اهمیت فراشناخت در یادگیری کودکان

چگونگی تفکر درست درباره‌ی فکرکردن، مفهوم اصلی فراشناخت است.

اهمیت فراشناخت در یادگیری کودکان

چگونگی تفکر درست درباره‌ی فکرکردن، مفهوم اصلی فراشناخت است. فراشناخت، شناخت و یادگیری را سرعت می‌بخشد و مسیر یادگیری را هموارتر می‌کند. هرچه مفهوم فراشناخت در سنین کمتر آموزش داده شود، مقدمات تفکر اصولی را فراهم می‌کند و کودک از ابتدا با چگونگی درست‌فکرکردن و شناخت موضوعات آشنا می‌شود.

بدون شک تقویت این مهارت در کودکان نیاز دارد که بزرگ‌سالان بیشتر به آن‌ها توجه کرده و زمان بیشتری را برای آن‌ها صرف کنند. آموزش مهارت‌های فراشناختی مانند هر آموزش دیگری در جمع هم‌سالان بهتر اتفاق می‌افتد و تشکیل گروه‌های آموزشی زیرنظر مربی بهترین اثر ممکن را بر افزایش مهارت‌های فراشناختی کودکان می‌گذارد.

در اوضاع کنونی آموزش که در تمام دنیا سهم آموزش مجازی در مقابل حضوری بیشتر شده است، مهارت‌های فراشناختی هم باید در بستر آموزش آنلاین و در قالب گروه‌های مجازی به کودکان آموخته شود. اکنون نقش مربی و معلم بسیار حساس‌تر و حیاتی‌‌تر است؛ اما این نقش حساس را چگونه باید ایفا کرد؟

به‌زبان ساده، هدف از آموزش، ترویج یادگیری است. یادگیری به عوامل متعددی وابسته است و پژوهش‌ها و تحلیل‌ها نشان می‌دهند کمک‌کردن به کودکان در بیان صریح آنچه یاد گرفته‌اند و آنچه در یادگیری برایشان مشکل‌ساز شده، قدرت یادگیری‌شان را افزایش می‌دهد. آموزش این مهارت که کودک بتواند درباره‌ی آموخته‌هایش فکر کند و مطالب را بر اساس میزان یادگیری‌اش دسته‌بندی کند، چیزی نیست جز مهارتی فراشناختی. وجود مربی و معلم که کودک را به‌درستی در این راه هدایت کند، بسیار ضروری است. در فضای مجازی و آموزش آنلاین، مربی وظیفه‌ی دریافت بازخوردهای کودکان و به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها با یکدیگر را دارد. همچنین باید به‌درستی موضوع طرح کند تا کودکان با چالش‌های استانداردی در مسیر فراشناخت مواجه شوند. طرح موضوع برای افزایش مهارت‌های فراشناختی برای کودکان اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا هر موضوعی را نمی‌توان در سنین کم، بحث و بررسی کرد.

در ادامه هم موضوعات انتخابی با بازی و سرگرمی و مقایسه با تجربیات دنیای بیرونی آموزش داده می‌شوند.

منبع: impact.chartered.college

Menu