مریم شمیرانی:تحلیل درس ادبیات کنکور تجربی 93

تحلیل درس ادبیات کنکور تجربی 93 را اینجا ببینید...

مریم شمیرانی:تحلیل درس ادبیات کنکور تجربی 93

تحلیل کنکور تجربی 93

لغت

چینش سؤالات لغت و تعداد آن­ها همانند سال گذشته است. سه سؤال لغت به ترتیب از پایه­های دوم و سوم و پیش انتخاب شده است. از بین سه تیپ سؤال، شکل سؤال 1 قابل توجه است.

انتخاب واژه از متن کتاب که در واژه­نامه معنی نشده است، مورد توجه طراح محترم بوده است.

املا

همچون سال گذشته دو سؤال املا در این مجموعه آمده است یکی لغت در متن که تیپ آسانی انتخاب شده است و سؤال بعدی نیز فقط کلماتی است که اهمیت املایی دارند.

در مجموع سؤالات املا نسبت به املای سال­های اخیر آسان است.

تاریخ ادبیات

مانند سنوات گذشته سه سؤال از این مبحث آمده است که تیپ این سؤالات نیز در کنکورهای گذشته سابقه دارد. از بین این سه سؤال، سؤال 7 کمی پیچیده است و به دقت نظر بیشری نیاز دارد.

آرایه­های ادبی

تعداد سؤالات آرایه در کنکور سال­های اخیر نیز همانند امسال سه سؤال بوده است. شکل سؤال 9 نسبت به تیپ سؤالات آرایه که معمولاً رایج است، جزیی­تر و دقیق­تر آمده است. سؤال 10 و 11 هرچند که تیپ تازه­ای ندارند، اما خالی از دشواری هم نیستند.

در سؤال 11، نکته­ی مورد توجه آرایه­ی تضمین است که در صورت سؤال خواسته شده است.

زبان فارسی

تعداد سؤالات زبان فارسی، 5 عدد و به تعداد سؤالات سال قبل است، اما شکل سؤالات رنگ و بوی تازگی دارد و می­توان گفت نسبتاً دشوار و  وقت­گیر هستند. سؤال 16 نسبت به دیگر سؤالات دارای سابقه­ی بیشتری است و برای داوطلبان آشناتر است.

درک مطلب

بخش آخر سؤالات که معمولاً با عنوان قرابت معنایی شناخته می­شود، به تعداد سال قبل سؤال در خود گنجانده است.

معمولاً به دلیل این که ابیات این بخش خارج از کتاب انتخاب می­شوند،داشتن شم ادبی قوی در پاسخ گویی به آن­ها لازم است.

در مجموع می­توان گفت سطح دشواری سؤالات 93 با 92 تقریباً همانند است و توجه به آوردن سؤالات جدید در بخش زبان فارسی از نکات شایان دقت در این آزمون است.

Menu