روش‌های مطالعه‌ی درس فیزیک

مباحث اصلی فصل و یادداشت‌هایی را که در مرحله‌ی پیش‌خوانی تهیه کرده‌اید، مرور کنید.

روش‌های مطالعه‌ی درس فیزیک

1. مباحث اصلی فصل و یادداشت‌هایی را که در مرحله‌‌ی پیش‌خوانی تهیه کرده‌اید، مرور کنید. به نکاتی که در کلاس بر آن‌ها تأکید شده بود فکر کنید و سؤال‌هایی را که یادداشت کرده بودید، به‌ یاد بیاورید.

۲. اول تکالیفتان را حل کنید. اگر تکالیفتان هنوز مشخص نشده‌ است، خودتان مسئله‌های مهم‌تر را انتخاب و بررسی کنید. با توجه به مطالبی که در کلاس آموخته‌اید و مسائلی که حل می‌کنید، سعی کنید سؤالاتی درباره‌ی آن فصل از فیزیک در ذهنتان ایجاد کنید.

۳. به‌طور فعال مطالعه کنید و سعی کنید مدام در ذهنتان سؤال داشته باشید. اگر بخواهید فیزیک را منفعلانه بخوانید، فقط وقتتان را تلف می‌کنید. وقتی فیزیک می‌خوانید، حتما یک مداد و کاغذ کنار دستتان داشته باشید تا نکات و سؤالاتی را که به ذهنتان می‌رسد، یادداشت کنید. اگر احساس کردید مطالعه‌ی شما فعال نیست، برگردید و دوباره نگاهی به مسائل و یادداشت‌هایتان بیندازید. بخوانید که یاد بگیرید، نه اینکه فقط مطالب را تمام کنید.

۴. به‌صورت دوره‌ای مطالعه را متوقف کنید و چیزهایی را که خوانده‌اید، به‌یاد بیاورید. برای اینکه مطالعه‌ی مفیدتری داشته باشید، می‌توانید مطالب را با صدای بلند بخوانید، نکات مهم را تکرار کنید و آن‌ها را در حاشیه‌ی جزوه‌تان بنویسید.

۵. هنگام مطالعه، به فرمول‌ها، معادلات و ایده‌هایی برمی‌خورید که در حل مسائل به شما کمک می‌کنند. بعد از مطالعه‌ی این بخش‌ها، به قسمت مسائل بروید و روی یکی از سؤالاتی که با استفاده از آن فرمول‌ها حل می‌شوند، فکر کنید. این همبستگیِ مطالعه و حل مسئله، بخشی از چرخه‌ی «سؤال/جواب/سؤال» است. این کار دیدگاهی به‌دست می‌دهد که با مطالعه (حتی مطالعه‌ی دقیق) به‌تنهایی به‌دست نمی‌آید. مطالعه‌ی منفعلانه یعنی فقط مفاهیم متن را دنبال کنید و مطالعه‌ی فعال یعنی کاربردهای هر مبحث را بررسی کنید و سؤالات مربوط به آن را هم حل کنید. اگر سؤالات را به‌طور فعالانه با راه‌حل مسئله و متن کتاب ارتباط بدهید، می‌توانید در هنگام مطالعه تمرکز کنید و تواناییتان را در یاد‌آوری و به‌کار بستن مطالب، بالا ببرید.

Menu