شناسایی 12 میلیون ماده شیمیایی در جهان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۲ میلیون ماده شیمیایی از بین میلیارد‌ها ماده شیمیایی که وجود دارند در سطح دنیا شناسایی شده‌اند.

شناسایی 12 میلیون ماده شیمیایی در جهان

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه لرستان، بهرامی در کارگاه روش‌های اندازه‎گیری و نمونه‎برداری مواد شیمیایی در محیط کار که با حضور کار‌شناسان بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی لرستان و بازرسان بهداشت حرفه‌ای صنایع در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: ۱۲میلیون ماده شیمیایی از بین میلیارد‌ها ماده شیمیایی که وجود دارند در سطح دنیا شناسایی شده‌اند و با این حال از این تعداد ماده شیمیایی ۹۰ هزار ماده در صنعت استفاده می‌شوند.

وی اظهار کرد: بسیاری از اثرات مواد شیمیایی ناشناخته هستند و از این رو بیماری‌هایی که در آینده به واسطه این خلأ ممکن است بروز کنند به مراتب بیشتر از بیماری‌هایی است که تاکنون شناسایی شده‌اند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: مواد شیمیایی به جز آلودگی‌ها از نظر پدافند غیرعامل نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ضرورت دارد از حیث تجهیزات و نیروی انسانی آموزش دیده برای مقابله با بروز حوادث شیمیایی احتمالی به سطحی از توانمندی دست پیدا کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یادآور شد: در حال حاضر روش‌های اندازه‎گیری 3 هزار ماده شیمیایی و متابولیسم آن‌ها را در بدن انسان شناسایی کرده‌ایم.

وی بیان کرد: امیدواریم که روزی فرا رسد که در راستای نمونه‎گیری و انجام آزمایشات لازم بر روی مواد شیمیایی و سموم، آزمایشگاه‎های بهداشت حرفه‌ای با تجهیزات لازم در سطح کشور داشته باشیم.

منبع :

Menu