گفت و گو با نرگس صفری؛ 838 منطقه 2، کنکور تجربی1402

در همه آزمون‌های اصلی و هدیه تابستان و طول سال تحصیلی 3 سال شرکت کردم . مجموعا 103 آزمون را شرکت کردم.

گفت و گو با نرگس صفری؛  838  منطقه 2، کنکور تجربی1402


نام و نام خانوادگی: نرگس صفری

شهر : مراغه

استان: آذربایجان شرقی

سال‌های حضور در کانون : 3 سال

تعداد آزمون‌های حاضر: 103 

رشته تحصیلی : پزشکی

دانشگاه : تبریز

رتبه کنکور : 838  منطقه 2

تراز کنکور : 10600

تراز سوابق : 9500

درصدها : زیست :57  فیزیک : 69   شیمی‌: 49  ریاضی : 29  زمین : 67

مصاحبه‌گر: اعظم معصومی

 

 

  1. چند سال و چه سال‌هایی دانش آموز کانون بودید؟  

  به مدت 3 سال از تابستان پایه نهم به طور پیوسته تا روز کنکور در آزمون‌های کانون شرکت کردم.

 

  1. در چند آزمون اصلی و چند آزمون‌هدیه شرکت کردید؟

 در همه آزمون‌های اصلی و هدیه تابستان و طول سال تحصیلی 3 سال شرکت کردم . مجموعا 103 آزمون را شرکت کردم.

 

  1. برنامه راهبردی شما برای مطالعه  در طول سال  چه بود؟ اگر برنامه راهبردی کانون را برای خودتان شخصی سازی می‌کردید،‌توضیح دهید که روش تان چگونه بود؟

همراه با آزمون‌ها گام به گام با برنامه راهبردی پیش می‌رفتم سعی می‌کردم در همه آزمون‌ها به برنامه برسم و طوری برنامه ریزی می‌کردم که تا حداکثر روز چهارشنبه قبل آزمون مباحث آن آزمون تمام شده باشد. گاهی در برنامه راهبردی دروسی بودند که من نیاز به مطالعه بیشتر آن‌ها داشتم سعی می‌کردم دروس دو هفته را طوری بچینم که هم با برنامه مدرسه هماهنگ باشد و هم تا روز آزمون بودجه بندی را تمام کرده باشم.

 

  1. به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مساله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟

 قطعا ساعت مطالعه به موارد زیادی بستگی دارد که لزوما همیشه برابر نیست.من در بازه تابستان و دوران جمعبندی زمان بیشتری برای تست و مرور مطالب داشتم ولی در طول سال تحصیلی ساعت مطالعه کاهش پیدا می‌کرد ولی همیشه سعی می‌کردم با حضور موثر در کلاس‌های مدرسه کیفیت یادگیری خود را ثابت نگه دارم. در دوران آزمون‌های ترم ساعات تست زنی کاهش پیدا می‌کرد ولی در بازه هایی مثل نوروز سعی بر جبران این قضیه داشتم.

 

  1. روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟

 ساعات مطالعه در پایه دهم 6 ساعت بود ولی به مرور به 8 و 10 ساعت رسید و دوران جمعبندی به 12 ساعت رساندم.

 

  1. از چه زمانی برای قبولی در کنکور جدی شدید؟

 از همان زمان انتخاب رشته در پایه نهم علاقه من به رشته پزشکی بیشتر شد و از همان موقع تصمیم جدی برای کنکور داشتم ولی برنامه ریزی ها و تست زنی ها به مراتب در پایه یازدهم شدت گرفت.

 

  1. در جلسه کنکور آیا توانستید سوال‌های ساده تر را تشخیص دهید؟

 قبل کنکور با زدن تست‌های متنوع از کتاب‌های متفاوت هر درس این توانایی را کسب کرده بودیم و سر جلسه کنکور هم همین اتفاق افتاد اول با جواب دادن به سوالات راحت‌تر شروع کردم تا مدیریت زمان و بحران برای سوالات سخت‌تر را داشته باشم.

 

  1. به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه های شما چند تا بود؟

در ابتدا که آزمون‌ها را می‌دادم اشتباهاتم زیاد بود طوری که تعداد اشتباهات بیشترین تاثیر را در تراز و درصد ها داشت ولی به مرور با بررسی و تحلیل آزمون‌ها و مطالعه بیشتر و مدیریت بحران سر جلسه آزمون توانستم اشتباهات را کمتر کنم و درصد های مطلوبی داشته باشم.

 

  1. هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام سوالات اولویت بیشتری می‌دادید؟

اول از همه سوالات غلط و نزده را بررسی می‌کردم تا علت یابی کنم و بعد از اتمام آن‌ها به سراغ سوالات درست و راحت می‌رفتم تا هم مروری بر مطالب باشد و هم نکات را یادداشت کرده باشم.

 

  1. از کدام منابع کانونی استفاده موثری داشتید؟

از کتاب‌های سه سطحی برای جمعبندی مطالب و از درسنامه کتاب آبی زیست استفاده کردم.

 

  1. نقاط قوت برنامه راهبردی از نظر شما چیست؟

 انسجام دروس در بازه کوتاه و ایستگاه های جبرانی که باعث می‌شود اگر در یک آزمون به برنامه نرسیدید فرصت جبران داشته باشید.

 

  1. در کدام درس پیشرفت زیادی داشتید؟و روش‌هایی را که منجر به پیشرفت شما شد، توضیح دهید.  
  2. درس زیست شناسی. از ابتدای دهم برای من یک نقطه ضعف بود همیشه دغدغه درصد این درس در آزمون را داشتم و علت درصد‌های پایین تعداد اشتباهات زیاد بود اما به مرور با تحلیل آزمون‌ها و بررسی سوالات به علل اشتباه جواب دادن به سوالات پی بردم و سعی در کنترل آن‌ها داشتم و معمولا در درس زیست شناسی با مشکل زمان هم دست و پنجه نرم می‌کردم ولی به مرور زمان با تست بیشتر و تسلط بیشتر بر مباحث این مشکل خود به خود حل شد به طوری که سر جلسه کنکور برای زیست شناسی زمان اضافه آوردم.
  3.  
  4. روش مطالعه یک درس را هم بنویسید.

 درس زیست شناسی درس مهمی‌برای رشته تجربی هست . من قبل از حضور در کلاس همیشه پیش‌خوانی می‌کردم و مطالب جدید را با رنگ کردن مشخص می‌کردم وقتی در کلاس حاضر می‌شدم بیشتر برای رفع اشکال بود تا یادگیری در نتیجه بازدهی و کیفیت کلاس برایم بیشتر می‌شد .بعد با مرور مطالب به کمک جزوات و درسنامه‌ها آمادگی بیشتر برای تست را کسب می‌کردم و با تست‌های آموزشی و زماندار تسلط بر مطالب را بیشتر می‌کردم و در آخر با آزمون‌های کانون آموخته های خودم را به چالش می‌کشیدم.

 

  1. آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دادید؟ چه کارهایی می‌کردید؟  

حتما در برنامه خودم تفریح داشتم چون مطالعه مداوم بازدهی بسیار کمی‌دارد. در برنامه ریزی زمان‌هایی را برای بودن با خانواده و صحبت کردن با آن‌ها اختصاص می‌دادم که تاثیر زیادی بر آموزش و تحصیل من داشت . تفریحاتی که در سال کنکور داشتم و انرژی مضاعف به من می‌دادند نوازندگی موسیقی و عکاسی و پیاده روی بود. برای هر یک از این‌ها طوری برنامه ریزی می‌کردم که به درسم لطمه‌ای نزند.

 

  1. اگر   به سال کنکورتان برگردید، چه اشتباهاتی را تکرار نمی‌کردید؟

  در سال کنکور چون کاملا با برنامه و درست پیش رفته بودم مشکل بزرگی برایم پیش نیامده بود ولی اگر به پایه دهم برمی‌گشتم از همان ابتدا تعداد تست‌هایم را بیشتر می‌کردم چون زمانی برای مطالعه مجدد دروس نیست هر پایه را باید در زمان خودش جمعبندی کرد.

 

  1. توصیه‌ای برای دانش آموزان دارید؟

اگر واقعا به یک رشته یا هرچیز دیگری علاقه دارید و بخشی از آرزو‌های شماست حتما و حتما برای آن با برنامه ریزی درست تلاش کنید چون آرزو ها لیاقت تلاش کردن دارند.

 

Menu