بسیار مهم است که برنامهریزی از همان دوران کودکی به ویژه در مقاطع تحصیلی ابتدایی ترویج شود. رفتارهای درسی و غیر درسی کودک در خانه و مدرسه حتماً نیاز به برنامهریزی دارد. زندگی هرروزهی کودک ما آنگاه کارایی مطلوب مییابد که همراه با برنامهریزی باشد. رفتارهای پراکنده با موضوعات گوناگون و متناقض فقط موجب اتلاف وقت و انرژی کودک میشود.مثلاً دادن پاداش به کودک از سوی مادر، پدر یا بزرگتر خانواده وقتی با برنامهریزی قبلی باشد، اثر مثبت و تشویقی آن به مراتب بیشتر میشود. مثلاً در نظر گرفتن یک پاداش خاص برای خواندن و تمام کردن یک کتاب، به هیجان و لذت کتابخوانی فرزند ما میافزاید و نوعی اثر تشویقی بر او میگذارد. این پاداش میتواند دیدن یک تئاتر یا فیلم سینمایی، رفتن به یک مکان دیدنی، انجام یک فعالیت مورد علاقه یا حتی سفارش یک خوراکی مورد علاقهی او باشد.همهی اینها آنگاه ارزشمند میشود که همراه با برنامهریزی قبلی باشد.