کتاب خواندن به او کمک می‌کنید که جهان را کشف کند. کودکان شاد و سالم پر از جست‌وجو، جوش و خروش و اندیشیدن هستند. بازی کتاب‌خوانی در فضای باز نمایشگاه بین‌المللی کتاب به‌مراتب شوق‌انگیزتر و تأثیرگذارتر عمل می‌کند. کودک از هوای تازه لذت می‌برد و برایش نوعی تفریح و سرگرمی است. وقتی او را به نمایشگاه می‌برید و بازی در فضای باز آن‌جا را تجربه می‌کند می‌توانید آرام آرام چیزهایی را که ارزش آموزشی دارند به وجود او هدیه دهید و او را با این ارزش‌ها تغذیه کنید. به قول ریچارد فاینمن، فیزیک‌دان نامی معاصر و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل: «علم چیزی یاد نمی‌دهد؛ تجربه است که به ما یاد می‌دهد.» مثلاً وقتی به سفر شمال می‌روید، برای دیدن و صحبت کردن در محیط جنگل که به مِه، نم‌نم باران و رنگ‌های زنده‌ی طبیعت آمیخته شده، وقت بگذارید. برای دیدن مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های فرهنگی مکانی که به آن سفر می‌کنید وقت بگذارید. آری! زندگی سراسر کلاس درس است. باید در همه حال و همه جا در حال تغییر و بهتر شدن باشیم و گفت‌وگو کنیم و به گفت‌وگو به عنوان یک منبع تمرکز، آرامش، اخلاق، نزاکت، دانش و خلاقیت نگاه کنیم. باید در همه جا دیدن و آزمایش کردن را یاد بگیریم. تمامی قشنگی‌ها و شگفتی‌های این دنیا با تجربه‌های جدید کشف می‌شوند.

Menu