برنامه رادیویی زنگ برنامهریزی
کارشناس برنامه: بابک ندرخانی
8 آذر 93
گزارشی که از آزمون 7 آذر تهیه شده است را در زیر بخوانید:
مریم سادات فاطمی با میانگین تراز 6200 ریاضی
تراز شما چه روندی دارد؟
پیشرفت دارم.
با چه راهکارهایی به پیشرفت رسیدهاید؟
طبق برنامه راهبردی پیش آمدم و میدانستم که نباید عقب بیافتم سعی میکردم غلطهایم را چک و آنها را رفع کنم.
آیا از مجله آزمون استفاده میکردید؟ بیشتر کدام قسمتها را مطالعه میکردید؟
بله دیگه باید از آنها استفاده کنیم. مطالبی را که خانم مریم شمیرانی درباره ادبیات مینویسند و تحلیل کنکور سراسری را مطالعه میکنم.
از چه ابزارهایی برای جمعبندی نیمسال اول استفاده خواهید کرد؟
از کتابهای جمعبندی (پیش، پایه و عمومی) و برخی از سوالات کتاب آبی.
یکی دیگر از دانشآموزان با میانگین تراز 6800
تراز شما چه روندی دارد؟
من ترازم را ثابت نگه داشتهام.
با چه راهکارهایی توانستهاید تراز خودتان را ثابت نگه دارید؟
برنامه ریزی داشتم
آیا از سایت کانون هم استفاده میکردید؟
بله خصوصا از آزمونکهای آنلاین سایت استفاده می کنم.
آیا از مجله آزمون استفاده میکردید؟ بیشتر کدام قسمتها را مطالعه میکردید؟
بله قسمتی را که مربوط به تجربیات رتبههای برتر و مصاحبههای آنهاست را میخوانم.
برای جمعبندی نیمسال اول چه برنامهای دارید؟
از منابع کنکوری برای این دوران استفاده خواهم کرد.
..........................................
یکی از سوالهایی که از دانشآموزان در این گفتگوها پرسیده شده بود در مورد این بود که این دانشآموزان چه طور توانستهاند رشد تراز یا حفظ تراز داشته باشند؟ دقت کنید که در این راستا، کارنامه آزمون هم میتواند ابزاری باشد برای پیشرفت.
چون ذهنیت ما این است که نگاه افراد به کارنامه قطبی (دارای دو قطب مثبت و منفی) است و دانشآموزان فکر میکنند که کارنامه میخواهد آنها را بسنجد و ایرادهای آنها را با ارزیابی نشان میدهد و یا اینکه وسیلهای است برای اثبات خوب بودن آنها (مثلا من همه نمرههایم را بیست شدهام). تعداد قابل ملاحظهای از افراد خصوصا والدین در ارزیابی کارنامه ابتدا نقاط ضعف را میبینند و ابتدا نمرات کم فرزندانشان را میبینند. جامعه ما نخبهگرا است بیشتر به نکات منفی توجه میکنند اما آغاز ارزیابی کارنامه از نقاط مثبت نتایج بیشتری دارد.
کارنامه میتواند حداقل در سه زمینه به دانشآموزان کمک کند. از جمله موارد زیر:
· هدفگذاری
· نقاط مثبت خودتان را کشف کنید
· روشهای خودتان را در این نقاط مثبت پایدار به دروس دیگر تعمیم دهید.
هدفگذاری: برای اینکار ابتدا درصد را به عدد چند تا از ده تا تبدیل کنید مثلا اگر در درسی 27 درصد را کسب کردهاید ابتدا این عدد را گرد کنید میشود 30 بعد صفر آن را بردارید میشود3 از ده و برای هدفگذاری برای آزمون بعدی بهتر است که آن را 4 تا از ده تا هدفگذاری کنید. این کار این اعتقاد دانشآموز را میشکند که باید همه سوالها را جواب دهد در آزمونها این امکان نیست که در همه درسها همه سوالها را جواب دهید و باید طبق هدفگذاری پاسخ دهید.
حتما یک سری کارها را شما انجام داده اید که سبب موفقیت شما شده است. اگر من آنها را کشف کنم می توانم آن را به دروس دیگر هم تعمیم دهم.
سوال: من دوم تجربی هستم. رتبههای کشوری من بین 50 تا 200 متغیر است؟ برای تعادل در رتبههایم چه کار کنم؟
داشتن رتبههای زیر 100 خودش تعادل است اما چه کنید که جز این افراد پیشرفت کنید. مطالب جلسه امروز هم در این باره بود این دانشآموز باید از روی کارنامه اش بگردد و کشف کند که نقاط پایدار و نقاط قوت ایشان کدام درسو هستند و از خودش بپرسد که در این دروس من چه کار کردهام که موفق شدهام و روشهای موفق خودش را در این دروس به دروس مشابه تعمیم دهد.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی