بهرام طالبی: تحلیل درس ریاضی کنکور تجربی 93

سوالات امسال کنکور بسیار سخت­تر از سوالات پارسال بودند .

بهرام طالبی: تحلیل درس ریاضی کنکور تجربی 93

1)     سوالات امسال کنکور بسیار سخت­تر از سوالات پارسال بودند و همانطور که شاید به زعم بنده کنکور پارسال در 5 سال اخیر آسان­ترین سوالات ریاضی بودند سوالات ریاضی امسال نیز در 5 سال گذشته سخت­ترین سوالات بودند .

2)     3 سوال اول دفترچه (c)یعنی سوالات 126 و 127 و 128 به نوعی از سخت­ترین سوالات آزمون بودند و شروع با این سوالات کافی بود تا دانش آموزان را نا امید کند .

3)      سوال 128 از سوالات خلاقانه و نویی بود که برای حل آن نیاز به خلاقیت و تسلط کامل برمثلثات بود .

4)     مانند سنوات گذشته 2 سوال از آمار طرح شده بود که یکی ساده (130) و دیگری بسیار دشوار و وقت گیر (131) .

5)     دو سوال احتمال سوالات ساده و روتینی بودند و عمدتاً تکراری .

6)     طراحان امسال به مبحث مثلثات بسیار علاقه نشان داده­اند به نحوی که برای حل 6 سوال به صورت مستقیم و غیر مستقیم نیاز به دانش مثلثات است .

7)     سوال معادله ی مثلثاتی (142 ) شاید بتوان سخت­ترین سوال آزمون نام نهاد که حتی برای دانش آموزان رشته ریاضی نیز به آسانی قابل حل نیست و بهترین شیوه برای مواجهه با آن گذر ازکنار این سوال است .

8)     از مبحث حدو پیوستگی 2 سوال مطرح شده که سوال 134 به نسبت دشوار و وقت­گیر و سوال پیوستگی نیز چندان ساده به نظر نمی رسد بر عکس سوال پارسال از این مبحث.

9)     6 سوال از مبحث مشتق و کاربرد مشتق طرح شده که در نگاه اول تقریباً مشابه آنها در سالیان گذشته موجود است و شاید به نظر دشوار نرسد اما سوالات 136 و 144 بسیار وقت­گیر بوده و امکان اشتباه محاسباتی در آنها بالاست . البته سوال 146 نیز تقریباً مشابه سوالی از همین مبحث در کنکور خارج از کشور سال 88 می­باشد .

10)سوالات ماتریس، لگاریتم و معادله درجه دوم و نمودار تابع نمائی تقریباً مشابه آنها در سنوات گذشته موجود بود و چندان دشوا رن­باشند. هرچند در این زمینه نیز سوالات معادله درجه دوم و تابع­نمائی سوالات وقت­گیر با محاسبات زیاد هستند .

11)سوالات مقاطع مخروطی تقریباً تکراری بوده و بارها در سنوات گدشته تکرار شده­اند .

12)دو سوال انتگرال نیز از لحاظ تیپ تقریباً مشابه سوالات سالهای قبل بوده لکن برای حل آنها نیز می­بایستی زمان زیادی صرف کرد علی­الخصوص سوال انتگرال نامعین ( سوال 151)

13)سوالات هندسه مانند چندسال اخیر سوالات چندان دشواری نبوده و متوسط ارزیابی می­گردند .

14)در مجموع و با در نظر گرفتن جمیع جهات ، سوالات امسال هم از لحاظ دشواری و هم از لحاظ وقت­گیری نسبت به چندسال گذشته نمونه­ای منحصر به فرد بوده و علاوه بر دانش وتسلط علمی نیاز به حوصله و دقت زیاد توسط دانش آموزان احساس می شود .

 

 

Menu