زلیخا تفرشی : آمادگی برای امتحانات نیم سال اول

صحبت های زلیخا تفرشی در زنگ برنامه ریزی 4 آذر 93

زلیخا تفرشی : آمادگی برای امتحانات نیم سال اول

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

کارشناس برنامه: زلیخا تفرشی

روش‌های آمادگی برای امتحانات مدرسه

4 آذر 93

از الان یک ماه دانش‌آموزان فرصت دارند تا برای امتحانات ترم اول آماده شوند. در این بازه زمانی مدارس شروع می کنند برای آمادگی دانش‌آموزان امتحان‌های میان‌ترم را می‌گیرند. هدف امتحانات میان‌ترم این است که در آن دانش‌آموزان با نقاط قوت و ضعف خودشان آشنا شوند و درباره این صحبت می‌کنم که چه کنند تا در آزمون‌ها موفق باشند:

دانش‌آموزان می‌دانند که در امتحانات میان‌ترم دو سوم مطالب را امتحان می‌دهند.

ما در 7 و 21 آذر دو آزمون مهم را داریم و آزمون 21 آذر همان آزمونی است که دو سوم مطالب در آن مرور و دوره می‌شوند.

اینجا می‌توانیم با یک تیر دو نشان بزنیم. دانش‌آموزان ابتدا تشریحی کار کنند و بعد تست بزنند و برای آزمون 21 آذر هم خودشان را آماده کنند.

نکته مهم دیگر این‌که در امتحانات میان‌ترم دانش‌آموزان اول باید ادراک و تثبیت را داشته باشند بیشتر به این فکر کنند که مفاهیم کتاب درسی را خوب یاد بگرید و مثال‌های کتاب درسی را کار کنند و بعد از میان‌ترم‌ها مهم است که تا پایان ترم چه کار می‌کنند و در آن 10 روز چقدر می‌توانند خودمان را برای ترم اول آماده کنند.

توصیه می‌کنم دوستان در بازه 10 روزه به دو موضوع زیر توجه کنند:

شما باید ابزار داشته باشید و بدانید چگونه با آن ابزار و روش‌ها خودتان را برای امتحان‌ها آماده کنید و چطور می‌توانید خودتان را ارزیابی کنید. این ابزار هم نمرات میان‌ترم است. ابزار دیگر آزمون‌های کانون است. در این بازه زمانی، کانون کارنامه مبحثی را هم می‌دهد و دانش‌آموزان می‌توانند از کارنامه مبحثی، دروس یا مباحث را به 5 دسته رنگی آبی سبز زرد و قرمز و خاموش طبقه‌بندی کنند:

آبی درس‌هایی هستند که در امتحان میان‌ترم یا نیم‌سال اول نمره کامل گرفته‌اند یا در کارنامه آزمون بیش از بازه خودشان نمره به دست آورده‌اند.

سبز درس‌هایی هستند که توانسته‌اند آن‌ها را مانند هم‌ترازهای خودشان جواب دهند و توانسته‌اند در طول نیم‌سال اول قوی کنند و این دروس منطبق با بازه ترازی آن‌هاست.

زرد درس‌هایی هستند که در آن‌ها گاهی گاهی قوی هستند و گه‌گاهی ضعیف.

قرمز درس‌هایی هستند که در آن‌ها دانش‌آموزان معمولا با چالش روبرو هستند و از لحاظ مفاهیم با آن مشکل دارند.

خاموش هم درس‌ها یا مباحثی هستند که اصلا جواب نداده‌اند.

خوب است دانش‌آموزان استنباط‌ها را هم با واقعیت مقایسه کنند و بعد از امتحانات میان ترم که نتیجه آن و کارنامه آزمون را هم داشتند دروس را بنویسند و در هر مبحث بگویند اوضاع آن ها چگونه است. در قدم بعدی با طبقه‌بندی درست، سعی می‌کنند درس‌ها و مباحث ضعیف را به قوی تبدیل کنند که در جلسات بعد بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

فایل های ضمیمه

زلیخا تفرشی در زنگ برنامه ریزی 4 آذر 93
Menu