گفت و گو با زهرا محمدیان سقای؛رتبه 206 منطقه1 کنکور تجربی 1402

گفت و گو با زهرا محمدیان سقای؛رتبه 206 منطقه1 کنکور تجربی 1402===

گفت و گو با زهرا محمدیان سقای؛رتبه 206 منطقه1 کنکور تجربی 1402

نام و نام خانوادگی: زهرا محمدیان سقای

رتبه کنکور 1402:  ۲۰۶ منطقه ۱ و ۴۹۰ کشوری

رشته و دانشگاه قبولی: پزشکی دانشگاه تبریز

تراز کنکور: ۱۱۱۳۵

تراز سوابق تحصیلی: ۱۰۲۴۵

نام شهر و استان: تبریز-آذربایجان شرقی

میانگین تراز: 6024

سال های حضور در کانون: ۴ سال 

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار، ابتدایی

شغل و تحصیلات پدر: کارگر ، دیپلم

درصد دروس در کنکور 1402:  

زیست شناسی ۶۷/ فیزیک ۷۵/ شیمی ۵۲/ ریاضی ۳۴/ زمین ۳۷ 

مصاحبه گر: مریم بردبار


  1. اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟ مهم ترین دلیل این پیشرفت را چه می دانید؟ 
  2. ۶۱۰۰ و در آزمون های آخر ۷۱۰۰-پیوستگی در آزمون های کانون و عدم ناامیدی در مواقع افت را در پیش گرفتم و سعی می کردم از هر فرصتی برای پبشرفت خودم بدون فکر کردن به نتیجه استفاده کنم چون در این صورت کارم را با آرامش بیشتری پیش می بردم.

 

برنامه شما برای دوران طلایی نوروز چه بود؟ 

روز اول استراحت کردم و بعد از آن تا آخر تعطیلات برنامه مرور و رفع اشکال بر اساس تابلو نوروز و برنامه تکمیلی خودم را اجرا کردم و سعی کردم از تمام لحظات به خوبی استفاده کنم و سکوی پیشرفتی برای خود بسازم.

 

  1. منابع شما برای دوران نوروز چه بود؟
  2. از تابلوی نوروز و از کتاب نوروز برای دروس تخصصی استفاده کردم. همچنین مباحثی که مشکل داشتم را به خوبی کار کردم و بیشتر اوقاتم را به حل تست های زماندار از آزمون های سال های قبل و کتاب های مختلف که سطح نسبتا بالاتری داشتند گذراندم.

 

  1. شما بعد از نوروز تا آغاز دوران جمع بندی چه برنامه ای اجرا کردید؟ 
  2. در این زمان سعی کردم کمی تمرکز بیشتر روی متن کتاب هایی مثل شیمی و زیست بگذارم. چون با این کار هم برای امتحان نهایی آماده تر می شدم و هم در دروسی که مباحث حفظی داشتند باعث افزایش درصدم می شد و با اعتماد به نفس بیشتری در آزمون ها شرکت می کردم. 

 

  1. از چه زمانی جمع بندی را شروع کردید و روشتان چگونه بود؟
  2. من جمع بندی را در چند مرحله انجام دادم و منابع زیادی استفاده کردم. سعی کردم تعداد تست هایم را در هر روز  بالاتر ببرم و این کار را به تدریج انجام دادم. به این صورت که هر بار زمان کمتری می گرفتم و تست می زدم تا ذهنم به سرعت بالا عادت کند اما مراقب بودم که سرعت زیاد باعث کاهش دقتم نشود. چون همیشه عقیده داشتم که قرار نیست به همه سوالات جواب دهم من باید تعداد تست های درستم را بیشتر کنم و اشتباه کمتری داشته باشم و سرعت هم با تمرین زیاد به مرور حل می شود. در این دوران باید بیشتر آزمون های سال های قبل را کار کرد و با توجه به اهمیت امتحانات نهایی در کنار تست زدن، حواسمان به روش تشریحی هم باشد.

 

  1. پیوستگی در آزمون ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 
  2. پیوستگی باعث پیشروی بهتر در برنامه آزمون ها می شود. 

 

  1. تکنیک ها و روش های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می کردید؟
  2. از زمان های نقصانی و ضربدر و منها هم در کنکور و هم در آزمون ها استفاده کردم. 

 

  1. آیا در آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می کردید؟

بیشتر مواقع شرکت می کردم و انگیزه ام دیدن سوالات متنوع و دید طراحان مختلف از مباحث بود و آزمون های هدفگداری هم باعث می شد که برنامه مفیدی برای هفته دوم داشته باشم.


  1. از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کردید؟ 
  2. بیشتر از ابزار صفحه شخصی استفاده می کردم مخصوصا کارنامه مبحثی که با استفاده از آن می توانستم نقاط ضعف و قوتم در هر درس را بدانم.

 

  1. مطابق برنامه ی راهبردی درس می خواندید؟ 
  2. بله برنامه من همیشه طبق برنامه راهبردی بود و گاها اضافه تر از برنامه هم پیشروی می کردم تا مطمئن شوم همه مباحث را به خوبی کار کرده ام و اساس برنامه راهبردی هم پوشش کامل مباحث است و از این بابت نگرانی نداشتم.

 

  1. روشتان برای تحلیل آزمون ها چگونه بود؟ 
  2. من بعد از دریافت کارنامه اول سوالات اشتباه را بررسی می کردم. چون آن ها آموخته های ناقص ما هستند و باید تکمیل شوند. بعد سراغ سوالاتی که نزده بودم و در آخر هم سوالاتی که برایم جالب و چالشی بود را بررسی می کردم.

 

  1. به طور میانگین و در بازه های مختلف چند ساعت تست می زدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می کردید، در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 
  2. در اوایل بیشتر روی پایه مطالب و فهم آنها تلاش می کردم و از کتاب درسی کمک زیادی می گرفتم اما بعد از مدتی و مخصوصا در دوران عید تست زیادی کار می کردم و فقط در مواردی که اشکال داشتم سراغ کتاب درسی یا درسنامه می رفتم اما در مورد دروسی مثل شیمی و زیست کتاب درسی یار همیشگی من بود که در هیچ دورانی کنار نگذاشتم و طبق آن پیش رفتم. 


  1. دفتر برنامه ریزی داشتید؟
  2. بله اما شخصی سازی کرده بودم و بر اساس برنامه مورد نظر مشاورم آن را پر می کردم و بنظر من هر کس باید بر اساس توانایی ها و کمک گرفتن از افراد باتجربه برنامه ریزی کند چون در این صورت هم برنامه درسی اش را پیش می برد و هم به خوبی استراحت و تفریح هم می کند.

 

  1. کدام یک از کتاب های کانون را استفاده کردید؟ 
  2. از کتاب های سه سطحی خیلی استفاده کردم چون سوالات آن سطح خوبی داشت به علاوه ز کتاب های تابستان و نوروز و جمع بندی نیز استفاده کردم.

 

  1. اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتید، توضیح دهیدکه در طی ماه های بین این دو آزمون چه برنامه ای اجرا کردید؟
  2. در کل بیشترین پیشرفت من در طول زمانی که برای کنکور می خواندم بین کنکور دی و تیر بود. چون من بعد از شرکت در کنکور دی ماه دید خیلی خوبی از سطح درسی خودم و کنکور بدست آوردم و تصمیم گرفتم از تمام لحظاتم اسفاده کنم تا به سطح مطلوب خودم برسم و در این مدت اصلا اجازه خسته شدن و ناامیدی به خودم ندادم و این قول رو به مادرم دادم که باید در آن مدت حتی اگه کم بود به هدفم برسم.

 

  1. برنامه شما برای مطالعه درس های دهم و یازدهم چگونه بود؟ 
  2. بر اساس برنامه آزمون ها پیش رفتم.

 

  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟ 
  2. من تصمیم گرفتم تست بیشتری کار کنم و مهم ترین نکته اینکه بیشتر بصورت زماندار کار کردم. 

 

از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی بود و تاثیر مستقیم در کنکور داشت، چگونه بین این دو تعادل ایجاد کردید؟ 

من بعد از عید در کنار مطالعه تستی هر روز مطالعه تشریحی هم در برنامه داشتم و به طور کامل دروس نهایی را قبل از امتحانات خواندم و روش نوشتن تشریحی را از آزمون های سال های قبل به خوبی یاد گرفتم. 

 

  1. فکر می کردید چنین رتبه ای کسب کنید؟ خاطره لحظه اعلام نتایج را برای ما تعریف می کنید؟ 
  2. من معتقد بودم که خداوند نتیجه تلاش های هر کس را به طور کامل و حتی بیشتر به او می دهد. پس هر وقت به نتیجه فکر می کردم به خودم می گفتم که نتیجه هر چه باشد من تلاشم را کرده ام و بقیه اش را باید به خدا بسپاریم. فکر کنم روز جمعه بود که نتایج اعلام شد و برادر بزرگترم من را از خواب بیدار کرد و کارنامه ام را به من نشان داد، من و مادرم از شدت خوشحالی گریه کردیم و از پدر و مادرم به خاطر همه زحماتی که برایم کشیده بودند و پا به پای من این راه را آمده بودند تشکر می کنم. خوشحالی آن ها بابت نتیجه ام، زیباترین اتفاق زندگی ام بود. 
Menu