در آزمون قبل در قسمت سؤالات تیزهوشان سؤالی به طور غیر مستقیم، قرن زندگی چند شاعر را پرسیده بود. بعد از پایان آزمون یکی از دانشآموزان برایم روش حفظ کردن قرن زندگی شاعران و نویسندگان را توضیح داد.
او برایم گفت که چهطور حفظ کرده که فردوسی در قرن 4 و 5 میزیسته است. روش او خیلی ساده بود و حتی به ذهن من هم نرسیده بود. او اسم این شاعر را به صورت فور (four) دوسی در ذهن خود ثبت کرده بود تا قرن زندگی این شاعر را بهراحتی به خاطر بسپارد؛ البته مثالهای زیادی هم از موارد دیگر برایم توضیح داد. این نمونهی بسیار سادهای از روشهای متفاوت حفظ کردن مطالب است.
نیازی نیست که از روی یک مطلب بارها و بارها بخوانید تا آن را یاد بگیرید. تنها کافی است با روشهای بسیار سادهای که امتحان شده یا حاصل خلاقیت ذهن شماست، مطلبی را بخوانید تا بهراحتی برای همیشه آن را به خاطر بسپارید.