فاطمه منفردپویا، روانشناس گفت:
اوج یادگیری زبان دوم از 4 ساله دوم سن کودک است. زمانی که زبان اول برای
کودک جاافتاده و تثبیت شده است.همچنین لازمهی یادگیری لهجه قرارگیری کودک
در محیط آن لهجه است.
وی ادامه داد: تمام
یادگیریها تقریباً از دورهی 5 ماهگی بارداری مادر آغاز میگردد. جنین
تمام اصوات و صحبتهایی را که والدین با او دارند را متوجه میشود و بعد از
تولد با صدای افرادی که در اطراف مادر بودند، آشنا بوده و عکسالعمل نشان
میدهد.
دکتر منفردپویا با اشاره به این که کودک
از سن 5 تا 7 سالگی باید و نباید را یاد میگیرد، افزود: گاهی اوقات
مهدکودکهای دو زبانه به دلیل سختگیریها و به جا نبودن زمان یادگیری
میتوانند به شدت آسیبرسان باشند. از جمله آسیبها مسائلی است که افراد در
سن بلوغ و نوجوانی با آن مواجه میشوند.
وی در
پایان خاطرنشان کرد: یادگیری زبان دوم با توجه به تفاوتهای فردی در تمام
افراد یکسان نیست. ژنتیک و محیط پرورش هر دو نقش بسزایی در این یادگیری
دارند.