گفت وگو با شایان کشاورزیان قهرمان پیشرفت از ملایرپسر

استرس بیش از حد و داشتن برنامه پرفشار نتیجه بعضی آزمون‌ها و حتی کنکور سال قبلم را خراب کرد. اگر به گذشته برگردم این دو عامل را حذف می‌کنم.

گفت وگو با شایان کشاورزیان قهرمان پیشرفت از ملایرپسر

نام و نام خانوادگی  :  شایان کشاورزیان مقدم 

 مقطع و رشته:  دوازدهم تجربی 

  نام شهر و استان : ملایر پسر – استان  همدان  

میانگین تراز :    6492   

 از چه سالی عضو کانون بوده : سال 95

و چند آزمون شرکت کرده است: 7 سال عضو کانون

رتبه منطقه یا سهمیه: رتبه 3060  منطقه2

شغل و تحصیلات مادر:فرهنگی-لیسانس

 شغل و تحصیلات پدر : فرهنگی-لیسانس


مصاحبه گر : فاطمه یوسفی



شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟  برای قبولی در مدرسه تیزهوشان در دوره متوسطه اول از آزمون های کانون استفاده می کردم و بعد از قبولی در آزمون استعدادهای درخشان از پایه یازدهم تا کنکور آزمون ها را ادامه دادم. برادر کوچکترم در حال حاضر عضو کانون هستند.

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بودید؟ 7 سال، پایه های هفتم تا نهم و یازدهم و دوازدهم. همچنین دو سالی که پشت کنکور بودم، از آزمون های کانون استفاده می کردم.

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ نحوه مدیریت زمان ، کنترل استرس و چگونگی برخورد با تیپ های مختلف سوالات در جلسه آزمون در ابتدا از چالش هایی بودند که با شرکت مداوم در آزمون ها به مهارت هایم تبدیل شدند. همچنین برنامه راهبردی کانون برایم مثل یک برنامه خام و اولیه بود که با شخصی سازی کردن آن می توانستم درس ها را با نظمی مشخص در طول یک سال تحصیلی در بازه های دو هفته ای مطالعه و مرور کنم.  

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ پیوستگی در آزمون ها باعث می شد تا گزارش دقیقی از عملکرد خود در دو هفته ی گذشته داشته باشم و نقاط ضعف و قوت را در دروس پیدا کنم. برطرف کردن نقاط ضعف و تبدیل آن ها به نقاط قوت از جمله عواملی بود که کمک زیادی به پیشرفت من به ویژه در درس زیست کرد. 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ از کارنامه اصلی آزمونها برای مشاهده درصد کسب شده در دروس و مقایسه خود با هم تراز هایم استفاده می کردم. 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی سازی می‌کردید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟ بله ، برای آزمون های طول سال فواصل دو هفته ای آزمون ها را به هفته اول ، چهار روز اول هفته دوم و دو روز پایانی تقسیم می کردم. در هفته اول بیشتر تمرکزم روی مطالعه ی دروس و استفاده از تست های آموزشی و کم چالش برای فهم بیشتر و تثبیت مطالب بود. در روزهای شنبه تا سه شنبه هفته دوم تست های سنجشی و پرچالش مربوط به مباحث مطالعه شده در هفته قبل را کار می کردم و دو روز پایانی را به جمع بندی و مرور به کمک حل آزمون اختصاص می دادم. با نزدیک تر شدن به کنکور و رسیدن به دوران جمع بندی سعی کردم بیشتر وقتم را روی حل تست و آزمون و تحلیل آن ها بگذارم و مدت زمان کمتری را به مطالعه اختصاص دادم. 

روش مطالعه‌ی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خواندید یا دوباره‌خوانی می‌کردید؟ با روش بازیابی. استفاده از دوباره خوانی مثل طی کردن مسیری تکراری است که چندین بار آن را رفته ایم. بنابراین مغز به جزئیات مطالب توجه چندانی ندارد. اما در روش بازیابی مطالب را به شیوه ای فعال طبقه بندی و از حافظه کوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت می کنیم. 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟ در درس های ریاضی و فیزیک صرفاً سوالات غلط و نزده را بررسی می کردم ، به نظرم یادگیری چندین راه حل برای یک سوال باعث سردرگمی در جلسه آزمون می شود ، حتی اگر یک راه حل طولانی تر را بتوانیم سر جلسه بدون فکر کردن روی کاغذ بیاوریم نسبت به یادگیری چندین روش کوتاه و جدید موفق تریم. اما در دروس شیمی و زیست همه سوالات را بررسی می کردم.  

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟ دروس زیست و فیزیک نقطه قوت من بودند. در درس زیست با تکرار زیاد مطالب و توضیح دادن هر مبحث برای خودم به تسلط می رسیدم و سپس به سراغ حل تست ها می رفتم. در درس فیزیک همراه با کلاس آنلاین پیش می رفتم و پس از اتمام هر مبحث تعداد بسیار زیادی تست می زدم. با استفاده از کلاس آنلاین نحوه ی حل سوالات را یادگرفتم و با حل تست زیاد سرعت تست زنی ام را افزایش دادم. 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ بله درس زیست شناسی بود که در کنکور اولم آن را 14 درصد و در کنکور امسال 60 درصد زدم. به نظرم همان قدر که حل تست در دروس محاسباتی اهمیت دارد تکرار زیاد و تسلط کامل به جزئیات کتاب درسی در زیست مهم است. یکی از مشکلاتی که در زیست داشتم فراموشی مطالب خوانده شده بود که با مرور مداوم مطالب در بازه های مشخص اصلاح شد. 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمع‌بندی؟ دلیل این موضوع چیست؟ دوران جمع بندی. به نظرم مطالبی که در دوران جمع بندی کار می شوند ، به دلیل فاصله کم تا کنکور بیشتر در ذهن می مانند. به همین دلیل هر چقدر بتوانیم مطالب مهم و پرتکرار بیشتری را در این مدت در ذهنمان طبقه بندی کنیم ، در جلسه کنکور به مطالب بیشتری دسترسی داریم. همچنین با حل آزمون های جامع در این بازه می توانیم پلن و استراتژی مناسبی را برای جلسه کنکور مشخص کنیم. 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ بله ، باعث می شد با خودم رقابت کنم. 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ سه سطحی ، طبقه بندی مناسب تست ها و به چالش کشیدن دانش آموز از ویژگی های یک کتاب تست خوب است که کتاب های سه سطحی این ویژگی ها را داشتند.   

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید. زیست شناسی 

1.مطالعه دقیق کتاب درسی و حفظ کردن متن آن 2. استفاده از کلاس آنلاین و تسلط به جزوه دبیر 3. حل تست های آموزشی و یادداشت نکات مهم در حاشیه کتاب درسی 4. حل تست های سنجشی 5. مرور و جمع بندی مطالب و نکات 6 . حل آزمون و تحلیل آن 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ این روش‌ها در جلسه‌ی کنکور چه کمکی به شما کرد؟ از روش های ضربدر و منها و زمان های نقصانی در آزمون های مبحثی طول سال و جامع پایان سال استفاده می کردم که باعث مدیریت بهتر زمان شدند.

کدام درس در جلسه‌ی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟حقیقتا سر جلسه خیلی غافلگیر نشدم. با توجه به اینکه سوالات کنکور رشته ریاضی را روز قبل دیده بودم ، حدس میزدم میزان دشواری هر درس چگونه باشد. البته سوالات درس شیمی نسبت به رشته ریاضی وقت گیرتر بود و تصمیم گرفتم بیشتر روی سوالات فیزیک متمرکز شوم.

اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمی‌دهید؟ چرا؟ استرس بیش از حد و داشتن برنامه پرفشار نتیجه بعضی آزمون ها و حتی کنکور سال قبلم را خراب کرد. اگر به گذشته برگردم این دو عامل را حذف می کنم. 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ استفاده زیادی از فضای مجازی نداشتم و بیشتر استفاده ام از گوشی دیدن کلاس های آنلاین و حل تست و آزمون های مختلف بود. 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟ اراده و پشتکار زیاد و عمیق کار کردن. به نظرم اگر دانش آموزی هنگام درس خواندن صددرصد تمرکزش را روی درس خواندن بگذارد و درگیر حواشی نشود فاصله زیادی تا موفقیت در کنکور ندارد.

Menu