گفتگو با مجتبی جعفری مسلم رتبه 6 منطقه 3 کنکور 93

گفتگو با مجتبی جعفری مسلم رتبه 6 منطقه 3 رشته انسانی را در زیر بخوانید...

گفتگو با مجتبی جعفری مسلم رتبه 6 منطقه 3 کنکور  93
برنامه تلویزیونی فرصت برابر

گفتگو با مجتبی جعفری مسلم رتبه 6 منطقه 3 رشته انسانی از بهار همدان

30 مهر 93

از خودتان بگویید که چگونه درس خواندید؟

هر کسی با یک هدفی درس می‌خواند؛ من هم در ابتدای مسیر درس خواندن یک هدف را برای خودم ترسیم کردم و یگ برنامه را انتخاب کردم و متناسب با آن تلاش کردم چون تلاش باید متناسب با هدف باشد.

الان در چه رشته‌ای در دانشگاه مشغول به تحصیل هستید؟

کارشناسی ارشد پیوسته رشته حقوق دانشگاه علوم قضایی

شما چه برنامه‌ای را دنبال کردید؟

از طرف دوستان و معلمانم برنامه‌ای (برنامه کانون) به من پیشنهاد شد من هم مسیر کانون تحقیق کردم و دیدم این برنامه می‌تواند خیلی برای من مفید باشد. برنامه باید منسجم باشد و اصولا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های یک کنکوری این است که برنامه داشته باشد. برخی از دوستان متاسفانه هیچ برنامه‌ای را قبول ندارند و فقط خودشان را قبول دارند و طی برنامه خودشان پیش می‌روند و در نیمه راه متوجه می‌شوند که مسیر را اشتباه آمده‌اند و باید برگردند. برنامه راهبردی کانون برای من مانند یک دانش‌آموزی بود که 20 سال کنکور داده بود شما اگر از رتبه‌های برتر سال‌ قبل از خودتان مشاوره بگیرید تجربیات زیادی را در اختیار شما می‌گذارند حال وقتی با برنامه کانون که 20 سال در این زمینه تجربه دارد همراه می‌شوید خیلی قابل اعتماد و راه‌گشاست و خیال ما را از هر نوع برنامه‌ریزی راحت می‌کند.

رشته شما پرکتاب‌ترین رشته محسوب می‌شود. برنامه‌ریزی شما در این مورد چگونه بود؟

من در فاصله دو هفته‌ای آزمون‌ها به این صورت عمل می‌کردم که در هفته اول تشریحی کار می‌کردم و سعی می‌کردم مطالب را در ذهنم تثبیت کنم و به تسلط برسم و در هفته دوم از کتاب‌های آبی تست کار می‌کردم و در دو روز آخر نزدیک به آزمون هم به جمع‌بندی مطالب برای آزمون می‌پرداختم.

مطالب مثل پازل می‌مانند و جمع‌بندی باعث می‌شود که تکه‌های این پازل در جای صحیح خودشان قرار بگیرند و به همین دلیل من جمع‌بندی را طبق صحبت‌های پژمان عبدالهیان توصیه می‌کنم.

شما از چه مقطعی به کانون آمدید؟

سوم دبیرستان و به توصیه دوستان و معلم‌هایم

من به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم که نسبت به برنامه کانون تردید نداشته باشند و الان هم دیر نیست هر چه زودتر به برنامه‌های کانون ملحق شوند. اما پایه‌ها خصوصا از سال اول دبیرستان حتما به آزمون‌ها و برنامه‌های کانون ملحق شوند و مزیت‌های برنامه راهبردی و آزمون‌های برنامه‌ای را ببینند.

لطفا درصدهایتان را بیان کنید:

ادبیات 70 %

عربی 84 %

معارف 74%

زبان 72 %

ریاضی 53 %

اقتصاد 77 %

ادبیات اختصاصی 87 %

عربی اختصاصی 82 %

تاریخ و جغرافیا 68 %

فلسفه و منطق که خیلی سخت بود 34 %

و روانشناسی 87 %

ما این تعادل را در درصدهای شما هم می‌بینیم. آیا شما دفتر برنامه‌ریزی داشتید؟ چقدر در تعادل مطالعاتی شما موثر بود؟

بله دفتر برنامه‌ریزی داشتم و خیلی به من خصوصا از لحاظ تعادل کمک کرد.

با دفتر برنامه‌ریزی عملکرد خودمان را ثبت می‌کردیم و از بالا به عملکرد خودمان نگاه می‌کردیم و می‌دانستیم باید چه کار کنیم.

 مثلا متوجه می‌شدم برای یک درس زمان کمی اختصاص داده‌ام و نتیجه کمی هم گرفته‌ام یا مثلا به درسی زیاد وقت گذاشته‌ام ولی کم نتیجه گرفته‌ام. حسن دیگر دفتر برنامه‌ریزی این بود که با خودم رقابت می‌کردم و سبب افزایش ساعت مطالعه می‌شد.

آیا شما برنامه فرصت برابر را نگاه می‌کردید؟

بله من هر روز این برنامه را دنبال می‌کردم و تلاش می‌کردم هیچ برنامه‌ای را از دست ندهم. من زمان استراحتم را چنان تنظیم کرده بودم که بتوانم این برنامه را تماشا کنم. سال گذشته هم شما (پژمان عبدالهیان) و مشاوران دیگر به شهر ما تشریف آوردید خیلی استفاده کردیم.

در این برنامه، مصاحبه رتبه‌های برتر خیلی عالی بود از طرفی روزهای یکشنبه که خانم نعمتی مشاور انسانی‌ها بودند از حضورشان استفاده می‌کردیم.

شما گویا کامنت‌های زیادی در سایت کانون می‌گذاشتید؟

بله من حدود 802 کامنت بر اساس گزارش سایت کانون داشتم. وقتی دانش‌آموزی درس می‌خواند باید اوقات فراغتی هم داشته باشد و چه بهتر بود که این اوقات فراغت هم آموزشی باشد من هم تصمیم گرفته بودم اوقات فراغت خودم را در سایت کانون سپری کنم. از مطالب مشاوره‌ای استفاده می‌کردم و ما حتی با دیگر دانش‌آموزان خیلی در سایت صحبت می‌کردیم و سوال می‌پرسیدیم و پاسخ می‌دادیم، من از تجربیات دیگران و دیگران از تجربیات من استفاده می‌کردند.

والدین شما چه نقشی در موفقیت شما داشتند؟

والدین یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت هستند، درست است که والدین من خیلی تحصیلات دانشگاهی ندارند ولی از لحاظ انگیزشی و روحیه دادن کمک خیلی زیادی به من کردند و سهم بسزایی در موفقیت من داشتند و اگر آن‌ها نبودند من نمی‌توانستم به این‌جا برسم.

اگر بخواهید از کسی تشکر کنید از چه کسی است و بفرمایید؟

لطف خدا شامل حال من شد و تشکر می‌کنم از والدینم و از آقای ساغرچی و دکتر طبی‌ممتاز که من را به کانون آوردند و باعث شدند بتوانم از خدمات کانون استفاده کنم.

توصیه‌ای اگر دارید بفرمایید:

توصیه من به دانش‌آموزان رشته انسانی این است که من هم سال گذشته این زمان، مانند شما دانش‌آموز کنکوری بودم و برنامه فرصت برابر را دنبال می‌کردم و با خودم می‌گفتم آیا می‌شود من هم روزی به عنوان رتبه برتر کنکور در این برنامه حاضر شوم و موفق شدم پس می‌شود، خودتان را باور داشته باشید و با امید به خدا پیش بروید.

کاروانی که بود بدرقه‌اش حفظ خدا                            به تجمل بنشیند به جلالت برود

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه

مجتبی جعفری مسلم رتبه 6 منطقه 3 رشته انسانی
فایل صوتی مجتبی جعفری مسلم رتبه 6 منطقه 3 رشته انسانی
Menu