گفت وگو با فاطیما جماشیان ؛ قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی

گفت وگو با فاطیما جماشیان ؛ قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی برتر تجربی

گفت وگو با فاطیما جماشیان ؛ قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی : فاطیما جماشیان

مقطع و رشته:یازدهم تجربی 

نام شهر و استان: خوزستان، شهرستان بهبهان

میانگین تراز: 5972

سال‌های حضور در کانون: 6 سال

شغل و تحصیلات مادر: کارشناس پرستاری، لیسانس

شغل و تحصیلات پدر: مهندس زمین شناسی، لیسانس


مصاحبه‌گر : مائده محبی


  1. تصمیمات شما برای نیم سال دوم چیست؟

تصمیم دارم در نیم سال دوم برای بهتر از قبل نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنم. از آنجایی که امتحانات نهایی پیش رو است، تصمیم دارم که علاوه بر تست، مطالعه دقیق تری برای حل سوالات تشریحی داشته باشم. 

 

  1. با توجه به کارنامه نیم سال اول؛ چه برنامه ای برای دوران طلایی نوروز دارید؟

دوران عید، زمان مناسبی برای من هست تا بتونم به کمک ان در دروسی مانند ریاضی و فیزیک، محاسباتم را تقویت کنم و نکات مرتبط با شیمی و زیست را به خوبی دسته بندی کنم تا برای مرور در دوران بعد از عید، زمان کمتری صرف کنم. به طور کلی قصد دارم نیم سال اول را به خوبی مرور کنم و برای دوران بعد از عید آماده شوم که استفاده از کتاب نوروز حتما در برنامه من برای دوران عید قرار دارد. 

 

  1. سال گذشته برنامه موفق شما برای دوران طلایی نوروز چه بود و چه نتیجه ای داشت؟

در سال گذشته من تمام تلاشم را برای جمع بندی و مرور دروس مهم و تخصصی به کار گرفتم و سعی می‌کردم که همراه با هر بخش سوالات کتاب نوروز و کتاب سه سطحی هم مورد بررسی قرار دهم تا به فهم عمیق تری از نکات جدید برسم. اما امسال باید در کنار دروس تخصصی، دروس عمومی مرتبط با امتحانات نهایی هم بررسی کرد. 

 

  1. آیا سال گذشته از کتاب نوروز و تابلو نوروز استفاده کردید؟ توضیح دهید.

بله، قبل تر هم گفتم، یکی از بهترین کار های من در دوران طلایی نوروز، استفاده از کتاب نوروز بود. تابلوی نوروز هم برای من از اهمیت بالایی برخوردار بود، چرا که زمان بندی‌های مطالعاتیم را با توجه به آن تنظیم می کردم و در هر بازه سعی می‌کردم که به تعداد سوالاتی که در تابلوی نوروز ذکر شده، پاسخ دهم.

 

  1. آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر. از آزمون های تابستان تا کنون غیبتی در آزمون ها نداشتم. علت این مسئله آن بود که من در دو هفته قبل از آزمون سعی می‌کردم به مطالبی که در آزمون آینده مدنظر هست برسم و آن ها را مورد مطالعه قرار دهم اما این را به خوبی می دانم که نکاتی که من در دو هفته فرا می گیرم نمی‌تواند به خودی خودی، کامل باشد پس حضور در ازمون ها را لازم می دانم که مقدار اطلاعات کسب شده را محک بزنم و در صورتی که در فهم نکات و دروس دچار مشکل باشم آن ها را دوباره بررسی کنم. 

 

  1. پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

با حضور مداوم در آزمون ها علاوه بر مرور نکات قبلی، نکات جدیدی به نکات من اضافه شد و من در هر بار مطالعه، سعی می‌کردم مروری بر نکات جدیدم داشته باشم که این مسئله نقطه عطف آزمون های قلم چی است، علاوه بر این پاسخ نامه کامل آزمون ها باعث می شد که در زمان تحلیل آزمون بیش از قبل به نقاط ضعف و قوت خودم پی ببرم. پس سعی کردم که در آزمون ها حضور مداومی داشته باشم تا بتوانم علاوه بر تکمیل نکات، نقاط ضعف و قوتم را در هر مبحث شناسایی کنم. 

 

  1. آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

بله. در بیشتر مواقع شرکت کردم. انگیزه من از این کار، این بود که برای آزمون بعدی، هدف گذاری کنم و تلاشم را متناسب با ان هدف و گاهی فراتر از آن تنظیم کنم. با شرکت در این آزمون ها، مقدار آگاهی خودم را نسبت به تلاشم میسنجم و متوجه میشم که با مقدار مطالعه انجام شده در یک درس باید انتظار چه درصدی را داشته باشم و این گاهی می‌تواند باعث تشویق من به تلاش بیشتر شود. 

 

  1. آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله. هدف من اشنایی با سبک و سطح احتمالی سوالات آزمون جمعه پیش رو و همین طور به دست آوردن نکات بیشتر از مباحث طرح شده در آزمون است. 


  1. شرکت در این آزمون‌ها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟

شرکت در این آزمون ها باعث شد تا نکات دقیق تری از مطالب داشته باشم و همین طور سبب شد تا من به آگاهی نسبی نسبت به اشتباهات مطالعاتی خودم در دروس مختلف برسم و این موارد تاثیر زیادی در مسیر درسی من تو مدرسه دا‌شته است.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

 بله. من سعی می کنم دو هفته بین آزمون ها را برای رسیدن به مطالب آزمون برنامه ریزی کنم. برای هر مبحث سعی می کنم که حتما در کنار مطالعه کتاب، حتما تست های آموزشی و به تدریج تست های زماندار و مروری را در طی دو هفته تکمیل کنم و در این مسیر کتاب های آبی ( به خصوص برای زیست) و کتاب سه سطحی ( به خصوص برای درس فیزیک و شیمی) خیلی به من کمک کردند. برنامه مدرسه در بیشتر مواقع همگام با آزمون های قلم چی اما در بعضی هفته‌ها ممکن بود که با آن تطابق نداشته باشد، در این زمان بسته به حجم مبحث برای آن تصمیم می گیرم که آیا مورد مطالعه قرار دارم یا خیر، که در بیشتر مواقع سعی می کنم با خواندن کتاب درسی، حل سوالات کتاب پرتکرار برای آشنایی با نحوه حل تشریحی و بعد از آن، حل تست از مبحث آن را مطالعه کنم. 

 

  1. نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟

نقطه قوت من در دروس اختصاصی، دروس زیست و شیمی هستند و در دروس عمومی با توجه به نوع مبحث متفاوت است. در شیمی و زیست، سعی میکنم که در ابتدا کتاب را به خوبی مطالعه کنم. بعد از آن نکات آن را با خواندن درسنامه و حل تست به دست می‌آورم و در کنار آن ها، دسته بندی مطالب هم کمک بسیار زیادی به من می‌کند تا اطلاعات به خوبی در ذهنم، حفظ شود. 

 

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله دفتر برنامه ریزی به من کمک می‌کند تا به خوبی از کم کاری هایی که در طول هفته برای آزمون و یا امتحانات مدرسه انجام شده، آگاه بشم و همچنین میزان پیشرفت من را به خوبی نشان می‌دهد و من بر اساس می توانم به یک هدف گذاری که به واقعیت عملکردم نزدیک باشد برسم. 

 

  1. تکنیک‌ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می‌کنید؟

بله. تکنیک های مدیریت زمان برای رسیدن به زمان ایده آل برای تکمیل هر درس چه برای آزمون های قلم چی چه برای تست هایی که زده میشه به شدت لازم و ضروری است. 


  1. در چه درس‌هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس‌ها را توضیح می‌دهید؟

در دروس عمومی با تغییر روش پیشرفت خوبی داشتم این دروس را بصورت شبانه مطالعه می‌کردم و به روتین روزانه ام تبدیل شده است. 


  1. تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

من سعی می کنم که عصر های جمعه بعد از استراحت کوتاهی که در بازه های زمانی بعد از آزمون انجام دادم، تحلیل را در اسرع وقت انجام دهم. درواقع در ابتدا در یک جدول، تعداد سوالات صحیح، غلط و نزده و میزان درصد هر درس را می‌نویسم و بعد دوباره سوالات نزده و غلط در هر درس را مورد بررسی قرار می دهم و تعداد آنها هم در جدول ثبت می کنم. سپس هر سوال چه صحیح، چه نزده و یا غلط را با توجه به پاسخنامه تشریحی کانون، چک می کنم و نکات جدید یا سوالاتی که برای اولین بار با آنها برخورد کردم را در کنار دیگر نکات مربوط به آن درس می نوسم. 

 

  1. شما از کدام کارنامه جعبه ابزار کانون در صفحه شخصی‌تان استفاده می‌کنید؟ این کارنامه چه ویژگی‌هایی دارند؟ 

کارنامه اشتباهات و کارنامه مبحثی از جمله مواردی است که من در کنار دیگر کارنامه های جمع ابزار از آنها استفاده می کنم. کارنامه اشتباهات، به من نشان می‌دهد که در چه مبحثی از هر درس ایراد دارم و چه سوالاتی را غلط پاسخ دادم. کارنامه مبحثی هم برای من به نوعی مکمل کارنامه اشتباهات است و به من این مورد را گوشزد می‌کند که در هر مبحث از هر درس، چه میزان از مسیر را به درسی طی کردم و چند درصد آن را به خوبی متوجه شدم. 

 

  1. نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

یکی از مهم ترین شاخصه های پیشرفت حضور گرم اعضای خانواده در کنار دانش آموز است که من در این مسیر از پدر و مادر و خواهرم کمال تشکر را دارم که در تمامی مراحل این مسیر به من قوت قلب و امید می‌دهند. رفتار والدین یک دانش آموز با او، می‌تواند باعث پیشرفت یا گاها پسرفت او در مسیر پیش رویش شود و این خیلی مهم است که اعضای خانواده به خصوص پدر و مادر آگاهی زیادی درباره نحوه برخورد با فرزند دانش آموز خود در زمینه های مختلف درسی علی الخصوص در زمان تشویق یا تنبیه داشته باشد. رفتار بد و زننده اعضای خانواده با دانش آموزی که در سخت ترین سال های تحصیل خودش است، تاثیر نامناسب زیادی روی روحیات او می‌گذارد و این کار باعث دور شدن اعصای خانواده از هم می‌شود و سبب می‌شود که دانش آموز علاقه و انگیزه خود را در حین درس خواندن از دست بدهد، در نتیجه خانواده نقش مهمی در حفظ مسیر آموزشی دانش آموز دارد. 


  1. از آنجایی که تمام امتحانات نوبت دوم نهایی است و تاثیر مستقیم در کنکور دارد، چه شیوه‌ای را برای مطالعه و آمادگی امتحانات نهایی در نظر دارید؟

در مسیر امتحانات نهایی، نکته مهم و قابل توجه مطالعه کتاب به بهترین نحو ممکن است، همچنین استفاده از کتاب هایی مانند کتاب پرتکرار که سوالات تشریحی مناسبی دارد، در کنار کتاب های تست، گزینه خوبی برای آمادگی آزمون های نهایی است. 


  1. با توجه به اهمیت امتحانات خرداد ماه و تاثیر مستقیم آن روی نتیجه کنکور، آیا از  ابزارهای کانون یا کتاب‌های آن استفاده خواهید کرد با چه برنامه و روشی؟

بله به طور حتم. علی الخصوص کتاب های کانون که در مسیری که من تا حالا طی کردم، یکی از تاثیر گذار ترین موارد، کتاب پرتکرار برای سوالات تشریحی و کتاب های سه سطحی و آبی برای سوالات تستی بوده است. سه سطحی به خوبی سطح دانش آموز را در مبحث مورد نظر نشان می دهد و به دانش آموز این را یاداور می شوم که برای مثال در درس خازن فیزیک، میتوانی به سطح سوالات دشوار پاسخ دهی اما هنوز مهارت لازم برای حل سوالات سطح بالاتر را نداری و کتاب آبی به خوبی پیمانه بندی شده و برای هر مبحث تعداد مناسبی تست دارد. 

Menu