گفتگو با قبولی نمونه دولتی دهم فاطمه فدائی مزین از نظراباد

گفتگو با قبولی نمونه دولتی دهم فاطمه فدائی مزین از شهر نظراباد

گفتگو با قبولی نمونه دولتی دهم فاطمه فدائی مزین از نظراباد

نام و نام خانوادگی : فاطمه فدائی مزین 

پایه : نهم 

نام شهر و استان : نظرآباد ، البرز

سال‌های حضور در کانون : ۱سال

شغل و تحصیلات مادر :خانه دار 

شغل و تحصیلات پدر:آزاد

مصاحبه‌گر: محبوبه مولوی

 

لطفا خودتان را معرفی نمایید و بگویید کجا قبول شده اید؟

من فاطمه فدائی هستم و مدرسه ی نمونه دولتی شهید آوینی و در رشته ی ریاضی فیزیک قبول شدم.

 

با توجه به قبولی آزمون نمونه دولتی چه تصمیم‌های جدیدی برای ادامه راه خود گرفته‌اید؟

با توجه به اینکه توانایی های خودم رو سنجیدم و قبول شدم، تصمیم گرفتم نسبت به چالش هایی که در ادامه راه وجود دارند، نترسم و نهایت تلاشم رو برای هر کدام داشته باشم.

 

آیا توانستید در جلسه آزمون نمونه دولتی سوالات ساده را تشخیص داده و به آنها پاسخ دهید؟

با توجه به آزمون های قبلی که داده بودم و با سوال های ساده تقریبا آشنایی داشتم، سعی کردم که بیشتر آنها را تشخیص بدم و پاسخ بدهم.

 

آیا در جلسه آزمون از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ آیا وقت کم آوردید؟ 

راستش چون سر جلسه ساعت نبود، کار من کمی سخت تر از حالت عادی بود. ولی تمرین هایی که از قبل داشتم و تقریب زدن زمان به من کمک خیلی بزرگی کرد که تقریبا وقت برای همه ی سوال ها داشتم و این رو مدیون تمرین های سر آزمون ها می دانم.

 

آیا سوالات آزمون های کانون را تحلیل می کردید؟ چگونه توضیح دهید.

معمولا این کار را نمی کردم چون فکر می کردم کار بیهوده و بی فایده بود، ولی بعد از این که یک بار این کار را امتحان کردم، فهمیدم چقدر وقت را هدر دادم! درسته کمی دیر شروع کردم ولی باعث شد به اشتباهاتم پی ببرم و سعی کنم آنها را اصلاح کنم.

بعد از آزمون شروع می کردم همه ی سوال ها را دوباره حل می کردم (با همان زمان مشخص شده) و اگر دوباره درست حل کردم از آن مطمئن می شدم، ولی اگر درست نبود سعی می‌کردم دنبال روش درست برای حل آن بودم.

 

اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟

اولین تراز من ۴۹۷۸ بود که از نظر خودم شروع بدی نبود و در طی این آزمون ها پیشرفت های زیادی داشتم که بیشترین آنها ۵۵۹۲ بود، ولی آخرین آزمونم که آزمون تیزهوشان کانون بود قسمت نمونه دولتی ۵۰۰۷ و تیزهوشان ۵۰۵۵ بود.

 

مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟ 

قطعا مهم ترین آنها درست درس خواندن بود. من همیشه عادت دارم هر قسمتی از هر درسی رو که می خوانم تو ذهنم انواع سوال هایی که ممکن بود از این قسمت طرح بشود را بررسی می کردم و تا قبل از آزمون های کانون فکر می کردم این نوع درس خواندن بی فایده است، ولی وقتی متوجه شدم ممکن است که حتی برخی از سوال ها فراتر از نوع درس خواندن من است، تصمیم گرفتم خیلی جدی تر این روش را دنبال کنم که در آزمون های خرداد و نمونه دولتی نتیجه ی این روش را دیدم.

 

آیا در آزمون ها غیبت می کردید؟ اگر بله چند تا ؟ 

من هیچ غیبتی در آزمون ها نداشتم، چون به نظر خودم با غیبت کردن تنها کسی که ضرر این رو می بیند خودم هستم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوستگی باعث شد که به نوعی مسئولیت پذیرتر شوم و با دیدن انواع سوال ها در هر آزمون از مباحث کتاب باعث کاملتر شدن اطلاعات من از هر درس بشود.

 

آیا در آزمون‌ها هدف گذاری می کردید چگونه توضیح دهید.

گاهی اوقات که از خودم مطمئن بودم این کار را می کردم و معمولا سعی می‌کردم که روی تراز آزمون قبل بایستم یا بالاتر بروم و حداکثر تلاش رو برای کمتر نکردن ترازم می کردم که گاهی اوقات جواب می داد و گاهی اوقات هم نه.

 

فایده شرکت کردن در آزمون های کانون برای شما چه بود؟

آشنا شدن با انواع سوال هایی که ممکن بود برای آزمون ها طرح شود خیلی به من کمک می‌کرد. حتی اگر جواب های سوال ها را نمی‌دانستم، سعی می‌کردم حداقل یکبار سوال را بخوانم و تشخیص بدهم این سوال از کدام مبحث است و من در کدام مبحث ضعف بیشتری دارم که آنها را برطرف کنم.

 

آیا مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید.

بله، قطعا. این کار به من کمک می کرد تا با تقسیم بندی دروس کم کم روی آنها تا حدی تسلط پیدا کنم و در نهایت با حجم زیادی از دروس مواجه نشوم. این تقسیم بندی معمولا باتوجه به شناختی که از هر مبحث داشتم صورت می‌گرفت و برای درس هایی که کمی ضعف داشتم بیشتر وقت می‌گذاشتم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟

از نظر من تحلیل کردن فقط برخی از سوالات بی‌فایده است و تحلیل کل آزمون کمک بیشتری می‌کند. اول طبق زمان بندی که سر آزمون بود، دوباره هر سوال را حل می کردم و سوال هایی که نمی‌توانستم حل کنم را بیخیال می شدم. درنهایت دوباره بررسی می کردم و همان سوال هایی که نتوانسته بودم حل کنم را حل می کردم و زمان می گرفتم تا ببینم هر سوال چقدر زمان می‌برد و میزان ضعف من تا چه حد است تا روی آن مبحث، تمرکز بیشتری کنم.

 

به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کنید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دادید؟

معمولا چهار یا پنج ساعت، ولی گاها متغیر است. زمان زیادی را صرف تست زدن نمی کردم چون ترجیح می دادم تا کامل روی هر مبحث تسلط کامل را تا جایی که می‌توانم داشته باشم و در نهایت یک یا دو ساعت را صرف تست زدن می کنم که متوجه ضعف ها و نقاط قوت‌م بشوم که این زمان هم باز متغییر است.

 

آیا دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ 

بله داشتم، ولی خیلی طبق برنامه ی مشخصی کار نمی کردم، ولی سعی می‌کردم هر روز حتی اگر مدت خیلی کم هم شده، مطالعه داشته باشم. تکمیل این دفتر به من میزان تفاوت هر روز با روز قبل را نشان می‌داد و در نهایت متوجه دلیل عملکرد خوب یا بد در هر روز می شدم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ بهترین کتابی که به شما کمک کرد چه بود ویژگی آن را توضیح دهید.

من از کتاب های پرتکرار برای آزمون های نهایی و گاهی اوقات کتاب آبی برای تمرین استفاده می کردم که به نظر من کمک خیلی زیادی در ضمینه سنجش آموخته هایم بود. من از هر نوع کتابی برای تمرین استفاده می کردم و به نظرم وجود انواع مختلف آنها کمک بیشتری به من می کرد.

 

برنامه شما برای مطالعه آزمون نمونه دولتی چگونه بود؟ 

من از اول سال تصمیم به شرکت در این آزمون نداشتم و از ماه های آخر سال تحصیلی تصمیم جدی ام را گرفته بودم، پس زمان خیلی زیادی نداشتم، پس تصمیم گرفتم که هر سری که برای آزمون های مدرسه یا هر آزمونی مطالعه می کردم خوب با دقت تمام مطالعه کنم و در ذهنم انواع سوالاتی که ممکن بود طرح شود را بررسی می کردم که این نوع درس خواندن به من در امتحانات نهایی که نزدیک به آزمون اصلی بود، جدی تر شد.

 

بهترین درس شما در آزمون نمونه دولتی به نظرتان کدام درس بود؟ روش مطالعه این درس را توضیح دهید.

درس های ادبیات فارسی و علوم تجربی فکر می کنم خوب بودند، چون این دو درس را می‌توانستم به طور کامل از روشی که داشتم مطالعه کنم. هرچند چون دیر شروع کرده بودم تعداد پاسخ های غلطم هم کم نبود، ولی در نهایت حداکثر تلاشم را برای مطالعه کردم.

 

پیگیر آموزشی شما چه کسی (پدر ، مادر، خواهر برادر و ..) است؟ ایشان چگونه به شما کمک می کردند؟

تمام اعضای خانواده ام، یعنی پدر و مادرم و خواهر کوچکترم به من در این راه انگیزه می‌دادند و به هیچ وجه من را در این راه تنها نگذاشتند و به خاطر شروع دیرم من رو سرزنش نکردند. پس می تونم بگویم انگیزه و امیدی که نسبت به جواب این آزمون داشتم رو مدیون خانواده ام هستم.

Menu