رضا پشنگ پور : رفع نقاط ضعف درسی

صحبت های رضا پشنگ پور در ادامه مطلب

رضا پشنگ پور : رفع نقاط ضعف درسی

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

کارشناس برنامه: رضا پشنگ‌پور

9 آذر 93

برای رفع نقاط ضعفمان باید چه کار کنیم؟

افزایش اعتماد به نفس را تشبیه کردیم به سوختی که برای حرکت یک اتومبیل نیاز است. دانش‌آموزان نیز برای حرکت به امید نیاز دارند. در ارزیابی ها تاکید به آغاز از نقاط مثبت کردیم و گفتیم کشف علت‌های موفقیت به دانش‌آموزان کمک می‌کند با شناخت بیشتر روش‌های موفق خودشان را ادامه دهند و این روش‌های موفق را به سایر دروس تعمیم دهند.

اما دانش‌آموزان در درس‌هایی که نقاط ضعف آن‌ها محسوب می‌شود ابتدا باید ببینند که آیا واقعا نقطه ضعف است یا بدبینانه ارزیابی می‌کنند. هم‌چنین احساس شکست یا ضعیف بودن در یک درس ممکن است ناشی از انتظارات بلندپروازانه ما باشد. دانش‌آموزان باید با نگاهی واقع‌گرایانانه خودشان را ارزیابی کنند و اگر با نگاه درست باز به این نتیجه رسیدند که ضعف دارند می توانند به نکات زیر توجه کنند:

·         اولین توصیه این است که تلاش و ساعت مطالعه خودشان را افزایش دهند.

تمرین بیش‌تر و صرف زمان بیش‌تر سبب موفقیت است و باید تناسب بین ساعت مطالعه و نتیجه وجود داشته باشد. در نظر گرفتن تمرین‌های ویژه نیز بسیار کارگشاست.

. دفتر برنامه‌ریزی در این زمینه به دانش‌آموزان کمک شایانی می‌کند و دانش‌آموزان با مقایسه ساعات ثبت شده متوجه تفاوت‌های معنی‌دار می‌شوند، مثلا متوجه می‌شوند که در یک درس زمان کمی گذاشته‌اند و می‌توانند آن را جبران کنند.

·         توصیه دیگر تصحیح و تغییر روش مطالعه است.

برخی می‌گویند من در این درس زمان بیش از دروس دیگر صرف می‌کنم اما به نتیجه مطلوبی نمی‌رسم این موضوع غالبا به این دلیل است که استراتژی‌های آن‌ها متناسب با هدف آن‌ها نیست.

روش‌های موفق خودتان را به دروس مشابه دیگر تعمیم بدهید.

هم‌چنین دانش‌آموزان می‌توانند در گفتگو با دوستان مشاورین و پشتیبان‌های کانون نه تنها روش مناسب خودشان را بشناسند بلکه با روش‌های موفق دیگران هم آشنا شوند. خوب است که ما را روش‌های موفق دیگران را بشنویم اما باید روش‌های موفق خودمان را پیدا کنیم و بشناسیم و عادت به تفکر.

 با عادت به فکر کردن ما به راحتی می‌توانیم مشکلات خودمان را حل کنیم.

معرفی کتاب‌های کانون از زبان رتبه‌های برتر

حسین سنجری مقدم رتبه 2 منطقه 3 و رتبه 30 کشوری رشته تجربی: از موثرترین کتاب‌های کانون به دفتر برنامه‌ریزی و کتاب خودآموزی اشاره می‌کنم. دفتر برنامه‌ریزی دو فایده خیلی مهم دارد. این فواید عبارتند از:

استفاده از دفتر برنامه‌ریزی، باعث افزایش ساعت مطالعه می‌شود. وقتی شما ساعت مطالعه خودتان را در این دفتر می‌نویسید می‌فهمید چقدر درس خوانده‌اید و هفته بعد سعی می‌کنید که ساعت مطالعه‌تان را افزایش دهید.

حسن دیگر استفاده از این دفتر ایجاد تعادل است به این صورت که شما متوجه می‌شوید که کدام درس را زیاد خوانده‌اید و کدام درس را کم و این کار سبب می‌شود که نه افراط کنید و نه تفریط.

در کتاب خودآموز، دانش‌آموزان سوال‌های نکته‌دار را از آزمون‌های کانون می‌نویسند من در هر آزمون تعدادی سوال را در این کتاب می نوشتم و فرض کنید شخصی 20 آزمون بدهد خودش 300 یا 400 تست نکته‌دار خیلی مهم می‌شود که می‌توانند در دوران جمع‌بندی از آن استفاده  کنند.

توصیه می‌کنم دانش‌‌آموزان در انتخاب آزمون‌های آزمایشی دقت کنند و از رتبه‌های برتر سال‌های گذشته راهنمایی بگیرند و می‌بینند که آن‌ها کانون می‌آمدند چون موسسات دیگر زیاد تبلیغات می‌کنند. من توصیه می‌کنم آزمون‌های کانون را شرکت کنند چون سوال‌های آن‌ استاندارد  است و جامعه آماری آن هم بسیار بالاست و بعد از شرکت در آزمون‌ها هم برنامه را به طور کامل و دقیق اجرا کنند.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

رضا پشنگ پور در زنگ برنامه ریزی 9 آذر 93
Menu