گفت‌‌وگو سحر افشاری؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

از چه سالی کنکوری درس خواندن را آغاز کردید و برنامه شما از چه زمانی جدی شد؟ اواسط مهر‌ماه بعد مشخص شدن نتایج نهایی کنکور 1402 به طور جدی مطالعه را شروع کردم.

گفت‌‌وگو سحر افشاری؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

دفتر برنامه‌ریزی باعث می‌شد که من انگیزم از دست ندهم

نام و نام خانوادگی: سحر افشاری

پایه: فارغ التحصیل دوازدهم انسانی

نام شهر و استان: کاشان - اصفهان

 میانگین تراز:۷۱۹۸

سال‌های حضور در کانون: 3سال

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار - دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: آزاد - دیپلم

مصاحبه‌گر: الهام یافته

 

از چه سالی کنکوری درس خواندن را آغاز کردید و برنامه شما از چه زمانی جدی شد؟ 

اواسط مهر‌ماه بعد مشخص شدن نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ به طور جدی مطالعه را شروع کردم.

 

آیا سوالات کنکور اردی‌بهشت را تحلیل کردید؟ 

بله اما بعد از امتحانات و مشخص شدن درصد‌های کنکور تحلیل انجام دادم.

 

آیا زمان امتحانات، تست هم کار می‌کردید؟

خیر تا قبل از امتحانات به طور پیوسته تست کار کردم ولی در زمان امتحانات فقط تمرکز روی امتحانات داشتم فقط امتحاناتی که زمان زیادی داشتند تست‌های کنکور سال‌های گذشته را کار می‌کردم.

 

برنامه درسی شما از نوروز چه تغییری کرد؟

به طور کامل ۲ روز درس نخواندم و بعد به ساعات مطالعه اضافه کردم و برای کنکور اردیبهشت درحال مرور دروس بودم.


آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

بله ابتدا یک نگاه کلی به سوالات می‌کردم و بعد زمان می‌گرفتم و به سوالاتی که نمی‌توانستم جواب بدهم آن زمان را به سوالات دیگر اختصاص می‌دادم

 

درس شما در امتحانات نهایی کدام بود؟ روش مطالعه این درس چگونه بود؟

تاریخ با مطالعه جزء به جزء چون در زمان کنکور هم من خیلی تاریخ کار کرده بودم و نکات ریز به ریزی از تست‌ها به دست آورده بودم باعث شد که در امتحانات هم از آن استفاده کنم.

 

کدام روش مطالعاتی خود را برای امتحانات و آزمون‌ها چگونه بود؟

این دو باهم تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند شباهت‌ها اینکه در امتحانات باید کل آن کتاب خوانده شود و در آزمون‌ها باید آن مبحث مشخص شده خوانده شود و مرور کارآمد و کافی لازم است اما تفاوت آنها در مدت زمان است و چون مدت زمان امتحانات کم است بعضی درس‌ها تا نصف شب بیدار بودم و دوباره صبح زود بیدار شدم اما در آزمون‌ها خواب کافی داشتم.

 

اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

اولین تراز ۶۱۰۰ و آخرین تراز ۷۱۹۸ مهمترین دلیل آن مطالعه پیوسته است این‌گونه نبود که یک روز ۱۰ ساعت یک روز هیچی باشد بلکه من هر روز به صورت پیوسته درس خواندم البته یک روز در هفته مثلا جمعه کاملا استراحت می‌کردم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

اولا باعت می‌شد آشنایی بیشتری با کنکور داشته باشم دوما نکات مهم در زمان آزمون مثل مدیریت زمان و یاد بگیرم و سوما با شرکت در هر آزمون نکات درسی جدید‌تری یاد می‌گرفتم.

 

آیا در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ فایده این آزمون‌ها برای شما چه بود؟ 

بله شرکت در آزمون‌های هدیه باعث شد خودم و نسبت به تعداد شرکت کنندگان بسنجم چون تعداد شرکت کنندگان بیشتر می‌شد و اینکه نکات بیشتری هم درباره هر درس یاد می‌گرفتم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

مثلا برای تحلیل کنکور تیر از جواب‌های احتمالی کانون استفاده کردم مثلا بررسی سختی و آسانی سوالات کنکور و بررسی کردم نفرات برتر کانون و مشاهده کردم که باعث بیشتر شدن انگیزم شد.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی‌سازی می‌کنید، توضیح دهید.

بله مطابق برنامه‌راهبردی برنامه‌ریزی می‌کردم مثلا براساس آن روز اول دهم و روز دوم یازدهم و روز سوم دوازدهم و مطالعه می‌کردم و یک دفتر داشتم برنامه‌ها و مدت درس خواندن و تعداد تست‌هایم و ثبت می‌کردم  و بعد از اینکه آن مباحث را می‌بستم، مرور می‌کردم.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید؟ هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

در زمان آزمون من از اول آزمون شروع به تحلیل می‌کردم چه سوالاتی که درست جواب داده بودم چه سوالاتی که اصلا جواب نداده بودم و چه سوالاتی که اشتباه به دست آورده بودم، همه در اولویت من بودند اما به سوالاتی که اشتباه جواب داده بودم دقت بیشتری داشتم و یک دفتر جداگانه داشتم سوالات و نکاتی که در آزمون مهم بودند و در آن دفتر برای زمان مرور وارد می‌کردم.

 

به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کنید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دهید؟

۸ساعت هر روز درس می‌خواندم زمانی که صرف تست می‌کردم بستگی به آن درسی دارد که می‌خوانم مثلا اگر تاریخ باشد زمان بیشتری می‌خواهد برای خواندن و به طور میانگین در هر یک دقیقه ۲ الی ۳ تست می‌زدم اما این موضوع درباره ریاضی فرق می‌کرد شاید هر دو دقیقه ۱ سوال و حل می‌کردم.


دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل این دفترچه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله دفتر برنامه‌ریزی باعث می‌شد که من انگیزم از دست ندهم و بدانم که هدف خاصی دارم باعث ایجاد انگیزه می‌شد که من دیروز فلان ساعت درس خواندم و فلان عدد تست زدم این باعث می‌شد روز بعد بیشتر کنم و اینکه وقتی می‌نوشتم امروز این درس تا این صفحه می‌خوانم خود این باعث می‌شد به صورت منظم درس بخوانم اون مبحثی که خواندم و فراموش نکنم و بتوانم برنامه‌ای برای مرور آن داشته باشم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

کتاب آبی ریاضی و کتاب سه‌سطحی روان شناسی و کتاب جمع بندی و کتاب سوالات کنکور گذشته.

کتاب آبی:سوالات دشوارتری نسبت به دیگر کتاب تست‌ها داشت.

سه‌سطحی: در کنار آن تعداد متقاضی مشخص شده بود که چند نفر درست زدند و چند نفر اشتباه این باعث ترغیب شدن من نسبت به حل آن سوالات می‌شد.

 

برنامه شما در تابستان سال گذشته چه بود؟

من پشت کنکوری هستم و سال گذشته در تابستان برنامه ثابتی نداشتم یک روز ۶ ساعت یک روز ۳ ساعت و یک روز ۸ ساعت درس می‌خواندم برنامه جدی من از اسفند ماه شروع شد که در زمان کنکور امسال هم آن مطالبی که از اسفند خوانده بودم به من کمک زیادی کرد یعنی من کل برنامه‌های دهم و یازدهم از اسفند شروع شد.

 

بهترین درس شما در کنکور اردی‌بهشت کدام بود؟ روش مطالعه این درس را توضیح دهید.

جامعه شناسی از دلایل مهمی که داشت علاقه زیادی که به جامعه شناسی داشتم و روش مطالعه من مطالعه ریز به ریز همراه با تست بود و زمانی که اصلا حوصله درس خواندن نداشتم تست جامعه کار می‌کردم و در سال گذشته من بیشترین مطالعه‌ای که داشتم مربوط به این درس بود.

 

کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

بستگی داره الان کامنت‌های دانش آموزان درباره کنکور و درصد‌هایی که داشتند و می‌خوانم و دیدن فیلم‌های درسی و آزمون.

 

Menu