دوست کانونی من سلام (2)

ندا شرق و زهرا شقاقی دانش‌آموز سال هفتم کانون هستند. بعد از آزمون سمیناری در رابطه با الفبای مواد درس علوم دادند که خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات سمینار آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

دوست کانونی من سلام (2)

ندا شرق و زهرا شقاقی دانش‌آموز سال هفتم کانون هستند. بعد از آزمون سمیناری در رابطه با الفبای مواد درس علوم دادند که خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات سمینار آن‌ها را در ادامه می‌خوانید:

مواد از ذرات ریزی ساخته می‌شوند که اتم نام دارند که این ذرات با میکروسکوپ‌های قوی هم دیده نمی‌شوند. موادی که از یک نوع اتم ساخته می‌شوند عنصر نامیده می‌شوند. مواد موجود در جهان از 90 نوع اتم یعنی 90 عنصر ساخته شده‌اند.

بسیاری از مواد اطراف ما یک نوع اتم ندارند؛ مثل نمک که دو نوع اتم دارد به نام کلر و سدیم یا موادی که در ساخت موادی مثل خوراک، پوشاک و داروها استفاده می‌شوند یک نوع اتم ندارند. در این مواد واحد سازنده‌، مولکول نامیده می‌شود. تعداد اندکی از عنصرها مانند طلا، اکسیژن و کربن در طبیعت به صورت آزاد یافت می‌شود. اتم‌ها آن‌قدر کوچک هستند که در طبیعت به صورت آزاد یافت نمی‌شوند. اتم‌ها آن‌قدر کوچک هستند که در یک برش ورقه‌ی آلومینیوم که به قطر یک تار مو است تقریباً 200 هزار اتم جای دارد. اتم‌ها خود نیز از ذره‌های متفاوت و کوچک‌تری به نام الکترون، پروتون و نوترون ساخته شده‌اند. تعداد الکترون‌ها و پروتون‌ها و نوترون‌ها در اتم‌های مختلف یکسان نیست.

مواد به سه حالت جامد، مایع و گاز در طبیعت دیده می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد: جامد شکل مشخص و حجم معین دارد. مایع شکل ظرف را می‌گیرد و حجم معین دارد. گازها به شکل ظرف درمی‌آید و حجم معینی ندارند. فاصله‌ی ذره‌ها در مواد گازی‌شکل بیش‌تر از جامد و مایع است. بعضی از مواد در طبیعت به هر سه حالت دیده می‌شوند؛ مثل آب که به حالت جامد (یخ)، مایع (آب) و گاز (بخار آب) یافت می‌شود که برای تغییر حالت در آب از حرارت استفاده می‌کنیم.

کانون فرهنگی آموزش قلم چی

کانون فرهنگی آموزش قلم چی


Menu