گفت وگو با فاطمه دزیانی؛قبولی پزشکی دانشگاه گلستان

برای درس‌های زیست و شیمی که نکات حفظی بیشتری داشت زمانم را پنجاه پنجاه تقسیم می‌کردم و کتاب را کامل مطالعه می‌کردم.

گفت وگو با فاطمه دزیانی؛قبولی پزشکی دانشگاه گلستان

نام و نام خانوادگی:  فاطمه دزیانی

مقطع و رشته:  دانشجوی پزشکی ترم دو دانشگاه گلستان

نام شهر و استان:تهران

شغل و تحصیلات مادر:  آموزگار بازنشسته، لیسانس

شغل و تحصیلات پدر: کارمند بازنشسته دانشگاه آزاد،لیسانس

تراز سوابق ۹۶۹۴

تراز کنکور ۹۶۹۰

رتبه منطقه دو ۱۷۳۸

رتبه کشوری ۳۹۰۰

زیست ۳۹٪ فیزیک ۶۴٪ شیمی ۳۸٪ ریاضی ۲۸٪ زمین ۶۹٪

مصاحبه‌گر :  سارا تقوی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

 من از طریق برادرم با کانون آشنا شدم که ایشان هم با آزمون های کانون در رشته ریاضی رتبه ۱۰۰ را کسب کردند و رشته برق دانشگاه شریف قبول شدند و  من هم تصمیم گرفتم کانون رو انتخاب کنم.


چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟  

 من از کلاس ششم دبستان برای قبولی تیزهوشان دانش آموز کانون بودم و تا سال دوازدهم و دوسال بعد از آن که پشت کنکور بودم از آزمون های کانون استفاده می‌کردم.


در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کرده‌اید؟  

در طول سال تحصیلی در تمام آزمون های اصلی و در آزمون های هدیه دوران عید و امتحانات شرکت کردم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟ 

با آزمون های دوهفته یه بار کانون برنامه درس خواندنم منظم تر می شد و با تحلیل کارنامه نقاط ضعف و قوتم را می‌شناختم تا در آزمون های بعدی بهتر عمل کنم و با بررسی اشتباهاتم مباحث برای من تثبیت می شد. یکی دیگر از نقاط مثبت آزمون های هفتگی جامعه آماری بالای کانون و قابلیت مقایسه با بقیه دانش آموزان و همین طور استاندارد بودن سوالات و شباهتشان به سوالات کنکور می باشد.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

 پیوسته شرکت کردن در آزمون ها باعث استمرار روند درس خواندن و جلوگیری از اصطکاک و توقف می شود که معمولا دانش آموزان کنکوری به آن دچار می شوند. یکی از مهم ترین مسائل در مسیر کنکور  درس خواندن تحت هر شرایطی حتی با ساعت مطالعه پایین می باشد.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟ 

 من سعی می کردم همیشه با برنامه راهبردی پیش بروم، اما مواقعی پیش می آمد که از برنامه عقب می ماندم یا نمی توانستم خودم را برسانم یا با برنامه مدرسه تداخل داشت و مجبور می شدم با برنامه شخصی خودم پیش بروم و فشرده تر درس بخوانم تا به ایستگاه های جبرانی برسم. یکی از نکات مثبت برنامه راهبردی این بود که حتی اگر از قسمت هایی جا می ماندم باز هم برای آزمون های بعدی می توانستم برنامه ریزی کنم.


روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

من همیشه تحلیل آزمون را روز جمعه انجام می‌دادم که سوالات هنوز در ذهنم بود. برای تحلیل پاسخنامه را کامل مطالعه می کردم حتی سوالاتی که درست زده بودم. چون گاهی یک سری از نکات در پاسخ های تشریحی بود یا با روش هایی حل شده بود که با روش من متفاوت بود. سوالای غلط و بدون پاسخ را سعی می کردم ابتدا حل کنم و بعد همه را در خودآموز یادداشت می کردم که باعث شد یک منبع کامل برای دوران مرور و بازیابی داشته باشم، همچنین سوالاتی که درست حل کرده بودم ولی نکته خاصی داشت که لازم به یادآوری داشت،را هم یادداشت می کردم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

افت تحصیلی برای من پیش می آمد، سال اول که دوازدهم بودم ماه دی ساعت مطالعه ام پایین بود و ترازام افت شدیدی داشت، همچنین سال بعد در ماه های بهمن و فروردین به خاطر مشکلات شخصی دچار افت شدم و تراز هایم پایین آمد. در مرحله اول خیلی ناامید شدم اما بعدش با کمک های خانوادم و به خصوص مادرم توانستم با آن مسئله کنار بیایم و سعی کنم به جای ناامیدی تلاش کنم که برای آزمون های بعدی تلاش کنم و وقتم را هدر ندهم.


پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟ 

 پشتیبان تحصیلی من بیشتر مادرم بودند که از اول درس های من را پیگیری می کردند و با پشتیبان کانون صحبت می کردند و تمام سعیشان را می کردند که یک محیط مناسب و آرام برای درس خواندن من فراهم کنند.


کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

نقطه قوت اصلی من از ابتدا فیزیک بود که با تست زدن زیاد تبدیل به نقطه قوت شد و معمولا در آزمون ها درصد بالاتری داشتم و در زمان کمتری می توانستم سوالات را حل کنم که باعث ذخیره زمان برای درس های بعدی می شد، یکی از چالش های کنکور برای من چند دفترچه شدن کنکور بود که زمان اضافه فیزیک را نمی توانستم برای دروس دیگر خرج کنم. برای این درس من اول هر مبحث را از روی کتاب آبی تست می زدم و بعد سوالات منتخبم را از خودآموز تمرین می کردم و در دوران مرور هم با مطالعه کنکورهای سال های قبل و کتاب های زرد جمع بندی کردم. درس ریاضی را هم با همین روش و استفاده از ویدیو های سایت توانستم به درصد ۶۰ برسانم.


در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

در سال دوازدهم درس زیست شناسی نقطه ضعفم بود و هرچقدر مطالعه می کردم باز هم چون وسواس داشتم نمی توانستم درصد خوبی کسب کنم اما به مرور زمان اول با مطالعه دقیق ولی بدون وسواس کتاب درسی، و بعد با تست های کتاب آبی و کتاب های سه سطحی در نهایت و تحلیل دقیق سوالات آزمون توانستم درصدم را افزایش بدهم. نکته مهم در مطالعه زیست شناسی این است که پاسخنامه تشریحی آزمون ها بسیار اهمیت دارد و با مرور نکات سوالاتی که غلط یا بدون پاسخ بودند می شود این درس را به نقطه قوت تبدیل کرد.


 به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟

 اوایل سال معمولا با ساعت مطالعه ۸ ساعت شروع می کردم که برای هر درس متفاوت بود، مثلا برای ریاضی و فیزیک چون تست بیشتری زدن اهمیت داشت دو الی سه ساعت را به مطالعه یا ویدئو دیدن و ۴ تا ۵ ساعت را به تست زدن اختصاص می دادم. برای درس های زیست و شیمی که نکات حفظی بیشتری داشت زمانم را پنجاه پنجاه تقسیم می کردم و کتاب درسی را کامل مطالعه می کردم.



Menu