گفت‌وگو با نسرین نوروزی؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

در کنار برنامه کانون و آزمون‌ها و تلاش بی‌وقفه خودم توانستم تقریبا به آن چیزی که دوست دارم، برسم. واقعیتش من در منطقه 3درس خواندم و در یک خانواده شلوغ و شرایط رفت و آمد به مدرسه برای من سخت بود چون در

گفت‌وگو با نسرین نوروزی؛ دانش آموز برتر دوازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی : نسرین نوروزی

پایه : دوازدهم انسانی

نام شهر و استان : رازو جرگلان و خراسان شمالی

میانگین تراز :6500

معدل :19.95 

سال‌های حضور در کانون : 3سال

چند آزمون شرکت کرده است : 70آزمون

شغل مادر :خانه دار

شغل پدر: کشاورز 

مصاحبه‌گر : الهام یافته


شما برای موفقیت چه مسیری را طی کردید تا به آنچه آرزوی شما بود، برسید؟ 

به نظرم مسیری که هر شخص برای موفقیت طی می‌کند با یکدیگر متفاوت است، طبیعتا پستی و بلندی‌های فراوانی سرراه هر شخص وجود دارد، من نیز از این قاعده مستثنی نبودم ،رفت و آمد سخت که بدلیل نبود مدرسه در روستای خودمان در کنار فشار درس و کنکور از جمله سختی‌های این مسیر بود، یک دانش آموز، مخصوصا دانش آموز کنکوری دختر، نیازمند حمایت همه جانبه خانواده خود می‌باشد، هر چند ۹۹درصد مسئولیت به عهده خود وی است و تنها صبر و سخت کوشی و تلاش بی‌وقفه مستمر در این راه شکربخش خواهد بود، بنده برای طی این مسیر ،تلاش و توکل به خدا را سرلوحه خود قرار دادم.


از چه سالی کنکوری درس خواندن را آغاز کردید و برنامه شما از چه زمانی جدی شد؟ 

از همان سال دهم که وارد دبیرستان شدم عضو خانواده کانونی بودم و این برنامه منظم کانون بود که تاثیر مستقیم در موفقیت من داشته است به عبارتی من از سال دهم را شروع کردم سال دهم را تشریحی خواندم و از سال یازدهم تستی و جدی‌تر این قضیه را شروع کردم و سال 12 کاملا با برنامه ریزی کانون پیش رفتم.

 

 آیا سوالات کنکور اردی‌بهشت را تحلیل کردید؟ 

بله خودم یک دو دور خواندم و تقریبا تمام جوابهایش را تحلیل کردم.با اینکه هدفم فرهنگیان بود و قصدم شرکت در کنکور تیر نبود.

 

آیا زمان امتحانات، تست هم کار می‌کردید؟

چون قصدم شرکت در کنکور اردیبهشت بود در دوران امتحان نهایی فقط تشریحی کار کردم و تشریحی خواندم. چون اردیبهشت کنکور داده بودم حدود 10تا 20 روز استراحت کردم بعد یک جمع‌بندی کلی برای هر درس انجام دادم و در زمان امتحانات و زمان فرجه تمام وقتم را صرف آن درس می کردم.

 

برنامه درسی شما از نوروز چه تغییری کرد؟

سالی که قرار بود وارد دوازدهم شوم فقط با برنامه راهبردی پیش رفتم. کانون دو نوع برنامه داشت 1-برنامه فشرده که مختص دانش آموزانی بود که کنکور اردیبهشت را شرکت می‌کردند و 2-برنامه عادی که برای کنکور تیرماه بود. من با برنامه فشرده پیش رفتم و از اسفند ماه و دوران نوروز برنامه خیلی سنگینی داشتم که هر روز کنکور کار می‌کردم و تست می‌زدم و تحلیل می‌نمودم.

 

آیا در جلسه کنکور از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

مدیریت زمان را در آزمون‌ها یاد گرفته بودم. دو هفته قبل از کنکور هر رور یک کنکور  را می‌زدم قبل از آن لباس فرم می‌پوشیدم و مانند کنکور پشت میز می‌نشستم و آزمون می‌دادم. این شبیه‌سازی در روز کنکور، این فضا‌سازی کمک کرد تا استرس کمتری داشته باشم. در روز کنکور هم مدیریت زمان را در دفترچه‌ها رعایت کردم.

 

بهترین درس شما در امتحانات نهایی کدام بود؟ روش مطالعه این درس چگونه بود؟

در 7 درس نمره 20کسب کردم عربی، فنون، ریاضی، فلسفه، ادبیات فارسی، تاریخ و دینی. در درس عربی مطالعه درسنامه‌ها و حل تست فراوان بود که باعث شد 72 درصد بزنم و نمره 20 را در امتحات بگیرم. این تست زنی به مطالعه تشریحی هم کمک کرد. در کنار اینها یادگیری سر کلاس و حل نمونه سوال بسیار زیاد در موفقیتم نقش داشت به طوری که سرجلسه نهایی سوالات برایم آسان بود.

در مقوله مطالعه تستی و تشریحی به نظرم تفاوت حفظ کردن و یادگیری عمیق است. در امتحانات شما باید مطالب را عینا حفظ کنید و نیازی نیست خیلی یاد بگیرید باید بتوانید کلمات را حفظ کنید. اما در آزمون و تست شما نیاز نیست چیزی را عینا حفظ کنید بلکه باید به شالوده مطلب برسید و مطالب را در ذهن نگه دارید.

 

اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهم‌ترین دلیل این پیشرفت را چه می‌دانید؟

اولین ترازم5900 و آخرین 6700بود.در سال دهم خودم را برای مدرسه آماده می‌کردم و کمتر تست می‌زدم اما از سال یازدهم تست زنی را شروع کردم و سال دوازدهم بیشتر مطالعه مرا تست پر کرد و دلیل مهم و اصلی افزایش ترازم پیوستگی در آزمون بود.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

به نظرم اگر دانش آموزی بخواهد یک جلسه آزمون دهد و بار بعد غیبت کند یعنی نظم نداشته باشد شیرازه کار از دستش رها می شود و بعد از مدتی درس های هر آزمون در آزمون دیگر تلمبار می شود و باعث افت تراز و متعاقب آن بی‌انگیزه شدن می گردد.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ فایده این آزمون‌ها برای شما چه بود؟ 

بله و نتیجه‌اش افزایش تراز در همان هفته و در همان آزمون دیدم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

بله از کارنامه پروژه‌ایی و اشتباهات استفاده کردم. کارنامه اشتباهات را هر آزمون بررسی می‌کردم و پروژه‌ایی را ماهی یک بار. بررسی اشتباهات مانند این است که شما دوباره آزمون دهید و اشتباهی نداشته باشید.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی‌سازی می‌کردید، توضیح دهید.

شکل کلی برنامه‌ام ،برنامه راهبردی بود. من برنامه راهبردی را بدون هیچ تعییری اجرا می‌کردم برنامه هفته بعد را به دیوار اتاق نصب می‌کردم تا هر روز جلوی چشمم باشد. در هفته اول درس‌های مفهومی مانند ادبیات و عربی و منطق و ... را تمام می‌کردم و تست می‌زدم درسنامه می‌خواندم و تست می‌زدم. در اواخر هفته تخصصی‌ها و حفظیاتی را جمع می‌کردم. حتما در هفته دوم ضعف‌هایم را برطرف و درس‌ها را مرور می‌کردم.

  

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید؟

دروس عربی و فنون و ریاضی راهمیشه، یعنی سوالاتی که اشتباه زدم،نزده‌ها و درست‌ها را هر آزمون تحلیل می‌کردم،ولی بقیه دروس را فقط اشتباهات و نزده‌هایم را تحلیل می‌کردم، هر چندمشاوران بسیاری توصیه می‌کردند که همه سوالات تحلیل شود.

 

به طور میانگین در طول روز چند ساعت صرف مطالعه می‌کردید؟ چه میزان به تست اختصاص می‌دادید؟

بطور میانگین در روزهایی که مدرسه می‌رفتم ۳یا۴ساعت بیشتر نمی‌توانستم مطالعه داشته باشم و همیشه ۸۰درصد وقتم من صرف تست زدن می‌شد، اما روزهایی که مدرسه نمی‌رفتم میانگین ۷یا۸ساعت مطالعه داشتم که ۶ساعت بطور تقریبی صرف تست زدن می‌شد.

 

دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ 

بله در دفترم میزان مطالعه و ساعت آن را ثبت می‌کردم. ساعات مطالعاتی خود را به باکس‌های ۱ونیم ساعته تقسیم می‌کردم و یک درس دشوار و بعد آسان می‌چیدم، زمان صبح هم که بهترین زمان مطالعه‌ام بود، صرف مطالعه درسی که در آن مشکل داشتم، می‌کردم.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کردید؟ آیا از سایت کانون استفاده می‌کنید؟

کتاب آبی و زرد بهترین منابعم بودند. بله مصاحبه‌های برتر‌ها را می‌دیدم و پیگیری می‌کردم.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه است؟

در سال دهم تست کار نکردم اما از یازدهم تشریحی و تستی درس خواندم. از یازدهم در آخر هفته آزمون مشابه پارسال شرکت می‌کردم و مرور درسی داشتم.

 

بهترین درس شما در کنکور اردی‌بهشت کدام بود؟ روش مطالعه این درس را توضیح دهید.

بهترین درسم درس عربی۷۲درصد و روانشناسی ۸۶درصد بود،درس عربی تنها با پایه قوی و تست فراوان قابل جبران است و روانشناسی مرور فراوان. 


 

Menu