رضا پشنگ پور : چرا از نقاط قوت خود شروع کنیم؟

آن‌چه من از دانش‌آموزان می‌خواهم روی آن تفکر کنند این است که از خودشان بپرسند که همیشه در ابتدای ارزیابی کارنامه، به چه توجه کرده‌اند؟ غالبا می‌بینیم که ما ابتدا سراغ نقاط ضعف یا نمراتی که در آن...

رضا پشنگ پور : چرا از نقاط قوت خود شروع کنیم؟

برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ریزی

کارشناس برنامه: رضا پشنگ‌پور

تحلیل کارنامه (چرا از نقاط قوت خود شروع کنیم؟)

2 آذر 93

آن‌چه من از دانش‌آموزان می‌خواهم روی آن تفکر کنند این است که از خودشان بپرسند که همیشه در ابتدای ارزیابی کارنامه، به چه توجه کرده‌اند؟ غالبا می‌بینیم که ما ابتدا سراغ نقاط ضعف یا نمراتی که در آن‌ها خوب نبوده‌ایم می‌رویم. از آن‌جائی که ما همواره از نقاط ضعف شروع به بررسی می‌کردیم برای تغییر نگرش نیاز به تلاش داریم.

کسانی که از نقاط ضعف ارزیابی را آغاز می‌کنند معتقد هستند که در درس‌هایی که خوب هستیم که هستیم باید مشکلات نقاط ضعف را برطرف کنیم.

آن‌چه ما به عنوان روش صحیح ارزیابی کارنامه توصیه می‌کنیم این تغییر نگاه است که از نقاط مثبت شروع کنید. این کار دو فایده دارد.

همه با تامل به اولین فایده آن می‌رسند و آن‌ هم این است که اعتماد به نفس و خودباوری ما افزایش می‌یابد در مواردی که عملکرد ما را ارزیابی می‌کنند اگر فقط به بررسی و بیان نقاط ضعف ما بپردازند همه ما امید خودمان را از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم ادامه دهیم. گرفتن امید از دانش‌آموز، گرفتن اکسیژن از موجود زنده است و نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

معرفی کتاب‌های کانون از زبان رتبه‌های برتر

بهنام مرادی رتبه 10 رشته ریاضی از شهربابک کرمان: از کتاب‌های کانون، کتاب‌های آبی را داشتم و زرد اختصاصی و عمومی را که در دوران جمع‌بندی به روش 3 روز یکبار یا 2 روز یکبار استفاده می‌کردم. با توجه به نزدیک بودن فصل امتحانات نیم‌سال اول، دانش‌آموزان می‌توانند از کتا‌ب‌های جمع‌بندی استفاده کنند. من هم‌چنین از کتاب‌های فیزیک و ریاضی 30 سال کنکور هم استفاده کردم و چون این کتاب‌ها حاوی سوال‌های کنکور بود منبع مناسبی برای تمرین کردن بود و کمک می کند دانش‌آموزان با سوال‌های کنکور آَشنا شوند. من کتاب‌های هندسه و حسابان را هم داشتم چون تمرین کردن در دروس ریاضی و آشنا شدن با ایده طراحان خیلی مهم است.

یکی دیگر از حسن‌های کتاب‌های آبی داشتن درس‌نامه‌ها بود. در این درس‌نامه ها نکاتی که طراحان از آن‌ها استفاده می‌کنند آورده‌ شده بود که هم در تست‌زنی و هم در دوران جمع‌بندی کمک می‌کرد.

برای شرکت در جلسات 5 نفره کانون به کجا مراجعه کنیم؟

دانش‌آموز به نمایندگی کانون در شهر خودشان و جائی که در آن‌جا ثبت‌نام کرده‌اند مراجعه کنند و با مدیر پایه خودشان صحبت کنند، این عزیزان در روزهای آینده به این جلسات دعوت خواهند شد و در آن شرکت می کنند.

چه نکاتی برای تبدیل یاگیری ناقص به کامل لازم است؟

دانش‌آموزان هنگام ارزیابی می‌فهمند تمرین و تست کافی حل نکرده‌اند یا زمان کافی صرف یک مبحث یا حل تست یا تمرین نکرده‌اند و نتوانسته‌اند مطالب را به اندازه کافی بازیابی یا مرور کنند. دانش‌آموزان باید نکاتی از جمله مجموعه این‌ موارد را در نظر بگیرند.

چگونه ارزیابی کارنامه را انجام دهیم؟

توصیه ما این است که در بررسی کارنامه از نقاط مثبت شروع کنید به دو دلیل اول این‌که اعتماد به نفس و عزت نفس شما افزایش می‌یابد و دلیل دوم این که هیچ موفقیتی تصادفی نیست و عواملی زمینه‌ساز آن بوده است و سعی کنید دلیل موفقیت خودتان را کشف کنید و آن روش‌ها را به دروس مشابه که در آن‌ها کمی مشکل دارید تعمیم دهید. این می‌تواند موثر باشد تا آن نقاط ضعف هم جبران شود. پس یا از روش‌های خودتان تعمیم دهید یا از روش‌های موفق دیگران استفاده کنید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

Menu