کشف چند شغله بودن نورون‌ها

محققان دانشگاه میشیگان نشان داده‌اند چگونه نورونی منفرد می‌تواند چندین وظیفه را در یک موجود زنده مدل انجام دهد.

کشف چند شغله بودن نورون‌ها

محققان دانشگاه میشیگان نشان داده‌اند چگونه نورونی منفرد می‌تواند چندین وظیفه را در یک موجود زنده مدل انجام دهد.

این نخستین باری است که چنین سازوکار زیستی بنیادی آشکارسازی می‌شود و این موضوع دیدگاه‌ جدیدی درباره مغز انسان ارائه می‌دهد.

دانشمندان دریافتند یک نورون منفرد در نوعی کرم به نام C. elegans سرعت و جهت حرکت آن را کنترل می‌کند. این کرم ریز، دارای سیستم عصبی ساده‌ای است و به عنوان مدلی برای بررسی حس، حرکت و عملکردهای عصبی دیگر به کار می‌رود.

نورون‌های منفرد می‌توانند اطلاعات را از طریق مدارهای عصبی چندگانه مسیردهی کنند و هر مدار خروجی رفتاری خاصی را کنترل می‌کند.

درک این موضوع که چگونه سیستم عصبی و ژن‌ها موجب بروز رفتاری خاص می‌شوند، سوالی بنیادی در علوم اعصاب است و محققان حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که چگونه

C. elegans قادر به اجرای طیف وسیعی از رفتارهای پیچیده با استفاده از سیستم‌ عصبی کوچکش است.

سیستم عصبی C. elegans حاوی 302 نورون است و دانشمندان معقتدند گرچه بدن انسان میلیاردها نورون دارد، تعدادی از آن‌ها چندین مسئولیت را انجام می‌دهند و بررسی سازوکار کرم‌ها به درک مغز انسان کمک خواهد کرد.

نورونی که در این تحقیق بررسی شد، AIY نام داشت و دست کم دو خروجی حرکتی مجزا را کنترل می‌کند که عبارت‌اند از تغییر سرعت و جهت.

این نورون با دو مدار تعامل برقرار می‌کند که یکی از آن‌ها مداری است که تغییرات جهت حرکت کرم را کنترل می‌کند و مدار دوم تحریکی بوده و سرعت این موجود را کنترل می‌کند.

جزئیات این دستاورد علمی در نشریه Cell قابل‌مشاهده است.

منبع :

Menu