انتخاب رشته از نگاه رتبه‌های برتر (2)

من ابتدا هدفم رفتن به رشته‌ی هنرستان و انتخاب حسابداری بود ولی با تحقیق‌هایی که انجام دادم وارد رشته‌ی انسانی شدم.

انتخاب رشته از نگاه رتبه‌های برتر (2)

علیرضا رضایی، رتبه‌ی 9 تجربی کشور

من در دوران دبیرستان رشته‌ی ریاضی می‌خواندم و در سال چهارم به رشته‌ی تجربی تغییر رشته دادم. من طی این مسیر را به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنم. من برای شرکت در المپیاد ریاضی و کامپیوتر وارد این رشته شدم ولی در سال چهارم به دلیل برخی مسائل در زندگی شخصی‌ام علاقه‌ی من به تجربی تغییر یافت.

مطالعه‌ در رشته‌ی تجربی سختی‌های خودش را داشت و اگر به سال‌های قبل بازگردم هیچ وقت مسیر طی‌شده را انتخاب نمی‌کنم و از همان ابتدا رشته‌ی مناسب را انتخاب می‌کنم. به نظرم برای انتخاب رشته‌ی مناسب باید به اندازه‌ی کافی تحقیق کرد و با افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشورت کرد و با آگاهی کافی در این مسیر گام برداشت؛ زیرا در سال اول دبیرستان ممکن است دانش‌آموز احساسی تصمیم بگیرد. توصیه‌ی من به دانش‌آموزان این است که از کارهای عجیب و غریب مانند تغییر رشته‌ی ریاضی به تجربی به دلیل قوی شدن پایه‌ی ریاضی و از این جمله کارها دوری کنند و به آن رشته‌ای که در دانشگاه مد نظرشان هست توجه کنند و از همان ابتدا رشته‌ای را انتخاب کنند که با مشکلات کم‌تری مواجه شوند. توجه کردن به رشته‌ی دانشگاهی و آینده‌ی شغلی می‌تواند به دانش‌آموز در انتخاب رشته بسیار کمک کند.


مهسا خوش‌نما، رتبه‌ی 7 ریاضی کشور

انتخاب رشته‌ام بر اساس علاقه‌ای بود که به درس ریاضی و فیزیک داشتم و در زمان انتخاب رشته بسیاری از اطرافیانم به من توصیه می‌کردند که وارد رشته‌ی تجربی بشوم و می‌گفتند که آینده‌ی شغلی تجربی بسیار بهتر است اما من معتقد بودم که مهندسان نیز می‌توانند آینده‌ی خوبی داشته باشند؛ به‌خصوص اگر استعداد آن را نیز داشته باشند. به نظرم در انتخاب رشته باید بسیار تحقیق کرد. دانش‌آموز ابتدا باید علاقه‌ی خود را مشخص کند و اگر در این مورد به نتیجه نرسید می‌تواند آینده‌ی شغلی را ملاک قرار داد.


فائزه نیاکمال، رتبه‌ی 9 سهمیه رشته‌ی انسانی

من ابتدا هدفم رفتن به رشته‌ی هنرستان و انتخاب حسابداری بود ولی با تحقیق‌هایی که انجام دادم وارد رشته‌ی انسانی شدم. از طرفی انسانی جزء اولویت‌های اولم در مدرسه هم بود و به نظرم باید علاوه بر علاقه‌ی شخصی اولویت‌های پیشنهادی مدرسه را نیز در نظر گرفت؛ چون اگر به طور مثال دانش‌آموز به ریاضی علاقه داشته باشد ولی نمرات خوب و استعداد کافی در این رشته نداشته باشد نمی‌تواند در این رشته موفق شود.


فاطمه صداقت‌کردار، رتبه‌ی 10 منطقه‌ی 2 رشته‌ی هنر

به نظرم برای انتخاب رشته، علاقه بسیار مهم است. من از کودکی به رشته‌ی گرافیک علاقه داشتم و خانواده‌ام مشکلی با این انتخابم نداشتند؛ چون در خانواده‌ی ما هنر به نوعی موروثی بود و هر کس به نوعی با آن سروکار داشت. البته در رشته‌ی هنرستان، وجود پیش‌زمینه‌ی مهارت و استعداد بسیار مهم است و علاقه به‌تنهایی کافی نیست. برای این‌که هنرمند خوبی باشید باید مهارت آن را نیز داشته باشید؛ چون در آینده اگر مهارت نداشته باشید مدارک بالا کمکی به شما نمی‌کند.

Menu